Morph x normalfärgad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1685
794
fluffis:
VidaSvahn:

Dina intentioner verkar väl grundade och du verkar har en vettig syn på läget. Dessvärre som det ser ut i lilla Sverige nu så finns det ett enormt överflöd av ormar pga för mycket uppfödning och importer de senaste åren. Det har lett till att ormar är svåra att sälja och att ormägare säljer sina djur mer lättvindigt och det gör att fler ormar hamnar i olämpliga hem där de är oönskade och till och med far illa.

Just sandboaormar är inte jättepopulära i Sverige och om du vill föda upp dessa ormar så kanske får du se dig om i Europa där mättnaden av ormar inte är lika stor och sälja ormarna där. Man vet aldrig hur intresset för de här ormarna i Sverige kommer att te sig. Ormarna kan plötsligt bli populära och du kanske får hela kullen såld i ett nafs. Det kan också hända att du inte får en enda intressent. Det senare alternativet känns mer realistiskt som det ser ut nu, tycker jag.

Sen finns det ju alltid ormarter och färgvarianter av vissa arter som går bra att sälja, men det är en annan historia, dessutom oftast en dyrare historia.

544
425
Gibblo:
fluffis skrev:

Jag kan ge dig privatlektioner, men det kostar, muhahaha :D

Det är egentligen rätt konstigt för jag har aldrig sett en bra svensk guide för detta, ändå är det en ganska ofta återkommande fråga, särskilt när det gäller majsormar.

Haha låter bra det..

Men har du någon länk till litteratur på engelska? Behöver absolut inte vara på svenska, har du någon länk så är det intressant oavsett språk :)

1685
794
fluffis:
Gibblo skrev:

Haha låter bra det..

Men har du någon länk till litteratur på engelska? Behöver absolut inte vara på svenska, har du någon länk så är det intressant oavsett språk :)

Kan inte komma på någon på rak arm sådär. Själv har jag lärt mig grunderna genom färgerna på majsormar men den här genetiken funkar ju likadant överallt. Jag har ett vagt minne om att bioligiläraren i skolan berättade hur det funkar med ögonfärg på människor :)

379
399
Mr_B:
www.vmsherp.com/LCGenetics101.htm här kan man läsa lite om genetik om man vill. 

10
5
VidaSvahn:
Genetics in general seems like a very interesting topic. I know a bit about color varieties / genetics in cats but not reptiles, would love to learn though! 

Comcerning the reptile market in Sweden .. Thanks for the info, like I mentioned I'm new to Sweden. I would never breed without making sure there are people interested in buying the babies. I haven't in any way decided I'm going to breed my sand boa, it was just a thought and so I made this thread to try to learn a little more about how it works with the different colors and such. 

1685
794
fluffis:
VidaSvahn skrev:
Genetics in general seems like a very interesting topic. I know a bit about color varieties / genetics in cats but not reptiles, would love to learn though! 

Comcerning the reptile market in Sweden .. Thanks for the info, like I mentioned I'm new to Sweden. I would never breed without making sure there are people interested in buying the babies. I haven't in any way decided I'm going to breed my sand boa, it was just a thought and so I made this thread to try to learn a little more about how it works with the different colors and such. 

Ok :) Well... 
Hade varit kul om någon sandboakunnig kan säga något om sandboagenetik :) Jag själv vet knappt ens vilka färger det finns hos just sandboor :)

10
5
VidaSvahn:
fluffis skrev:
VidaSvahn:

Dina intentioner verkar väl grundade och du verkar har en vettig syn på läget. Dessvärre som det ser ut i lilla Sverige nu så finns det ett enormt överflöd av ormar pga för mycket uppfödning och importer de senaste åren. Det har lett till att ormar är svåra att sälja och att ormägare säljer sina djur mer lättvindigt och det gör att fler ormar hamnar i olämpliga hem där de är oönskade och till och med far illa.

Just sandboaormar är inte jättepopulära i Sverige och om du vill föda upp dessa ormar så kanske får du se dig om i Europa där mättnaden av ormar inte är lika stor och sälja ormarna där. Man vet aldrig hur intresset för de här ormarna i Sverige kommer att te sig. Ormarna kan plötsligt bli populära och du kanske får hela kullen såld i ett nafs. Det kan också hända att du inte får en enda intressent. Det senare alternativet känns mer realistiskt som det ser ut nu, tycker jag.

Sen finns det ju alltid ormarter och färgvarianter av vissa arter som går bra att sälja, men det är en annan historia, dessutom oftast en dyrare historia.

Just out of curiosity, what reptiles have the biggesy market right now in Sweden? 

1685
794
fluffis:
VidaSvahn skrev:

Just out of curiosity, what reptiles have the biggesy market right now in Sweden? 

Ja du... jag vet knappt, haha.
Verkar som om nätpyton får ett större fästen och speciellt dvärgvarianter. Grön trädpyton har blivit poppis här på forumet de senaste två åren cirka men det är svårt att säga om uppgången kommer att fortsätta eller om marknaden är mättad. Sen finns det ju alltid ovanliga djur som kan vara svåra att föda upp eller kanske till och med svåra att hålla. Dock är det kanske inte alltid så lätt att hitta köpare till djur som har speciella krav.

Om man vill avla så är det jättesvårt att veta vad som kommer att bli populärt några år framåt i tiden när djuren man har skaffat blivit könsmogna. Det kan vara lite gambling :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild