Jag skäms jättemycket och har ärligt talat ingen aning hur det har gått till men sist jag såg min trynis var i söndags när jag hade vänner över. Igår (onsdags) när jag skulle mata honom hittade jag inte honom någonstans.
Jag är alltid noga med att stänga terrariet (öppnar endast för att byta vattenskål och då stänger jag under tiden jag hämtar vattnet) och hade jag misslyckas med det har jag troligen hört en duns och ett ilsket väsande efter terrariet är en bit ifrån marken. (mellan 0,5-1m)
Tes nummer två (och ganska trolig) är att någon av mina gäster bestämmde sig att ta ut min orm när jag inte var där, blev skrämd (min trynis är ganska burelak, spänner nacken och fräser om man försöker plocka upp honom) och tappade honom. Har ställt frågan till några om de vet något (de sa nej) och pressar jag dem kommer jag bli den största satmaran som anklagar dem när detta kan bero på mig. (men ja, sist jag faktiskt såg ormen var de där, så det är ju inte konstigt att jag kan tänka mig att 1 av 9 pers kom på den dumma idéen)
I vilket fall som helst är min trynis borta och jag vill be om tips hur jag kan få fram honom.
Jag har kollat överallt jag kan komma åt (fick hjälp igår att leta), soffan, spis, element, runt terrariet, osv. Har även grävt i bottenmaterialet 5 gånger och en gång silat för att se om han var där.
Det jag gjorde igår när det började bli sent är att lägga fram vattenskålen (han brukar ta ett morgondopp), en död pinkies (han är väldigt dålig på att äta men det var nu 2 veckor sedan han åt senast), en filt med värmematta under mitt på golvet. Har också lagt mjöl runt om det för att se om han har varit där (vilket han inte gjorde inatt/imorse). Idag har jag även lagt mjöl runt alla element och letat igen.
Kan också nämna att jag bor i en två:a så han har inte allt för många ställen att gömma sig på. MEN har han tagit sig bakom spisen kan han ta sig bakom skåpen runt om och där kan inte jag komma åt eftersom de sitter fast i väggen. Sedan är han ungefär strax under 20 cm och han är en ganska klumpig klättare.
Har hört att sätta tejp på listerna för att få honom att fastna är bra idé, men kan inte jag skada honom då?
EDIT: Jag bytte i söndags morgon bottenmaterial (hade sand innan) och lade till en massa nya växter så jag tror inte att sätta ner terrariet på golvet hjälper eftersom det är som nytt för honom.