Grodor & paddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
8
1
veronicaihavet:
Får jag ställa en fråga angående bottenmaterialbyte? Hur ofta byter ni ut allt substrat åt era grodor? Har lite olika Leptopelisar här hemma

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag lär aldrig byta men så har jag en massa städare i terrariumet med som kackerlackor, svenska och tropiska gråsuggor, hoppstjärtar, myror, buffalo worms och bananflugor.

Medlem i SHF
8
1
veronicaihavet:
Ja flugor, syrsor och dubia traskar ju runt där inne men jag läste att man skulle byta en gång i månaden på en sida känns ju lite ofta då de levande växterna kommer dö när de hela tiden ska ryckas upp

2966
1648
Hoggaforfan:
Finns en del som rekommenderar att man har det nästan sjukhusrent i terrariumet. Byta vatten varje dag och använda papper som bottenmaterial. Men jag tror snarare man gör terrariumet en björntjänst då. Bättre att imitera naturen då, det tror i alla fall jag att djuren mår bättre av.

Medlem i SHF
8
1
veronicaihavet:
Håller helt med. Tar emot alla tips ni vill dela med er av

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
veronicaihavet skrev:
Har lite olika Leptopelisar här hemma

Vilka arter har du? Lägg gärna upp fler bilder, Leptopelis är häftiga.

Håller med om att Bombina orientalis är en väldigt trevlig art, känns lite som ett perfekt terrariedjur. Men jag har faktiskt en annan favorit i samma släkte, Bombina maxima. Har velat ha dem länge men har inte fått tag på några fångenskapsuppfödda förrän ganska nyligen, fortfarande juveniler och jag har alltså inte så stor erfarenhet av dem. De är inte lika färggranna som t.ex. B. orientalis men har stora "bölder", vilket ger dem ett lite speciellt utseende. Vill ha lägre temperaturer än B. orientalis, mina går just nu i ca 9 grader och är fullt aktiva.

2052
780
psyjoh:
azeam skrev:

Vilka arter har du? Lägg gärna upp fler bilder, Leptopelis är häftiga.

Håller med om att Bombina orientalis är en väldigt trevlig art, känns lite som ett perfekt terrariedjur. Men jag har faktiskt en annan favorit i samma släkte, Bombina maxima. Har velat ha dem länge men har inte fått tag på några fångenskapsuppfödda förrän ganska nyligen, fortfarande juveniler och jag har alltså inte så stor erfarenhet av dem. De är inte lika färggranna som t.ex. B. orientalis men har stora "bölder", vilket ger dem ett lite speciellt utseende. Vill ha lägre temperaturer än B. orientalis, mina går just nu i ca 9 grader och är fullt aktiva.

Jag måste bara fråga, hur gör du för att få det så svalt till dem?

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
psyjoh skrev:

Jag måste bara fråga, hur gör du för att få det så svalt till dem?

Har en liten källare.

Edit: De behöver ju dock inte 9 grader hela tiden men en ordentlig övervintring och runt 20 grader på sommaren.

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Här är några av mina groddjur:

Bombina variegata, min favorit bland klockgrodorna.

Gastrotheca riobambae, en riktig tjusig trädlevande groda.

Och Barbarophryne brongersmai, en av de vackraste paddorna som finns.

741
681
Binks:
Ingen som har Phyllomedusa sauvagii?
Sett dessa hos en grodmänniska och vart jäkla imponerad och nästan sugen på att ha grodor själv, men de får bli i framtiden när man har plats för såna grejer.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild