Incubator (äggkläckning)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

444
153
jpson67:
Ni som har en incubator, vilka är bra och vilka är kassa?

953
1840
peter54:
Jag har en dyrbar Jæger FB 80 och den har funkat hyfsat, men den är inte värd sitt pris. Dum konstruktion med värmeelementet på insidan av locket, vilket innebär att de ägg som ligger högst upp kläcker långt tidigare än de som ligger nära botten. Eftersom värme stiger är det självklart att värmen ska komma underifrån tycker jag. Idag hade jag aldrig lagt ner några pengar på att köpa en kläckare när det är såpass enkelt att sätta ihop en egen.

444
153
jpson67:
Ok vore kul om nån tog fram en beskrivning på hur man gör.

544
425
Gibblo:
jpson67 skrev:
Ok vore kul om nån tog fram en beskrivning på hur man gör.

Jag googlade lite snabbt och hittade en del information. Hann inte läsa genom för jag skulle hämta min sambo, så ville helst inte länka ifall det skulle stå knasiga saker.

Men det finns info där ute, är min poäng.

953
1840
peter54:
jpson67
Numera när vi har tillgång till värmemattor, digitala instrument och enkla termostater, är det ingen konst att kläcka ägg. Det allra enklaste är väl att bara ta en lagom stor frigolitlåda, ställa den på en värmematta och fylla till hälften med fuktad sphagnum.

Kontrollera att temperaturen blir rätt och justera om den är fel, exempelvis genom att lägga en liten distans mellan box och matta om det blir för varmt, eller byta till en matta med högre effekt om det blir för kallt. Man kan förstås koppla mattan till en termostat.

När önskat klimat uppnåtts är det bara att invänta äggläggningen och lägga ner äggen och synlig termometer och hygrometer. Jag täcker alltid äggen med sphagnum för att denna ska absorbera eventuella kondensdroppar istället för att dessa hamnar på äggen.

Därefter dra Gladpack över öppningen på friggoboxen. Gladpack har den fördelen att den släpper in syre men inte ut fukt. Sist väger man hela boxen med allting i så att man med jämna mellanrum kan kolla så att mossan inte tappar fukt.

För 30-40 år sedan var det våtkläckare av Scherpners modell man oftast använde. Jag byggde min enligt följande: Ett akvarium med tegelstenar på botten, lika många tegelstenar som man har äggkullar att kläcka. På varje tegelsten en lagom stor ny lerkruka (alltså som inte använts tidigare), i mitt 112-litersakvarium fick tre krukor plats. 

Två tredjedelar av krukan fylls med väl fuktad torvmull (jag kokade torvmullen för att få den helt steril) och uppepå torvmullen ett lager sand/grus som steriliserats i ugn. Över krukan ska ett finmaskigt nät placeras (jag använder de A4-stora aluminiumnät som finns att köpa där man köper Plastic Padding). På nätet två distanser, exempelvis blyertspennor och sist en djup tallrik uppochner över.

Därefter fyller man vatten upp till gränsen mellan överkant tegelsten och botten på krukan. Placera en kraftfull termostatdoppvärmare i vattnet så att rätt temperatur i luften uppnås. Nu placeras äggen på gruset i krukorna. Nätet är för att de nykläckta ska vara kvar i krukan och inte drunkna i det mycket varma vattnet, distanserna och tallriken för att inte kondensdroppar ska hamna på äggen.

2052
780
psyjoh:
Ta en doppvärmare, stor smartstore, vatten och tegelstenar att ställa ägglådorna på så har du en fungerande kläckare. Måste på lock oxå förstås ;)
Fyll vatten till tegelstenarnas kant och sätt doppvärmaren på önskad temp..

2052
780
psyjoh:
Enklare med doppvärmare då du kan ställa in tempen på den :)
Så slipper du krångla med mattor. 

2052
780
psyjoh:
Brukar vika en bit av en toarulle så det står över ägget och på så sätt fungerar som skydd mot eventuella kondensdroppar. 

Medlem i DHF
63
127
griseus:
finns massor av varianter jag kör torrkläckare med fukten i ägglådorna, kan byggas av figolitlåda med en värme matta i boxen, styrd av en puls thermostat,tycker bäst resultat har varit en matta på sidorna av kläckarn en lite 12v fläckt hjälper ochså till att få en jämnare temp, ett par pet flaskor med vatten i kläckarn ger en stabilare värme, körde förr alltid med Scherpnerkläckare men tycker detta funkar bättre.

www.australianreptileforum.com/arf/f91/thread-incubation-18185/

är en läsvärd tråd om kläckning på ett annat forum innehåller även lite trevliga varan bilder :)

125
183
Redfoottortoise:

Jag har själv provat flera som jag köpt tidigare, men har numera endast en "hemmagjord" i glas, som jag själv tycker är bäst. Byggt som ett vattentätt akvarie med silicon, lutande tak (för att det inte ska droppa direkt ner på äggen). Två stående glasskivor i botten som jag lagt ett aluminium-nät på. Doppvärmare i botten. Ger både hög luftfuktighet och man kan kontrollera värmen genom både justering av doppvärmaren och genom mängden av vatten i botten. Har även en syrepump för tillförsel av frisk luft nere i vattnet. Belysningsrampen är givetvis bara tänd vid inspektion av äggen. Hela rasket är sedan inkapslat i frigolit för att hålla en konstant temperatur.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild