Visste ni detta om grön leguan.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Angående biosubstrat; det funkar till alla fuktlevande djur om man har den tid, motivation och det intresse som krävs. Jag har faktiskt aldrig kört det till en privathållen leguan. Men jag har jobbat med leguaner (gröna och marklevande) på djurparker där det funkat alldeles utmärkt! Även om man väljer att ta bort de större bitarna av vaföring (kanske om man har en ganska begränsad yta) blir det fortfarande mer hygieniskt (och naturligt) då ammoniak och andra restämnen tags om hand. Det blir näring till växterna istället. När det gäller leguaner förutsätter jag att djuret i fråga i kombination med denna metod har ett stort, naturligt inrett terrarium med bra klättermöjligheter och en rejäl damm. 

Ursäkta för ett inte så utförlgt svar, är lite trött såhär på fredagkväll så jag väljer att hålla mig kortfattad. Tack för mig! :)

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Tackar för din hjälp Smilla! 

Redfoot: Förstår inte riktigt vad du menar? de är ju knappast så att vi i sverige är nå bättre? 
många är ju kvar på stenåldern med sin skötsel... och precis som du säger så är tidningspapper välanvänt i vårat avlånga land :(

741
681
Binks:
För en reptil att bo enbart med tidningspapper måste ju klassas som mentalsjukhus för oss.
Eller som Bangkok Hilton. (vilket är ett av världens värsta fängelse)

903
510
Evanjeline:
Jag vill poängtera att jag pratar endast om arter som är trädlevande och inte använder substratet. Om det är så som flera nu sagt att leguaner gillar att gräva är det ju en helt annan sak.

504
396
Crippa:
Spelar ingen roll om det är trädlevande djur som håller sig uppe i träden mestadels, de går ju ner på marken när de ska leta efter föda sålänge ni inte har bananträd i terrariet? Ingen reptil ska behöva bo i ett terrarium med en gammal aftonbladet tidning eller hushållspapper som substrat! 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Håller med dig Crippa!

Sen så behöver man kanske inte lika djupa bottenmaterial beroende på vilken art de är
Men visst tycker jag att de ska finnas iallafall! De hjälper ju till att hålla en mer stabil miljö i terrariet för att säga en av fördelarna

218
47
asus:
Enda fördelen är med hushålls/tidningspapper är väl när nåt djur krånglar eller om det helt enkelt e karantän :P

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Jag har använt tidningspapper till djur i karantän. Kan säga att jag blev helt svart om händerna när något djur lyftes upp... Att ha det hela tiden kan alltså inte vara hälsosamt för djuret med alla de kemikalier som finns i det och trycksvärtan. Kan inte se någon vettig anledning till att ha tidningspapper alltid. Så mycket svårare att städa annat substrat är det inte. Har man inte tid med det tycker inte jag att man har den tid dom krävs för att äga djur.

218
47
asus:
nej jag kör inte tidningspapper av just den anledningen men hushållspapper funkar bra speciellt till små ormar :p (i karantänskäl)

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Ja tidningspapper är väl ingen höjdare direkt :/

Och sen är de väl kanske en sak att ha det under vissa tider så som karantän, kvalsterangrepp osv :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild