Hoggaforfan skrev:
1. Billigaste möjliga, osäker om kvaliteten har någon betydelse. Inget jag vet i nuläget. Jag kör oftast grov för det känns som den innehåller mer massiv sten och mindre luft men är nog mest en fix idé :-)
2. Cement/betong är inte vattentätt men det är kabeln. Cementen bör filtrera väldigt bra så ingen fara. Det som kommer igenom är bara små droppar och kondensliknande, inte vattentätt men ganska nära är det. Värmen borde kondensera det lilla med.
3. Jag bara formar mest med händerna och penslar ytan med vatten men helt jämt blir det inte men desto finare betong desto lättare att få en platt yta så om ni lägger till en 20-lapp och tar finbetong så kanske det resultatet räcker? Annars kan du ta ett tunt lager husfix eller flytspackel som översta lagret.
Beror lite på hur slätt du vill ha det. Vi har det oftast nere i substratet men vi har också städare i terrarierna så lite bajs skadar inte. Har du bottnen tät så kan du spola av det kanske?
Tack för svar! :) Man kan alltid lita på att det kommer svar från dig :)
3 (och 2). Får se hur vi gör där. Det där med "lite bajs i terrarierna" går ju inte hos oss eftersom terrariet ska vara i vardagsrummet, hehe. Jag och eventuella gäster har känsliga näsor :) Det är jätteviktigt även för syns skull att det inte ligger bajs och skräpar (om det nu blir utan bottensubstrat just på plattan). Det ser jäkligt tråkigt ut med sådana fläckar tycker jag. Spola av lär jag inte kunna.
Ja, det behöver helt enkelt vara så slätt att det går att torka bort eventuellt bajs som kanske inte alltid är helt fast. Vill även ha en grotta ståendes på plattan men det är nog önsketänkande att den ska kunna stå så stadigt att den inte släpper in ljusglimtar. Men jag kastar väl bara på lite bottensubstrat just där i så fall, inga problem :) Att lacka betongytan kanske behövs trots allt. Typiskt att lacken tagit slut bara, annars brukar jag ha det hemma.
Det enklaste blir nog att köpa nån betongblandning som jag hittar och gegga ihop plattan. Sen får jag helt enkelt se om jag behöver göra fler åtgärder för att få det slätt/slätare.