Biten i tummen.. :P

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2966
1648
Hoggaforfan:

Evanjeline skrev:
Måste inte stelkrampsspruta bli tagen samma dag det händer?

Nej det måste verka ett tag. Anledningen för att man ofta tar stelkrampsspruta i samband med bett och liknande är för att fylla på förrådet för kommande olyckor.
Innan skulle man ta var 10 år men numera är det var 20 år (vill jag minnas)

Gibblo skrev:
Jag har hört att i och med ormar har antikoagulerande ämnen i sitt saliv så gör det att bakterier blöder ur såret. Därför är det väldigt ovanligt med infektioner eller andra komplikationer i samband med ormbett från ogiftiga ormar.

Blev själv biten i knäet av min tigerpyton (matbett) för några veckor sedan och jag vidtog inga åtgärder, torkade bara rent med papper och det var 15 år sedan jag tog min stelkrampsspruta.

Nja, tyvärr fungerar det inte så. Även därför man inte kan suga ut gift etc ;-)
Kommer det innanför huden så är det kört och sen är det upp till immunförsvaret.

544
425
Gibblo:
Hoggaforfan skrev:

Nej det måste verka ett tag. Anledningen för att man ofta tar stelkrampsspruta i samband med bett och liknande är för att fylla på förrådet för kommande olyckor.
Innan skulle man ta var 10 år men numera är det var 20 år (vill jag minnas)

Nja, tyvärr fungerar det inte så. Även därför man inte kan suga ut gift etc ;-)
Kommer det innanför huden så är det kört och sen är det upp till immunförsvaret.

Happ, ja det var kanske inte helt oväntat.. Jävla jänkare haha. Han den långhåriga hippien på snakebytestv har också sagt så! Men då vet jag det :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Oj blev du biten av en 2 månaders kungspyton är det bäst att sy eller amputera den biten av armen som är kvar ;)

903
510
Evanjeline:
Jag har en kompis som fick för sig att suga ut huggormsgift när han blev biten i handen. Det togs upp av slemhinnorna direkt, och hela nasiktet svullnade upp, och han fick ligga på sjukhus i flera dagar. Jag rekomenderar det inte;P

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Han lär då haft nått sår i munnen för ormgift tas inte upp via slemhinnor... Du kan dricka ormgift :) 

903
510
Evanjeline:
Jag vet inte, men det var vad de på sjukhuset sa. Att han tagit upp allt giftet i slemhinnorna.

953
1840
peter54:
Den här diskussionen om stelkramp är lite förvirrad. Jag råkar nu vara gift med en allmänläkare och hon säger att man ger stelkrampsspruta vid djurbett om man endera har fått sin sista stelkrampsspruta för mer än 20 år sedan, eller om man inte vet när man fick sin sista.

Det är felaktigt att stelkrampssprutan man ger efter ett bett inte skulle vara effektiv, för det är den. Det tar ganska lång tid att utveckla stelkramp, så får man sprutan exempelvis dagen efter ett bett så är den absolut effektiv.

Att lita på att ormbett skulle ha någon slags antiseptisk effekt är galet riskfyllt jämfört med att ta en stelkrampsspruta. Bakterien som orsakar stelkramp (Clostridium tetani) bildar giftet tetanustoxin. En stelkrampsinfektion kan vara dödlig. Bakterien finns i jord, smuts och avföring. Den tål inte syre, men kan leva i den döda vävnaden runt ett sår. Skulle ormen som biter råka ha jord, smuts eller ett litet sår i munnen är risken stor att där finns tetanus.

Inkubationstiden för stelkramp varierar mellan 3 och 21 dagar.

2966
1648
Hoggaforfan:
peter54 skrev:
Den här diskussionen om stelkramp är lite förvirrad. Jag råkar nu vara gift med en allmänläkare och hon säger att man ger stelkrampsspruta vid djurbett om man endera har fått sin sista stelkrampsspruta för mer än 20 år sedan, eller om man inte vet när man fick sin sista.

Det är felaktigt att stelkrampssprutan man ger efter ett bett inte skulle vara effektiv, för det är den. Det tar ganska lång tid att utveckla stelkramp, så får man sprutan exempelvis dagen efter ett bett så är den absolut effektiv.

Ah ok. Kanske jag som missförstod sköterskan jag frågade :-)

62
73
JohannaT:
Hahaha, jo, jag fick panik-amputera hela högra armen och halva huvudet efter att ha fått hjälp av sju brandmän med att bända upp det våldsamma odjurets gigantiska käftar! :D

Njä, men skämt åsido, jag är ju 24 år nu, och jag fick väl min senaste stelkrampsspruta i mellanstadiet...?(jag tror att det är i mellanstadiet man får den) Så då borde det ju inte vara något problem..?

953
1840
peter54:
Johanna. Man ska ha 4 stelkrampssprutor för att ha skydd i 20 år. De som bara har 3 har skydd i 10 år. Stelkramssprutorna ingår i det svenska barnvaccinationsprogrammet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild