Incubator (äggkläckning)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

2052
780
psyjoh:
Provade även att kläcka några med värmelampa men det blev torrt för snabbt så jag flyttade om dem..

125
183
Redfoottortoise:
psyjoh skrev:
En sak jag undrade nu när vi snackar kläckare. Har läst på utländska forum att de får högre kläckningsantal med perlite istället för vermiculit, nån som vet nåt om detta?

Jag alternerar men har inte märkt någon skillnad alls, mer än att vermiculite håller kvar fukten bättre, vilket är bra för min del. Vet inte hur det är för andra reptiler.

125
183
Redfoottortoise:
jpson67 skrev:
Vad märker du äggen med då? Så man lägger dom rätt, hur ser din kläckanläggning ut?

psyjoh skrev:
Skäggis ägg har jag på kläckning nu. Gäller bara att hålla koll på luftfuktighet och temp sen sköter det sig  själv. Viltigt är att ej vända dem utan de måste ligga på det hållet honan grävde ner dem på. Vet dock inte hur många timmar det tar innan embryot fäster sig. 

För Rödfotade så handlar det om 3-4 dygn. Har kompisar i ett annat forum på andra sidan Atlanden som skickat ägg till varandra som ett experiment när dom nyss är lagda och dom har lyckats kläcka varandras ägg !

125
183
Redfoottortoise:
jpson67 skrev:
Vad märker du äggen med då? Så man lägger dom rätt, hur ser din kläckanläggning ut?

Jag märker mina med blyertspenna, det sedvanliga krysset som markerar ovansidan på ägget + datum när det lades + vilken hona som lagt.

Nu är ju sköldpaddsägg hårda till skillnad från andra reptilägg, så jag vet inte vad ni andra brukar använda ?

2966
1648
Hoggaforfan:
Redfoottortoise skrev:
Jag har själv provat flera som jag köpt tidigare, men har numera endast en "hemmagjord" i glas, som jag själv tycker är bäst. Byggt som ett vattentätt akvarie med silicon, lutande tak (för att det inte ska droppa direkt ner på äggen). Två stående glasskivor i botten som jag lagt ett aluminium-nät på. Doppvärmare i botten. Ger både hög luftfuktighet och man kan kontrollera värmen genom både justering av doppvärmaren och genom mängden av vatten i botten. Har även en syrepump för tillförsel av frisk luft nere i vattnet. Belysningsrampen är givetvis bara tänd vid inspektion av äggen. Hela rasket är sedan inkapslat i frigolit för att hålla en konstant temperatur.

Lutande glas var en smart idé. Tack för tipset :-)

157
376
curtus:
Jag kör på Jonas ide med en gammal kyl.

2052
780
psyjoh:
När man snackar om trollen. Fick precis mess från min fru att äggen börjat kläckas :)
Nu får klockan gärna skynda sig fram till fyra ;)

Medlem i DHF
63
127
griseus:

Min ölkylskläckare jag byggde förra helgen, har även ställt en Hammarplastback med lock fylld med vatten i botten som värmemagasin, sitter en 12v fläkt uppe till höger.

2052
780
psyjoh:
Fyra ägg har börjat kläckas. Här är en bild på två. Funkar bra med en simpel kläckare som gick på under 300kr totalt :)

157
376
curtus:
En "kläckare" behöver egentligen inte kosta någonting alls =) Beror ju dock på vad du ska kläcka för något, jag kläckte mina första reptilägg från leopardgecko, majsorm och rutpyton i en plastlåda med torv ovanpå en ljusramp (som var påslagen dygnet runt). 
Mixtrade med mellanlägg mellan ägglådan och ljusrampen för att få "rätt" temp. 
Temperaturen svajjade ju säkert mycket, men i detta fallet så rörde det sig inte om speciellt känsliga ägg så det gick jättebra =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild