Placering av ventilation (plastback)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1685
794
fluffis:
peter54 skrev:
Ventilationshål upptill är aldrig en bra lösning eftersom värme stiger och tar med sig fukt. Sådana hål fungerar därmed dåligt som ventilation och är bara bra om man vill ha absolut snustorrt i lådan.

Jag har tidigare hållit med dig till 100% och jag har bara haft torra terrarier, nästan aldrig över 50-60% luftfuktighet. Det har fungerat jättebra med hål efter din modell; en bit ner på ena sidan och högt upp på andra sidan.

I somras försökte jag förvara några ormägg i några dagar i en sådan låda som på min bild. Då hade jag fuktad vitmossa och det blev ganska fuktigt med andra ord. Det tog knappt ett dygn innan jag hade mögel i mossan, vilket väl inte kan vara rätt?

Jag har diskuterat detta med ventilation med några andra, bl.a. en här på sidan som har regnskogsterrarier och den personen var nöjd med att täcka över en bit av Exo-terraterrietaket men att lämna en liten bit "öppet", annars hade det blivit för instängt.

Överhuvudtaget i fuktigare miljö så håller jag på att bli övertygad (?) om att det behövs mer luftgenomströmning ju fuktigare det är. Men man behöver ju inte överdriva för den sakens skull :) Sen behöver väl inte just kungspytonormar megafuktigt heller.

Hade varit intressant om någon med mycket erfarenhet från fuktiga terrarier ville säga något mer, då jag själv inte har särskilt mycket erfarenhet av det (men håller på med en ny burk nu :)).

90
38
Fredrik85:
Vill påstå att det helt och hållet beror på vad du har för syfte med terrariet eller burken.

I ett regnskogsterrarium till t.ex. pilgift så har jag minimalt med ventilation, i mina senaste 39,39,39 burkar så har jag endast en 4cm bred ventilation med flugsäkert nät i taket.
Detta eftersom jag oftast varit tvungen att täcka för ventilation för att hålla luftfuktigheten i mina tidigare burkar.

Kör ju regnsytem duschar två gånger om dagen i dessa burkar dock så någon risk för uttorkning är det ju inte direkt.
Dessutom i en regnskogsburk så har man en mikrofauna som tar hand om eventuellt mögel så jag ser inte det som ett stort problem.

Brukar använda hammarplast burkar till nyuppstigna ungdjur. Brukar bara göra ett par små hål i locket som lufthål. Sen mossa och lite ficus pumila. Även här planterar jag dock in hoppstjärtar så något mögel ser jag inte till.

Detta är dock till pilgift så jag vet inte om det är jätterelevant i sammanhanget då fuktighet inte är någon nackdel för oss dendrobatister.

Mvh Fredrik

903
510
Evanjeline:
Jag har flera regnskogsterrarium, och även om jag vill påpeka jag inte har så stor erfarenhet med detta tycker jag precis tvärt emot vad Peter säger att det är väldigt viktigt med takventilation. Jag har städare i alla mina fuktiga terrarium, så det är inte så att där är mögel som tar över, men jag märker stor skillnad på hur det luktar, och ser ut i mina exo terra terrarium jämnfört med de som har mycket mindre ventilation. Det blir unket och instängt vad jag än hittar på tycker jag, utan ordentlig ventilation. Där kommer överleva mögel hur mycket städare man än har i så fuktig miljö, och även om många mögel i sig är ofarliga tror jag att det är väldigt viktigt att det inte blir instängt och reptilerna får andas in detta konstant. Mögel kan ge luftvägsinfektioner, allergier och lunginflamation bland människor bland annat om man blir utsatt för det konstant, och reptilers andningsorgan är känsligare än människors. Detta är visserligen bara en teori jag har, jag har inga bevis för att detta är sant, men jag tror stenhårt på att mycket ventilation är jätteviktigt med mycket luftfuktighet. Jag märker att växterna mår mycket bättre av det åtminstonde, och det ser jag som ett gott tecken. Med mycket växtlighet och dränerad botten tycker inte jag det är något problem att hålla luftfuktigheten i mina terrarium som har nättak. Jag sprayar 2 gånger om dagen, och har luftfuktighet mellan 50-85%, största delen av dagen är det runt 70% Jag kan tipsa om bromelior för att hålla luftfuktigheten, de är fyllda med vatten och gör stor skillnad.

2052
780
psyjoh:
När det är fuktigt klimat är det nästan viktigare med god ventilation. Fuktigheten bör man få upp på annat sätt än att stänga in allt. Just för att hålla borta mögel och annat skit. Detta har jag både lärt mig av egen erfarenhet och när jag gick en kvalitetsutbildning hos jordbruksverket för frukt och grönt. Där fick man lära sig allt om fuktighet, mögel m.m.
Dock inte i terrarier hehe men det är samma princip. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild