Racksystem?! Hiss eller diss?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

88
153
LunarBallReptiles:

Finns ju racklådor som är lagliga, allt beroende på storleken på djuren/lådorna.

Jag har HAFT reack och det fungerade riktigt bra till djuren, dom åt perfekt (kungspyton som är kända för att strula med maten) och förökade sig utan problem.
Nu kör jag enbart terrarium och det är inte alltid det bästa vad än alla kan tro.
Äter inte så bra och växer inte så bra, parar sig mindre och parningarna fungerar inte och det blir inte lika lätt att få kullar på djuren...

Inredningen är dessuton mest för det mänskliga ögats skull.
Vatten och gömställe samt värme är vad djuren kräver som minimum.
Grenar för att klättra är en bra bonus till djuren som säkert uppskattar det men allt annan är inget som gör att djuren trivs mer.
Plastväxter och döskallar är bara något som säljare blir glada av att lura på folk :-P

Dumt uttalande av dig Hoggaforfan:

Hoggaforfan skrev:

Att ha en massa kp i konstiga morpher, "överhettad hallon paj med anlag för bläckplumpar" (översättning: missbildad), i anonyma lådor så är det fet diss, då är man inte djurälskare. Samla på porslinsföremål istället.

En missbildning är inte att jämföra med en annorlunda färgad Kungspyton (eller annan art för den delen iheller)
Gillar du inte morphavel eller vad det nu må vara så ska man inte klanka ner på det iheller.
Finns väl ingen här som ratar det du sysslar med ?

Håll dig till det tråden gäller.

733
297
markusbabs:
Hiss.

1685
794
fluffis:
Fördelen med racksystem är ju helt klart att man har ett gratis tak och att man slipper slipper pilla med att få av locket om man nu ändå har djuren i plastlådor. Jag själv kör med plastlådor till unga djur, t.ex. majsormsjuveniler och svarta råttsnoksjuveniler. Att jag gör detta beror främst på att jag enkelt kan få storleken att passa och det är billigt och enkelt att uppgradera storleken på plastburken när det behövs. När plastlådorna inte behövs så är de enkla att stapla och stoppa undan i en garderob.

Rymningsrisken försvinner helt och hållet med smartstorelådorna, under förutsättning att man inte glömmer att få på locket :) Just att få ner rymningsrisken till ett minimum tycker jag att fler borde ha högre prioritet på. Några gånger har jag önskat mig ett rack när jag går där och tröttnar på locken till alla snokjuveniler när det är matdags eller städdags men jag är lite osäker på det här med glipan i taket i och med att dessa snokar är små rymningsexperter :)

Vuxna djur föredrar jag egoistiskt att ha i terrrier, för att jag vill kunna se djuren och njuta av dem :) Jag har aldrig haft behov av att tänka på någon annan lösning till mina vuxna.

741
681
Binks:
Om man har 10+ reptilungar som ska gå för sig så kan det funka med rack en stund för att underlätta underhållet och smidigt ha koll på dem, men vuxna djur NEJ.

Enda jag vet som skulle passa i ett racksystem är min katt för han letar jämt på de minsta lådan eller behållaren han hittar och kommer på ett sätt att lägga sig där och sova.

163
34
Danne:
Hiss & diss - beroende på art(er) som bor i racket.

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Diss helt klart. "Överhettad hallonpaj med anlag för bläcklumpar" HAHAHA. Gjorde min dag xD Håller helt klart med Hogga

953
1840
peter54:
Generellt säger jag diss, men det finns enstaka lägen där det kan vara befogat, exempelvis när man har många juveniler att hålla reda på.

När det gäller den andra tråden gällande kungspyton, har jag egentligen för dålig erfarenhet för att kunna svara på hiss eller diss, det är 40 år sedan jag hade en kungspyton sist och jag tycker att det borde gå att ha en låda i terrariet.

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Säger som Peter, i vissa fall kan det vara befogat men i övrigt har jag ingen erfarenhet gällande rack så kan ej svara på varken de ena eller det andra. Dock undrar jag ni som säger tvärdiss av andra anledningar än den att ni vill kunna se och njuta av djuren för egen skull, har ni någon erfarenhet alls från rack ?

2052
780
psyjoh:
Jag svarar bara för mig själv nu. Anledningen i grund och botten att man skaffar ett djur eller framförallt reptiler, fiskar m.m. (undantag "sällskapsdjur") är väl att man ska kunna se djuret ? Om det nu inte är för avel. Avel är väl just det undantaget som jag själv tycker är ok med rack. Detta var ju en fråga vad var och en tycker om rack och inte en generell. Så alla anledningar folk skriver är väll rätt för just den personen. 

Jag har iaf djur för att ha nåt fint att titta på. 
Sen är det klart det finns lådor man kan se in i. 

Jag använde själv en sorts lådsystem för många år sen när jag födde upp  anolisar. 
Men förutom vid det och kanske  karäntan så är det diss för min del.

218
47
asus:
Diss :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild