Slänger ihop ett terrarium i ek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

53
26
Findus:

Firemon skrev:

detta har jag oxå gjort det är i ett annat träslag men liknar det jag gjorde i ek :)

Otroligt snyggt! Kul att se!

Jag är verkligen ingen expert på varken trädsorter eller terrariebyggen, men hörde någonstans att ek är giftigt. Uppenbarligen så har du byggt ett terrarium som jag antar ska husera djur så det bör väl inte vara några problem, men är det just via behandlingen som det undviks genom eller hur fungerar det? Rekommenderar du att bygga ett terrarium i just ek?

2966
1648
Hoggaforfan:
Findus skrev:

Otroligt snyggt! Kul att se!

Jag är verkligen ingen expert på varken trädsorter eller terrariebyggen, men hörde någonstans att ek är giftigt. Uppenbarligen så har du byggt ett terrarium som jag antar ska husera djur så det bör väl inte vara några problem, men är det just via behandlingen som det undviks genom eller hur fungerar det? Rekommenderar du att bygga ett terrarium i just ek?

Färsk ek och eklöv innehåller garvsyra och vad jag kan minnas så var en del äldre teorier att det var farligt för djuren men senare har det upptäckts att det är bakteriedödande så det är bra som bottenmaterial. 
Gällande reptiler som äter löv bör man nog undvika större mängder färska löv.

53
26
Findus:

Hoggaforfan skrev:

Färsk ek och eklöv innehåller garvsyra och vad jag kan minnas så var en del äldre teorier att det var farligt för djuren men senare har det upptäckts att det är bakteriedödande så det är bra som bottenmaterial. 
Gällande reptiler som äter löv bör man nog undvika större mängder färska löv.

Jag tänkte just som material i att bygga terrariet i, inte som bottenmaterial! Förlåt, var nog lite otydlig.

2966
1648
Hoggaforfan:
Findus skrev:

Jag tänkte just som material i att bygga terrariet i, inte som bottenmaterial! Förlåt, var nog lite otydlig.

Nejdå, snarare jag som var det. Jag förstod vad du menade men svarade med vad det är som är "giftigt" och under vilka omständigheter, som byggmaterial är det torkat och ev garvsyra har försvunnit.

53
26
Findus:

Hoggaforfan skrev:

Nejdå, snarare jag som var det. Jag förstod vad du menade men svarade med vad det är som är "giftigt" och under vilka omständigheter, som byggmaterial är det torkat och ev garvsyra har försvunnit.

Ok, då förstår jag! Tack!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild