Djungelrut med problem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

128
44
scienta:

Hejsan! Köpte för 2 veckor sedan en djungelrutpyton här på terrariedjur och jag undrar om ormen mår som den ska. Den ser lite svullen ut vid kloaka och när jag hanterade ormen idag för att försöka få närmare bilder så "visade" den sig ännu mer (se bilder nedan).

Här får ni en länk till bilder på problemet (ursäkta kvalitén på vissa bilder, men det var svårt att få bra fokus): imgur.com/a/3y15E

Jag är inte ens säker på hur jag ska beskriva problemet. Vad kan det vara och vad bör jag vidta för åtgärder? 

Har självklart tänkt ringa uppfödaren i morgon för att se om han tidigare noterat något.

14
7
Henka:
Ser ut som den ska bajsa snart är nog ingen fara.

128
44
scienta:
Henka skrev:
Ser ut som den ska bajsa snart är nog ingen fara.

Tar det flera veckor innan de bajsar ibland? En bekant nämnde att de kan vara förstoppning och att det då funkar att ge ett bad i varmare vatten. Gav honom ett idag - men det gjorde ingen skillnad.

218
47
asus:
lär nog stjälpa mer än hjälpa att bada den tyvärr, i med lite mer fukt och ha rätt temp och låt den vara ifred så trillar det nog snart ut en korv ;)

128
44
scienta:
asus skrev:
lär nog stjälpa mer än hjälpa att bada den tyvärr, i med lite mer fukt och ha rätt temp och låt den vara ifred så trillar det nog snart ut en korv ;)

Jaja, vi får se! Man blir lite orolig såhär, då man läser om framfall och andra tråkigheter hos djuren. Det som gjort mig mest fundersam är som sagt det att han sett lite svullen ut under en längre tid nu. De andra ormarna jag har bajsar ju absolut inom en vecka efter att de fått mat.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Du kan försökaf örsiktigt massera ut klumpen mot kloaken.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag tycker inte det ser ut som ett problem på bilden, säkert som Henka skriver, att den ska bajsa helt enkelt :) 

Låt den vara ifred så kommer det nog lukta gott i terrariet om ett par dagar eller 1 vecka.. Finns ormar som tar väldigt lång tid på sig att bajsa, mina blodpytons tex skiter ur sig några gånger per år bara, ganska maffiga lass! Man kan ibland tro att grannens rottweiler varit på besök :P

128
44
scienta:
Jonas_ skrev:
Jag tycker inte det ser ut som ett problem på bilden, säkert som Henka skriver, att den ska bajsa helt enkelt :) 

Låt den vara ifred så kommer det nog lukta gott i terrariet om ett par dagar eller 1 vecka.. Finns ormar som tar väldigt lång tid på sig att bajsa, mina blodpytons tex skiter ur sig några gånger per år bara, ganska maffiga lass! Man kan ibland tro att grannens rottweiler varit på besök :P

Hehe, jo jag har läst om sådana fall. Måste vara en speciell känsla inför de ögonblicken.

Men jag hoppas det är så då! Man blir ju orolig som nybörjare helt enkelt!

Tack för alla svar!

733
297
markusbabs:
Storstäda hela terrariet och putsa rutorna så kommer den garanterat att bajsa ner hela burken efter ett par timmar....

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Att byta vatten brukar funka för mig, inte sällan har ormen tackat för jobbet & skitit ner hela baljan morgonen efter ;) Tacksamma djur ormar..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild