Bottenmaterial spindlar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Två små saker...

Vermiculite säljs i samtliga blomsteraffärer och förmodligen till ett lägre pris än i zooaffären...

När det gäller mossa i kombination med diverse produkter för bekämpning av diverse tänkbar ohyra vill jag bara höja en liten varnande finger och ge er en liten lektion i enkel biologi och fysik...

Mossa är täckt av ett vaxliknande skickt fullt med porer och det är genom dessa porer mossan tar upp vatten. En vanlig växt har istället ett "skinn" och man skulle kunna förklara det som så att detta skinn är försett med backventiler och växten kan därför reglera genomströmningen vilket är nödvändigt när trädet "andas".
Men som sagt - mossa har istället ett vaxliknande skikt och kan inte reglera flödet åt något håll - det är t.ex därför man kan klämma ur all vätska och sedan lägga den torra mossan i vatten så absorberar den åter vatten - likt en tvättsvamp... För att få in fysik i inlägget så är det detta som kallas osmos, som vi "biologer" i dagligtal kallar osmosis vilket är det engelska uttrycket och om det ringer en liten klocka men polletten inte faller ner så är osmosisvatten,  omvänd osmosis, förenklat uttryckt renat vatten, där vatten "silas" så att endast det rena vattnet återstår och allt "bôs" är borta...

Varningen jag vill utförda är att om ni sprayar mossan med nåt aerosolt ohyremedel så kommer därför detta medel att absorberas in i mossan och ponera att ni har plockat ut de inköpta invånarna innan för att skydda dem. När behandlingen är avslutad så släpper ni in djuret/djuren igen... Men mossan har då absorberat medlet och kommer under lång tid framöver att fungera som en wunderbaum och långsamt långsamt släppa ut giftet till era djur och ni kanske aldrig fattar varför de långsamt blir sämre och sämre innan de till slut dör av förgiftningen av ohyremedlet...

Mossa är billigt och gratis om man ger sig ut i skogen och hämtar det själv, så chansa aldrig och snåla aldrig - det är det inte värt...

Henke :)

60
31
Airbrush73:
Hellemar skrev:
Tjabba...

Två små saker...

Vermiculite säljs i samtliga blomsteraffärer och förmodligen till ett lägre pris än i zooaffären...

När det gäller mossa i kombination med diverse produkter för bekämpning av diverse tänkbar ohyra vill jag bara höja en liten varnande finger och ge er en liten lektion i enkel biologi och fysik...

Mossa är täckt av ett vaxliknande skickt fullt med porer och det är genom dessa porer mossan tar upp vatten. En vanlig växt har istället ett "skinn" och man skulle kunna förklara det som så att detta skinn är försett med backventiler och växten kan därför reglera genomströmningen vilket är nödvändigt när trädet "andas".
Men som sagt - mossa har istället ett vaxliknande skikt och kan inte reglera flödet åt något håll - det är t.ex därför man kan klämma ur all vätska och sedan lägga den torra mossan i vatten så absorberar den åter vatten - likt en tvättsvamp... För att få in fysik i inlägget så är det detta som kallas osmos, som vi "biologer" i dagligtal kallar osmosis vilket är det engelska uttrycket och om det ringer en liten klocka men polletten inte faller ner så är osmosisvatten,  omvänd osmosis, förenklat uttryckt renat vatten, där vatten "silas" så att endast det rena vattnet återstår och allt "bôs" är borta...

Varningen jag vill utförda är att om ni sprayar mossan med nåt aerosolt ohyremedel så kommer därför detta medel att absorberas in i mossan och ponera att ni har plockat ut de inköpta invånarna innan för att skydda dem. När behandlingen är avslutad så släpper ni in djuret/djuren igen... Men mossan har då absorberat medlet och kommer under lång tid framöver att fungera som en wunderbaum och långsamt långsamt släppa ut giftet till era djur och ni kanske aldrig fattar varför de långsamt blir sämre och sämre innan de till slut dör av förgiftningen av ohyremedlet...

Mossa är billigt och gratis om man ger sig ut i skogen och hämtar det själv, så chansa aldrig och snåla aldrig - det är det inte värt...

Intressant läsning faktiskt, och man blev ju lite klokare på köpet =)

135
130
Hellemar:
Tjabba igen...

Kan ju göra tillägget om det där med osmos och jag vet inte hur väl ni känner till våra medlemmar här men jag är tämligen säker på att en av våra mest "kända" medlemmar är mycket väl bekant med osmos och utsätts för det typ tre gånger i veckan för jag tror mig, som sagt, veta att det finns minst en person här som står under dialys och får sitt blod renat,  och denna dialys är en osmos, där blodet pumpas genom en tunn slang som släpper igenom blodet men inte skräpet som finns/fanns i blodet i kroppen och så förs det rena blodet tillbaks till kroppen och patienten mår bättre...

Om man bränner brännvin hemma och renar spriten genom ett rör med aktivt kol så är det ingen dialys eller osmos men spriten blir ren genom filtreringen och blir filtrerat/renat. Vill man ha rent vatten så kan man därför köpa sig ett rör på 150 cm i rostfritt med en diameter på typ 3-4 cm och fästa en tratt på ovansidan och tejpa fast nåt tjockare tyg eller liknande i botten och sedan fylla röret med aktivt kol och så häller man sedan vatten i tratten och samlar sedan upp det renade vattnet och så har man ett bra mycket bättre vatten än det man får från kranen och då det innehåller mycket mindre eller ingen kalk längre så blir öven rutorna i terrariet snyggare...

29
7
Patrulk:

Hellemar skrev:

Reningen på detta vis kallas destillering och man får destillerat vatten...

Nej, destillering innebär att man upphettar och kondenserar för att rena. Det du pratar om är en enkel filtrering.

Jag tror du blandat ihop vilken process som gör att man säger att man destillerar sprit, det är alltså upphettningen och kondenseringen av etanolen som är destilleringen, inte kolfiltreringen.

60
31
Airbrush73:
Men alltså, hallå!!
Nu är det lite mycket "Off topic"  Visst kan vi försöka hålla oss till ämnet "Bottenmaterial spindlar"  =)

29
7
Patrulk:

Airbrush73 skrev:
Men alltså, hallå!!
Nu är det lite mycket "Off topic"  Visst kan vi försöka hålla oss till ämnet "Bottenmaterial spindlar"  =)

Absolut, kände bara att det var ett ganska vanligt faktafel som behövde förtydligas, så de kanske slutar sprider sig :)

Jag använder naturell torv blandat med vanlig sand till samtliga av mina spindlar. Blandas i olika proportioner beroende på hur pass bra fuktbevarande kapacitet man vill ha.

Denna blanding är billig, gräv-vänlig (vilket inte alla färdiga är) och helt naturlig.

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Självklart är det filtrering - tänkte fel... :)

Jag körde också alltid med sandblandad torv till mina spindlar och skorpioner - billigt, ser naturligt ut, grävvänligt och man kan få det i olika nyanser beroende på mängden och typen sand och det håller fukten väldigt bra. 

Vermiculite är skitkasst till grävande spindlar då det förmodligen kommer att rasa samman men bra till mark- och speciellt till trädlevande som vill ha hög luftfuktighet. 

Mossa vet jag inte hur det funkar till grävande spindlar men nåt säger mig att mossan då bör vara tämligen torr för att inte falla ihop vid grävning men då gissar jag att det blir svårt att gräva i den då den blir väldigt hård för små spindlar men det är ren gissning då jag aldrig testat själv... Mossa kan man köpa gratis i skogen vilket är toppenbra. 

Har man trädlevande spindlar och om man vill ha hoppstjärtar och tropiska gråsuggor i terrariet så funkar vanlig blomjord/matjord utmärkt... Blir dessutom jättefint med lite vissna löv till och håller luftfuktigheten bra... Kan hämtas från naturen och då blir prislappen också väldigt trevlig...

Har man en hög vattentät burk, gärna i glas,  och har trädlevande arter som vill ha riktigt hög luftfuktighet kan man fylla botten med Leca-kulor och så tar man ett litet lager med torv eller mossa ovanpå och så fyller man på med vatten så det täcker Leca-kulorna. Bottenvärme till detta och man kan knappast få högre luftfuktighet och genom glaset ser nan vattennivån bland Leca-kulorna och fyller på när det sjunkit... Enkelt och driftsäkert och förbaskat bra... Kan varmt rekommenderas även till trädlevande ormar så som palmhuggormar och trädgårdsboor...

Kan ju även passa på att babbla lite om mitt favoritsubstrat när jag ändå är igång - sand...
Sand funkar överlägset bäst till ökenlevande spindlar och skorpioner och är självklart det ultimata valet men om man har en ökenlevande och dessutom grävande art stöter man på patrull om man inte vet hur man ska göra för att uppfylla kraven så som att det ska se naturligt ut samt vara hållbart...
Men här kommer tricket... Fyll i ett lager med sand, någon cm, och se till så att terrariet är vattentätt! Ramma sanden, det vill säga att du tar en gaffel eller liknande och pickar i sanden ordentligt. När du rammat hela lagret fyller du på ett nytt lager sand och rammar/pickar sanden ordentligt och så håller du på tills du uppnått den nivå du tänkt dig. Beroende på storleken på burken kan du även knacka i botten på terrariet underifrån eller från sidorna. 
När du rammar, pickar och knackar kommer luften att jobba sig uppåt och sandkornen kommer att falla samman så tätt de kan och komprimeras.
När detta är klart kommer du märka att det är lägre nivå sand än det borde vara - du har således lyckats få bort luft och komprimera sanden.
För att dessutom göra sanden mer hållbar fyller du dessutom försiktigt på med vatten så att det täcker all sand - det var därför som terrariet måste vara vattentätt. Starta nån bottenvärme och låt allt vatten dunsta bort och vips, så har du trollat bort den porösa sanden och skapat ett hållbart material som är naturtroget till ökenlevande grävande spindlar och skorpioner. Vill du hjälpa dem lite på traven kan du ju gräva lite försiktigt själv med nått litet redskap och på så vis påskynda grävandet - ja, se det som att du ger dem bygglov och talar om vart och i vilken riktning de bör bygga vilket kan vara trevligt om man vill kunna se dem och följa dem...

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Temla skrev:
Jonas_: "Den luktar alltså ingenting?? Våra pytons luktar då inget illa iaf :) Om vi inte pratar avföring, men den brukar lukta illa vad det än är för djur som producerar den :P"

Va? Jag pratar om mossan i sig alltså.

Läs mitt svar igen så förstår du nog :) 

Vi pratade om mossa som luktade eller stank förj*vligt från exo-terra, du sa då att den luktade pyton, därav mitt svar. 

544
425
Gibblo:
Kör själv naturell torv från bauhaus. Kostar väl en hundring för 5st stora säckar.

Den har inga kemiska tillsatser, är svart, mycket grävvänlig, bra fuktegenskaper och ser naturlig ut. Sen blandar jag i sand ifall det ska användas till något djur som kräver högre luftfuktighet då sand hjälper till att binda fukten bättre.

1275
1725
Falk:

Nu har jag inte läst hela tråden men tittar man snabbt på kryp forumet så kan man läsa att i princip sedan urminnes tider så har man använt naturel torv till både torr, träd och regnskogslevande fågelspindlar.

Det är gräv-vänligt, bra struktur och ger en jämn avdunstning.

Grejen med ökenlevande spindlar är att dom lever inte i ett hav av sand utan i torr buskskog och därför passar inte ren sand öht.

Torv som det är direkt ur säcken passar, eller så kan man blanda ut det med sand och komprimera.

Alla säckar som det står exoterra, zoomed, repti bla bla och som har en spindel och en ödla på säcken är bara att skita i.

Inget behöver köpas från djurbutiker!

Själv har jag alltid kört med granngårdens som kostar ca 60:- säcken.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild