Hybrider

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:
Vi kanske ska börja med att klargöra skillnaden mellan en korsning och en hybrid på vedertaget vetenskapligt sätt. En korsning är en blandning av två raser eller underarter inom samma art, medan en hybridisering sker mellan två olika arter.

Vanligen benämner man inte vilda djurs varianter som raser, utan man använder sig av begreppet underarter. Raser används vanligen om tamdjur.

fluffis
Det är en hybrid mellan kalifornisk kungssnok och pueblomjölksnok som kallas med "clownking".

highvoltage3
Det finns dokumenterade hybridlinjer hos majsormen för att få fram nya teckningar och färger, så kallade morfer. Ofta räcker det med att hybridisera en annan art en enda gång i linjen för att få med genen som ger upphov till det nya utseendet. Att kungspyton skulle vara en hybrid är helt felaktigt. Arten beskrevs först av Shaw 1802 och det är inte sannolikt att någon sysslade med hybridavel av ormar på den tiden.

Om det skulle kunna uppstå en hybridisering emellan exempelvis rödsidad strumpebandssnok (Thamnophis sirtalis parietalis), som konstaterat lyckats övervintra på västkusten, och svensk snok (Natrix natrix) kan det inte bli en  ny art av det, det blir en hybrid precis som westman säger. Sannolikheten för detta är dock mikroskopisk eftersom strumpebandssnoken är ovovivipar (föder färdiga ungar), medan den svenska snoken är vivpar, dvs lägger ägg.

För att förstå hur arter uppstår är Olmens tips alldeles utmärkt, "Om arternas uppkomst" av Charles Darwin.

20
12
Gielen:
peter54 skrev:
Vi kanske ska börja med att klargöra skillnaden mellan en korsning och en hybrid på vedertaget vetenskapligt sätt. En korsning är en blandning av två raser eller underarter inom samma art, medan en hybridisering sker mellan två olika arter.

Vanligen benämner man inte vilda djurs varianter som raser, utan man använder sig av begreppet underarter. Raser används vanligen om tamdjur.

fluffis
Det är en hybrid mellan kalifornisk kungssnok och pueblomjölksnok som kallas med "clownking".

highvoltage3
Det finns dokumenterade hybridlinjer hos majsormen för att få fram nya teckningar och färger, så kallade morfer. Ofta räcker det med att hybridisera en annan art en enda gång i linjen för att få med genen som ger upphov till det nya utseendet. Att kungspyton skulle vara en hybrid är helt felaktigt. Arten beskrevs först av Shaw 1802 och det är inte sannolikt att någon sysslade med hybridavel av ormar på den tiden.

Om det skulle kunna uppstå en hybridisering emellan exempelvis rödsidad strumpebandssnok (Thamnophis sirtalis parietalis), som konstaterat lyckats övervintra på västkusten, och svensk snok (Natrix natrix) kan det inte bli en  ny art av det, det blir en hybrid precis som westman säger. Sannolikheten för detta är dock mikroskopisk eftersom strumpebandssnoken är ovovivipar (föder färdiga ungar), medan den svenska snoken är vivpar, dvs lägger ägg.

För att förstå hur arter uppstår är Olmens tips alldeles utmärkt, "Om arternas uppkomst" av Charles Darwin.

Så att korsa en majsorm med en svensk snok är alltså möjligt, då båda lägger ägg?

456
202
isdrake:

peter54 skrev:

Så trodde jag också det var men ska man tro på wikipedia så stämmer det inte. En hybrid verkar inte nödvädigtvis vara en korsning mellan två skilda arter.

"Hybridisering är en biologisk process som är resultatet av sexuell reproduktion mellan individer som är genetiskt olika. Individerna kan vara av olika arter, populationer, släkten och även familjer." -sv.wikipedia.org/wiki/Hybrid_(biologi)

Jag antar att det är därför man kan prata om varghybrider trots att dom tillhör samma art. 

70
86
Realboas:
Det som är mäst skrämmande och något vi antagligen kommer att få stifta bekantskap med i framtiden är hybrider bland våra svenska ormar här i sverige, tex så ska det finnas en turkisk huggorm vars genetiska uppsätting är i stor den samma som våran svenska huggorm, skulle en sådan komma lös i sverige, så dröjer det inte länge innan vi har en stamm med svensk huggorm som är ruggigt mycket mer potent än det svenska orginalet. Detta är inte en fråga OM det händer utan När detta händer. Detta blir då ingen ny art utan en hybrid av våran svenska huggis.

953
1840
peter54:
Gielen
Var i det jag skrivit hittills hittar du stöd för det antagandet? Självklart inte. I så fall skulle ju alla ormar som lägger ägg gå att hybridisera med varandra, så är det förstås inte. Strumpebandssnokar och vår svenska snok har många likheter, men de går inte att korsa ihop dem och få avkomma för att de inte är lika i det avseendet. På samma sätt går det inte att göra det med Lampropeltisarter och hasselsnok (Coronella austriaca), trots att de faktiskt är ganska nära besläktade.

isdrake
Nja, det där är lite av hårklyverier, men jag håller med om att bruket av de olika begreppen är diffusa. Att man kallar hund/vargblandningar för varghybrider tror jag beror på att det faller bättre på läppen än att säga korsningsvargar. Jag håller mig till det allmänt vedertagna så att det går att förklara. Börjar man snärja in sig i alla olika tolkningar blir inget klart och alla blir förvirrade.

Realboas
Vilken art skulle det vara? Menar du Vipera xanthina?

34
29
Olmen:
Realboas skrev:
Det som är mäst skrämmande och något vi antagligen kommer att få stifta bekantskap med i framtiden är hybrider bland våra svenska ormar här i sverige, tex så ska det finnas en turkisk huggorm vars genetiska uppsätting är i stor den samma som våran svenska huggorm, skulle en sådan komma lös i sverige, så dröjer det inte länge innan vi har en stamm med svensk huggorm som är ruggigt mycket mer potent än det svenska orginalet. Detta är inte en fråga OM det händer utan När detta händer. Detta blir då ingen ny art utan en hybrid av våran svenska huggis.

Trams!

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Tillåt mig att citera mig själv från min artikel "Vetenskapen bakom de vetenskapliga namnen" som ni hittar om ni följer länken: www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=47

Citat:
"Människan och chimpansen har till 99% likadant DNA och således måste man anse oss som nära besläktade. Om man jämför släktskapet kontra utseendet mellan människa/chimpans och jämför det mellan utseendet och släktskapet, som är lika nära, mellan elefenter (Elephantidae) och Manater (Trichechidae) så ser man hur olika men ändå lika man kan vara. Manater och elefanter är ju inte det minsta lika varandra - varken till utseende eller till levnadssättet - dock har de också till 99 % likadant DNA. Manater är ett däggdjur som lever i varma och relativt grunda vatten i nord-, mellan-, och sydamerika och de ser ut som stora sälar."
Slut citat.

Värt att tänka på alltså när man pratar om "nära besläktade"...

Henke :)

70
86
Realboas:
Olmen

Trams ???

Om det nu är trams varför har detta då redan skett i Tyskland under organiserade former i labb, där forskare korsat just denna turkiska huggormssläkting med en annan närliggande huggormsart och fått fram livsduglig avkomma? … Så som visst folk håller sina potenta ormar, så är det bara en fråga när detta händer i naturen, så jag skulle se det här som en varning att sluta leka gudar  och skärpa hållandet av just potenta djur och inte avfärda det som Trams! jag är inte emot hållning av potenta giftormar på något sätt, men människan är ett nyfiket djur och vill testa mer än vad som är bra för naturen och människan själv.

34
29
Olmen:
Källa?

Medlem i DHF
263
355
McPede:
www.v-zool.kiev.ua/pdfs/2003/1/12.pdf

www.diomedia.com/public/en/14544872/imageDetails.html

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild