Bottenmaterial spindlar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

544
425
Gibblo:
Falk skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men tittar man snabbt på kryp forumet så kan man läsa att i princip sedan urminnes tider så har man använt naturel torv till både torr, träd och regnskogslevande fågelspindlar.

Det är gräv-vänligt, bra struktur och ger en jämn avdunstning.

Grejen med ökenlevande spindlar är att dom lever inte i ett hav av sand utan i torr buskskog och därför passar inte ren sand öht.

Torv som det är direkt ur säcken passar, eller så kan man blanda ut det med sand och komprimera.

Alla säckar som det står exoterra, zoomed, repti bla bla och som har en spindel och en ödla på säcken är bara att skita i.

Inget behöver köpas från djurbutiker!

Själv har jag alltid kört med granngårdens som kostar ca 60:- säcken.

Håller med till 100%!

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Falk: Medhåll om att de inte lever i ren öken,  men jag håller inte med om att sand inte passar alls, för visst finner man grävande arter som gräver hålor i sand och där funkar mitt Tips alldeles utmärkt... Till det habitat du syftar på passar ju inte ren torv heller... Om man vill ha ett naturtroget terrarium alltså..

Henke :)

60
31
Airbrush73:
Härligt med så många tips ang bottenmaterial till spindlar. Så ska det se ut "Keep up the good work"  =)

1275
1725
Falk:

Hellemar skrev:
Tjabba...

Falk: Medhåll om att de inte lever i ren öken,  men jag håller inte med om att sand inte passar alls, för visst finner man grävande arter som gräver hålor i sand och där funkar mitt Tips alldeles utmärkt... Till det habitat du syftar på passar ju inte ren torv heller... Om man vill ha ett naturtroget terrarium alltså..

Henke :)

Grejen är att det är rätt enkelt att luska ut vilken lokalitet arten har och därefter få fram ganska exakt hur det ser ut.

Sand i sej håller varken fukt eller ger en jämn avdunstning samt har en klen struktur ifall det ska grävas en stor och djup håla.

Vad är det för sand dessa arter gräver i då?

Du får aldrig en struktur genom att tex hälla i en hink med enbart ren sand och tro att det ska bära upp en håla.

Det ska isåfall vara en torkat lera men då är ju torv det närmaste om man vill ha något hållbart

121
95
Kega:
Har personligen enbart Exo-terra plantation soil till alla mina spindlar vilket är i runda slängar en 500st för tillfället. Jag har alla djur i en separat byggnad som håller c:a 26-27c och torv torkar ut för fort sen går det i princip inte att fukta igen, plantation soil är i min mening ljusår bättre.

Sen går det ju att köpa liknande material billigare på andra ställen än djurbutiker men 60kr för 3st block är ju knappast dyrt. Brukar blanda sand,plantation soil och torkade löv till mina mer torrlevande babooner, ingen har någonsin haft problem med att gräva sin håla.

2052
780
psyjoh:
Falk skrev:

Grejen är att det är rätt enkelt att luska ut vilken lokalitet arten har och därefter få fram ganska exakt hur det ser ut.

Sand i sej håller varken fukt eller ger en jämn avdunstning samt har en klen struktur ifall det ska grävas en stor och djup håla.

Vad är det för sand dessa arter gräver i då?

Du får aldrig en struktur genom att tex hälla i en hink med enbart ren sand och tro att det ska bära upp en håla.

Det ska isåfall vara en torkat lera men då är ju torv det närmaste om man vill ha något hållbart

Torv är ju inte det närmaste man kan komma. Zoomed excavator, jbl terrasand m.m. (trixie har en version oxå, vet ej vad den heter) är just torkad lera som är perfekt att gräva i. Hörde nånstans att den är inhämtad från nån öken eller liknande.

1275
1725
Falk:
Har då aldrig sedan 2006 haft problem med att torven torkar =)

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Längre leve torven.

1159
626
Temla:
Jonas_ skrev:

Läs mitt svar igen så förstår du nog :) 

Vi pratade om mossa som luktade eller stank förj*vligt från exo-terra, du sa då att den luktade pyton, därav mitt svar. 

Hahaha! OK.. då fattar jag - du skämtade. Satt och läste din kommentar flera gånger och var bara ett stort frågetecken. skratt 

235
155
Brokensynapse:
Jag kör plantation soil till alla mina spindlar. Torv tycker jag inte blir genomfuktigt när det väl torkat en gång utan att det bara lägger sig i ytskiktet. Plantation soil tycker jag suger åt sig fukten på ett bättre sätt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild