Racksystem?! Hiss eller diss?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

187
221
Moova:

Diss, såvidare man inte har massor med juveniler som sagt. 

Förstår inte varför man skulle köpa djur bara för att ha dem i rack där de aldrig syns och med taskig om ens ingen inredning. 

Som att köpa ett akvarium med täckta glas. 

903
510
Evanjeline:
Diss. Jag har själv ingen erfarenhet av rack, men jag tror inte det är bra. Juveniler och unga djur kan jag förstå dock i uppfödningssynpunkt. Jag tror inte kp mår bra i rack heller, jag tror bara inte att folk designar terrarium ordentligt för deras behov. Man kan alltid sätta in en botten av lådor, skivor eller någon annan lösning som imiterar miljön i ett rack, men som ger möjlighet att komma ut och sträcka på sig på natten när ingen är där.

1159
626
Temla:
Hittade en intressant artikel skriven i  "Journal of the British Veterinary Association" som just handlar lite om det här ämnet:

inpractice.bmj.com/content/35/3/123.full.html

Här några uttdrag:

"Reptile sellers, keepers and some professionals commonly interpret signs of ‘good feeding’, ‘good bodyweight’ and ‘active reproduction’ as positive indicators of welfare. However, in isolation, these signs are poor indicators of welfare and may be highly misleading"

"Common false understandings are that many reptiles ‘feel safer’ in small environments and that they are naturally ‘sedentary and don’t need space'. This rationale may suit the convenience of those seeking to promote reptiles as a ‘cage pet’, but it is scientifically and ethically wrong."

"Imposing a confined space on an animal is biologically equivalent to trapping it."

"Regardless of these differences, all reptiles are active, including species such as pythons that are popularly, but wrongly, perceived as sedentary."

"Not only is significant free space essential for normal behaviour and welfare, but the spatial landscape is also important to accommodate an animal's postural-positional orientation."

"Accordingly, a snake that needs to adopt a straight-line posture to relieve intestinal discomfort cannot do so in a cage that is shorter than the snake itself."

163
34
Danne:

Evanjeline skrev:
Diss. Jag har själv ingen erfarenhet av rack, men jag tror inte det är bra. Juveniler och unga djur kan jag förstå dock i uppfödningssynpunkt. Jag tror inte kp mår bra i rack heller, jag tror bara inte att folk designar terrarium ordentligt för deras behov.

Det mesta visar att just kp mår bättre i rack, åtminstone om man kollar på tecken som aptit och förökning. Vet inte vad du grundar på när du säger att dom inte mår bra i rack, eftersom du inte har någon erfarenhet av det.

1159
626
Temla:
"Det mesta visar att just kp mår bättre i rack, åtminstone om man kollar på tecken som aptit och förökning. Vet inte vad du grundar på när du säger att dom inte mår bra i rack, eftersom du inte har någon erfarenhet av det."

Artikeln skriven av veterinärer motsäger exakt det du nyss beskrev. 

903
510
Evanjeline:
Jag grundar det på "common sense" att där är något i rack som får dem att känna sig trygga, men jag ser ingen anledning varför man inte skulle kunna replica det i ett terrarium. Det är bara vad jag tror, och jag vet jag inte har någon erfarenhet av det, men jag säger inte jag har rätt heller. Många säger de trivs i rack för att de vill ligga gömda, och hänvisar att de i det vilda spenderar mesta tiden i termitbon och liknande där de ligger trångt och mörkt. Jag tror säkert att det stämmer med rack att de kanske visar bättre matrespons ect, men hur många har testat att verkligen designa terrarium där de har både "rackkänslan" och möjlighet att komma ut därifrån och röra sig? Tills jag ser "bevis" på att de föredrar rack framför ett sådant terrarium kommer jag tro att de mår bättre att leva så, för det är vad som är mest likt hur de lever i det vilda.

27
11
LudvigN:
Dock i just Kungspytons fall så bor de ofta i gamla termite berg där deras mat även försöker bosätta sig ibland så att säga att det är onatuligt för dom är ju lite överdriva kan jag tycka. men som sagt i juts kungspytons fall

903
510
Evanjeline:
Klart dom spenderar väldigt mycket tid där nere, men de kan om de vill eller behöver gå upp ovan mark och hitta mat eller ett nytt gömställe. Det är den biten jag tycker är viktig, som man förlorar i rack. Dessutom även om de stannar under mark sig rör de ju sig i tunnlar och olika hålor. Termitbon är stora. Sen är ju även kungspyton individer. Jag har en hona och en hane, och honan är typisk kp. Ligger och gömmer sig 24/7, dock äter hon bra. Hanen däremot ligger gärna framme uppe i en gren under amaturen mitt på dagen, och bryr sig inte ett skit om att han ska vara nattlevande eller lättstressad.

544
425
Gibblo:

LudvigN skrev:
Dock i just Kungspytons fall så bor de ofta i gamla termite berg där deras mat även försöker bosätta sig ibland så att säga att det är onatuligt för dom är ju lite överdriva kan jag tycka. men som sagt i juts kungspytons fall

Bara för de bor i termitbon så tycker inte jag att en plastlåda skulle vara motsvarande. I naturen har de möjlighet att välja vad de föredrar och att anta att alla individer trivs i låda är inte rätt enligt mig, även om en del verkar funka bra så.
Att vissa inte verkar trivas i terrarie tror jag i många fall beror på att man inte tillgodosett ett tillräckligt gott naturligt habitat för djuret i fråga.
Men jag är ingen expert heller utan jag ventilerar bara mina egna åsikter kring detta.

Jag är dock för att hålla juveniler i rack som en del andra här har förespråkat, men där får djuret flytta in i ett riktigt terrarium senare.

Kan dock inte helt hålla med om att man bara skaffar ett djur för att kunna se det hela tiden, mina grävande spindlar bor i burkar som är fyllda med torv, ser tråkigt ut och man ser endast spindlarna när de väntar på mat på nätterna ibland. Men de är så de spindlarna funkar, de gräver ett hål i marken och bor där och det får man ju acceptera.
Dessa spindelarterna har jag för att de är fascinerande och det gör inte mig något att man inte får se dem så ofta, jag tillgodoser deras behov att må bra och det får mig att må bra.
Jag menar bara att man inte alltid bara skaffar djur för visuella anledningar, det finns ju andra anledningar också som sagt.

163
34
Danne:

Temla skrev:
Artikeln skriven av veterinärer motsäger exakt det du nyss beskrev. 

"However, these criteria vary according to animal class and species."

Allt är relativt, I guess.

Jag pratar specifikt om kungspyton, inte reptiler i allmänhet. Är lite skeptisk till att klumpa ihop alla arter till en (som vi kan se i L80) eftersom många arter har speciella behov. Och sen är det skillnad på rack och rack; det finns modeller där en vuxen kp kan sträcka ut sig. Om man vill att alla reptiler ska ha det så naturligt som möjligt så borde i princip alla ormägare mata med levande föda - men det är en annan diskussion.

Håller med Gibblo om att det finns fler anledningar att skaffa reptiler än det visuella.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild