Jonas_ skrev: Ja det här är tråkigt för våran hobby & tyvärr drabbar det oss alla i slutändan, man SKA ha lås på sina terrarium, det är sunt förnuft, speciellt om man har mycket folk hemma som inte kan skilja på mitt & ditt!
Vad gäller spisen är det bara skruva loss & kolla bakom allt, hur jobbigt det än må vara så ligger det i allas intresse att du hittar ormen så snabbt det bara går! Det är även ett ansvar man har som djurägare & då får inte några skruvar stoppa en :) I värsta fall måste du ringa fastighetsskötaren & be honom flytta spis & skåp som sitter fast, men räkna med en kylig relation med resten av kvarteret när ryktet går att en "giftorm" rymt i din lägenhet :P
Hade din orm ramlat ner 0,5-1 meter från terrariet hade du inte hört en duns & ett väs som du påstår :) ormen är 20cm & orsakar inte ett duns när den slår i backen, måste nog väga nåt kilo då :)
Antagligen du som glömt stänga terrariet så att skylla på kompisar är inte sjyst tycker jag :) Om man inte har bevis som backar upp anklagelserna, min personliga åsikt iaf :)
Att strö mjöl längst alla lister & väggar är ett bra tips, sålänge man inte har andra husdjur såklart, sen skulle jag suttit stilla på nätterna & letat då det är då ormar förflyttar sig.
Så kan bara hålla med Hellemar, leta leta leta & leta tills du hittar ormen! Även om trynsnok inte klassas som giftorm så ser inte kvällstidningarna det så :D det vet vi alla redan och såna rubriker skadar oss varje gång dom skrivs :/
Till sist.. Stort lycka till & hoppas verkligen att du finner vad du söker! Det ligger i allas intresse :)
Jag har terrarielås, men jag var naiv nog att tro att använda ''knäpplåset'' på terrariet räckte så länge jag var hemma.
För att klargöra: jag har tagit ut spisen och kollat, det är skåpen bredvid spisen som jag inte kan flytta såvida jag inte har sönder dom helt och hållet (och troligen skadar väggen). Det finns en mindre lång springa där på varsin sida jag inte kommer åt. Min förening vet om att jag har orm som hursdjur, vilket sort och att den är ofarlig (mailade dem och bad om tilllåtelse att ha den långt innan jag började köpa terrariet+tillbehöver+ormen) och jag vet en äldre dam som inte är så förtjust i det hela. (de andra var mer nyfikna, frågade om jag hade bilder, berättade om deras erfaranheter med vänner som har haft ormar) Jag kommer troligen kontakta fastighetsskötaren nästa vecka. (dock hyr jag lägenheten av släkting så jag måste ha hennes godkännande först. Hon vet vad som har hänt men jag tror att hon vill att jag väntar minst en månad innan fastighetssöktaren.)
Men hade inte jag märkt att grinden hade vart öppen om han hade tagit sig ut den vägen? Bara en fundering.
Det var inte riktigt min mening att skylla ifrån mig men med tanke på att jag såg honom sist när jag hade folk hemma gör att jag MÅSTE misstänka den möjligheten. Och sen gnällde jag mest är att jag kan inte fråga två gånger försäkerhets skull (för OM det hade hänt kunde de har berättat om de tappade honom i soffan, direkt på golvet, vilken väg han tog osv.) för då kommer de troligen bli negativa och verkligen inte säga något ovansätt vad som har hänt.
Som jag sa tidigare: ''... när detta kan bero på mig'' 'I vilket fall som helst är min trynis borta och jag vill be om tips hur jag kan få fram honom'' och jag menade lite där (otydlig, jag vet. Jag tänker en sak och skriver ner bara hälften) att i slutändan är vems fel är oviktigt, jag vill bara hitta min orm. Detta kan mycket väl bero på mig.
Jag är noga med att låsa med knäpplåset eftersom jag inte ville att detta skulle hända, jag har tom sett hur högt han ta sig när han försöker ta sig upp lodrät. Jag har vart så noga och försiktig som jag bara kan!! Men ja, jag har troligen misslyckas nu denna vecka..
Tro mig, jag letar, jag har skolkat från Univ. för att få mer tid att leta. Jag stänger in mig i det andra rummet för att få det så tyst som möjligt och locka ut honom, gått och kollat vid midnatt och sedan vid 4 OCH 7-8 på morgonen (ska byta rum i natt i fall han är i det rummet)
Ni behöver inte förklara mig som Judas av reptilhobbyn för att jag är ung (och i era ögon troligen ansvarslös och inte bryr mig om säkerheten) och nybörjare, jag känner mig redan hemsk bara för min orms skull!
(förlåt, men jag är väldigt upprörd över att min ögonsten är borta och kan skriva saker som är endast baserat på känslor, ta inte illa upp! Jag är tacksam mot er som försöker hjälpa till!)