Jonas_ skrev: Vad gör jag med ormar som endast äter levande byten? Avlivar dom är väl ända utvägen?
Jag tycker den anställde jag pratade med hade ett bra sunt förnuft & hon hade själv haft majsormar när hon var mindre, ofta dom man pratar med är inte jätteinsatta i ormhobbyn & lämnar svar däreftert också :)
Jag själv har egentligen bara haft ormar som är hyfsat enkla på att äta, så därför är det kanske lätt för mig att säga "ja avliva de som inte äter". Jag har själv fött upp majsormar och liknande ormar och det finns knep som fungerar för att få dem att äta. Det effektivaste för mig har varit att lägga den lille ormen tillsammans med en pinkie i en liten burk, typ en pizzaburk eller mindre, och låta den vara ifred där en stund.
Jag har varit med om tre ormar (två snokar och en pyton) som inte ätit som de skulle, även som halvvuxna/vuxna. Det har visat sig hos veterinär att de hade fysiska fel och är nu avlivade alla tre.
Sen måste jag väl erkänna att jag inte riktigt förstår hur det kan vara någon större skillnad på en pinkie som lever och en som är död. De rör sig inte jättemycket de som lever men det kanske beror på något annat än rörelse om nu ormen föredrar den levande?
Ytterligare tankar som jag får kring detta är att om ormen inte äter, så verkar den inte ha mycket till livsglädje. Och vem vill dra upp en sådan svag individ och riskera att i förlängningen försvaga arten?
Jag är medveten om att det finns arter som är svårstartade när de är nyfödda. Då får man vara ärlig och fråga sig varför och även om man är redo att föda upp en sådan art. I många fall handlar det om att ormen faktiskt inte äter pinkisar utan annan föda t.ex. ödlor, i naturen. Är det inte bättre att försöka tillgodose det naturliga beteendet i så fall? Har man ingen plan för sådana ungar så är man förmodligen inte redo att föda upp dem heller.
Angående vuxna ormar som inte vill äta... ja, där handlar det oftast om att ha is i magen. Många vuxna ormar gör långa uppehåll även i naturen. Handlar det om ett onaturligt beteende där man försökt "allt" och ormen inte vill äta ändå, så är det nog dags för en tripp till veterinären, enligt min erfarenhet. (Se punkt två ovan.)
Sammanfattningsvis:1. Föder man upp ormar som inte har ett känt problem med att äta när de kläckts/fötts så är det bara onödigt att dra upp ungar som inte vill äta och riskera att spara en svag eller sjuk individ och i förlängningen riskera att försvaga hela arten.
2. Föder man upp ormar som kan ha problem med att äta när de är små så får man läsa på väldigt mycket och verkligen fråga sig för om man är redo att föda upp arten. Kanske borde man avstå?
3. Vuxna ormar som inte äter är konstigt för uppenbarligen har de ätit tidigare, annars hade de inte blivit vuxna. Här får man se upp för om det trots allt handlar om ett naturligt beteende att ormen inte äter på lång tid eller om det faktiskt kan finnas något fel på djuret. Ta ormen till veterinär i sådant fall.
Såhär hård kan mjukisen fluffis vara i vissa frågor :)