Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

226
287
Lordguras:
Mathias22 skrev:
Jag vet inte om denna fråga passar här eller om jag borde göra en separat tråd om det men jag söker informaton om detta med att inte utfodra med levande insekter.

Jag har sökt på "avliva insekter". Det bästa jag hittar är en äldre tråd här www.terrariedjur.se/forum/thread/9427 där "Topfrog" nämner en länk till  Jordbruksverket, 
jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/foder/foderforolikadjurslag/insektersomfoder.4.5a59a50815b0a44606e5c1b4.html .
Denna länk fungerar inte längre och jag hittar ingen information på Jorbruksverkets hemsida.

Jag hittar denna artikel som förklarar en del av den senaste forskningen där man kommit fram till att även leddjur känner smärta mm. så det finns fog för att börja tänka på hur vi hanterar insekter och andra leddjur.
tidningensyre.se/2024/01-november-2024/nya-regler-for-avlivning-av-kraftor-alla-djur-kanner-smarta/

Hur skall jag då avliva mina foderinsekter innan jag ger dom till mitt djur?

Som sagt hittar jag ingenting på Jordbruksverkets sid men i övrigt så hittar jag:

Sveriges entomologiska förening:
Ett enkelt och skonsamt sätt att avliva insekter är också att lägga dom i frysen. Låt insekterna ligga över natten eftersom vissa djur kan överleva flera timmar.

Riksförbundet Svensk Trädgård:
Snabb död – undvik plåga
Döda sniglarna snabbt – klipp med sekatör strax bakom huvudet, lägg i frysen eller i kokhett vatten.

Klisterfällor - insekterna fastnar och får torka ihjäl.

Bygg hemma:
Köp en getingfälla eller gör en själv av pet-flaska – fyll gärna med ättika

Land:

Ankor äter ohyra
www.land.se/allmant/skydda-tradgarden-fran-mordarsniglar-skaffa-ankor

Konsumentforum.krav.se
Höns är så kallade allätare, vilket innebär att de äter både vegetabilier och animalier. När höns får gå ute och picka äter de gärna gräs, insekter och maskar som de kommer åt.

Utöver detta en uppsjö med gitiga ämnen som man antningen blandar själv eller köper och jordbrukets veritabla giftkrig som håller på att orsaka en ekologisk katastrof.

Det som skiljer är paragrafen att "alla djur som hålls av människor omfattas av djurskyddslagen" men jag hittar ingenting om hur jag skall hålla mina foderinsekter på ett bra sätt medan de lever?

Många djur som kommer stryka med. Grodor och ödlor som inte tar dött 

65
157
StefanJr:

Detta är inte ett förslag från Jordbruksverket i syfte att förbättra djurhållande. Det är en skamlös dimridå. Detta är ren och skär aktivism - ett utstuderat och fokuserat dråpslag. Syftet är att drastiskt förminska, på gränsen till att eliminera, allmänt "djurägande". Djur ska i princip enbart leva i det fria. Punkt!

Frågan blir följaktligen: Hur bemöter man aktivism? Initialt, men även långsiktigt?

Svaret för mig personligen blir: Med motstånd, och att aldrig ge sig. Initialt med förnuft och kunskap. Sedermera, om nödvändigt, med anpassning till  rådande läge. Men aldrig på djurens eller förnuftets bekostnad, dvs hobbyn fortlever, men i annan skepnad.

Det fanns en tid innan mässorna duggade tätt. När folk åkte 10, 20, 50 mil för att köpa en orm. När djur såldes via vänner och goda ord. När man byggde sina egna terrarium och hjälpte varandra, för att i butikerna fanns knappt nått alls. Och jag vågar påstå, att hobbyn var minst lika levande då. Kanske ännu mer levande. 

Så till de som glädjs med Jordbrukverkets "förslag", och sannolikt luskar omkring även här, kan jag bara meddela: Ni kommer aldrig uppnå era mål!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild