Racksystem?! Hiss eller diss?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Inte för att vara sån Temla och även om jag inte förespråkar racks så har ni ju kastat rätt många veterinärs och forskarutlåtande åt skogen på den här sidan :)

2052
780
psyjoh:
Jo förhoppningsvis är man fascinerad av sina djur och vill sköta om dem. Men för min del betyder inte det att jag stoppar den i en låda. Då kan jag lika bra ha djuren i garderoben eller källarförrådet. Om jag har djur som lever under mark så hade jag ändå inrett nåt ordentligt så man kan  se in i. Än om den kanske bara är framme ibland. 

157
376
curtus:
Hiss
Instämmer med många andra, rack fungerar utmärkt till ungar eller ungdjur men jag tycker bara det är smidigt till en viss gräns.

Sen måste jag bara dela en synpunkt som kanske är lite OT. Men hela tiden, på många forum, i många trådar så pratas det om att efterlikna naturen och skapa en så naturlig miljö som möjligt för djuren.
Missförstå mig rätt nu men vem är det som sagt att naturen är det optimala? Snarare tvärt om, djuren har under sin utveckling tvingats lära sig att leva under de tuffa förhållanden som naturen bjuder på. 

Ta t.ex. en sån vardaglig sak när det kommer till reptiler som "kalla sidan, varma sidan" i terrarierna. Vi vet ju alla att man har detta pga att djuren ska få välja temperatur. 
Varför gör dom detta? Är det för att dom ena dagen vill vara 26c varma och nästa dag 32c? Nej troligen inte, utan snarare så letar dem efter den optimala temperaturen för kroppen. Om man då ger dem denna optimala temperatur konstant så försvinner behovet av termoregulering och har man då skapat en levnadsmiljö som är bättre lämpad än naturen?

Jag är långt ifrån ett proffs på detta och jag säger inte att jag har rätt men många gånger så tycker jag man ska tänka lite längre än att bara utgå ifrån att djuren naturliga miljö skulle vara det optimala för dem. Det är en plats som dom efter mycket lång tid lärt sig att överleva på och uthärda.
Naturen är en plats som vilda djur tvingas handskas med både på gott och ont.

2052
780
psyjoh:
Håller med till viss del curtus. Men efter många generationer i fångenskap så är där även många instinkter som är avvänjda tror jag. 
Sen en tempgradient har dem även i naturen antar jag då de söker upp skugga under dagen när det blir för varmt. Det samma gäller väll i terrarie. Har sett på mina skäggisar att de solar på morgonen och när de legat där ett tag så flyttar de till en svalare plats. För att senare när de ätit söka upp solplatsen igen. Antar att det fungerar något liknande i naturen. Tror det blir väldigt svårt att efterlikna naturen exakt på en så pass liten yta de lever på ändå men man kan ju göra så gott det går. 
Vet inte om detta är rätt eller fel men det är mina tankar om det..

157
376
curtus:
Jo precis det är det jag menar. Dom har gradienten i naturen också och dom nyttjar sin växelvärme precis som du beskriver.
Men om man ger dem optimal temperatur, dvs temperaturen som dom strävar efter när dom går till solen eller går till skuggan, så borde det vara bättre än naturen där dom t.ex. tvingas söka skydd för solen eller söka värme för att uppnå rätt kroppstemperatur.
I ett terrarium så har man då alltså möjligheten att teoretiskt sett kringå detta och erbjuda något bättre?

Tankar och funderingar=)

Det är dock många som använder sig av metoden då man kör en konstant temp och en del väldigt framgångsrikt, även jag har provat den metoden men frångått detta. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Förstår vad du menar... men hur avgör du vilken temp som är optimal för reptilen? 

De finns ju mycket som visar att temperatursskillnader är bra för djuren (så som nattemp, vintertemp osv) en reptil som har konstant hög temp går ju på högvarv hela tiden... och de är ju allt annat än optimalt :)

Ger man dem en variation så kan de ju välja själv vad som är optimalt just för dem vid just de tillfället :)

Sen när man säger så naturligt som möjligt så menar man ju självklart inte översvämnningar, eventuella snöstormar och extrem torka.... så på så sätt så är ju kanske terrarie miljön bättre (förutsatt att de är rätt från början)

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
curtus skrev:
Jo precis det är det jag menar. Dom har gradienten i naturen också och dom nyttjar sin växelvärme precis som du beskriver.
Men om man ger dem optimal temperatur, dvs temperaturen som dom strävar efter när dom går till solen eller går till skuggan, så borde det vara bättre än naturen där dom t.ex. tvingas söka skydd för solen eller söka värme för att uppnå rätt kroppstemperatur.
I ett terrarium så har man då alltså möjligheten att teoretiskt sett kringå detta och erbjuda något bättre?

Tankar och funderingar=)

Det är dock många som använder sig av metoden då man kör en konstant temp och en del väldigt framgångsrikt, även jag har provat den metoden men frångått detta. 

Vilka kriterier ska man  då använda för att fastställa vad som är optimal temp?
Är det den temp där djurets matsmältning funkar som bäst, eller när de förbrukar minst energi? Eller mitt emellan?

Logiken talar för att en art som har utvecklats under miljoner år för att leva med visst klimat kan inte under några generationer i terrarie anpassa sig till sådana förutsättningar som konstant temperatur.

Att man inte kan efterlikna djurens miljö varje sekund på dygnet och året är självklart, men man bör göra sitt bästa för att härma temperaturer och dygnsrytm.

Att man kan speeda upp en orms tillväxt eller förökningstakt genom konstant temperatur må vara möjligt, men att säga att det är "optimalt" och för djurets bästa får jag inte ihop

157
376
curtus:
Nae det är ju där det svåra kommer in att veta vilken temp som är optimal. Och skiljer sig detta från art till art?

Och det jag menar är inte heller att "speeda" på något utan alltså tillhandahålla den temperatur som ormen strävar efter att få upp kroppen i.
Vet att det har gjorts studier om just detta men att det skulle behövas mycket mer innan man kan få några hårda fakta och framförallt kanske om det finns några skillnader mellan optimal temp på olika arter?
Det gäller ju att kunna på något sätt mäta "kärntemperaturen" på ormen dvs tempen innuti kroppen, och vad jag förstått på de få studier som gjorts i ämnet så kom man fram till att kärntemperaturen var det samma vare sig ormen låg och solade under hotspoten eller låg på den kalla sidan.

Kommer inte ihåg exakt vad kärntemperaturen låg på men låt säga 28c. 
Ormen solade alltså till kärntempen i kroppen kom upp i 28c när den gick över detta så sökte ormen sig till den svalare delen och när kärntempen sjönk under 28c så drog den sig mot varmare igen.
Om man då tillhandahåller en temperatur där ormens kärntemp är konstant 28c så finns alltså ingen anledning att termoregulera längre.

Men jag håller med om att det är svårt. Jag vet inte hur man på ett enkelt sätt skulle kunna mäta detta. Det räcker ju alltså inte att mäta yttemperaturen på ormen.

Det jag ville ha fram med detta var bara att väcka tankarna på att vi som faktiskt väljer att hålla djuren i fångenskap faktiskt har möjligheten att kanske erbjuda dem bättre förhållanden än vad dom tvingas utstå i naturen många gånger. Och att naturen inte på några sätt behöver vara optimal utan något som man måste lära sig att handskas med om man lever där.

60
40
bushman:
Ang. Dette med naturlige miljø.
hva er egentlig ormens/ødlans naturlige miljø?

er egentlig den amerikanske villmark det naturlige miljøet til majsormene som finnes i Sverige? Eller er et terrarie/rack det naturlige miljøet til en "svensk majsorm"?
Er er afrika det naturlige miljøet for en kungspython som finnes her i Sverige?
er egentlig Australia det naturlige miljøet til de skjeggisene som i dag er til salgs i Sverige/Europa?
hvor mange generasjoner er det egentlig siden "foreldrene" til deres dyr var viltfanget? For enkelte slanger og ødlor kan det være 30 år eller mer siden de "forlot" det vilda....
er ikke da, etter så mange generasjoner, et terrarie eller kanskje til og med rack det som blir det naturlige miljøet?

544
425
Gibblo:
bushman skrev:
Ang. Dette med naturlige miljø.
hva er egentlig ormens/ødlans naturlige miljø?

er egentlig den amerikanske villmark det naturlige miljøet til majsormene som finnes i Sverige? Eller er et terrarie/rack det naturlige miljøet til en "svensk majsorm"?
Er er afrika det naturlige miljøet for en kungspython som finnes her i Sverige?
er egentlig Australia det naturlige miljøet til de skjeggisene som i dag er til salgs i Sverige/Europa?
hvor mange generasjoner er det egentlig siden "foreldrene" til deres dyr var viltfanget? For enkelte slanger og ødlor kan det være 30 år eller mer siden de "forlot" det vilda....
er ikke da, etter så mange generasjoner, et terrarie eller kanskje til og med rack det som blir det naturlige miljøet?

Fast det är djur som utvecklats i miljoner år, jag tvivlar starkt på att de skulle anpassa sig efter några generationer i fångenskap.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild