Egengjorda ormkrokar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

135
130
Hellemar:
Tjabba. ..

Är du van att använda krok ?
Anledningen att jsg frågar är att man brukar få en favorittyp av krok - min favvo var L-krok men den stora massan körde nog U-krok... Mitt tips är att bara göra den typ av krok du själv gillar för om du inte får sålt de andra kommer de bara bli liggande nånstans och då är det ogjort arbete...

Henke :)

64
25
Tocos:
Hela grejen med detta projekt var att testa göra egna krokar för skojs skull. Sen om alla blir kvar gör inget. Jag har letat en L krok ett tag nu men hittade ingen bra, det var där allt började.

64
25
Tocos:
Nu är krokarna färdiga. Dom limmades med epoxylim och efter att limmet härdat drog jag krympslang över skarven.

12
14
orme:
Apropå att göra egna ormkrokar.
Om man vill ha små behändiga utdragbara krokar kan man köpa någon av biltemas teleskopinstrument och
dra bort magneten(eller vad det nu sitter för något längst ut) och sedan fästa en krok.
Det skadar ju inte att ha en ormkrok i fickan under sommarhalvåret :)

Tången längst upp i bilden köpte jag på en loppis (såg att de säljer sådana på Jula, tror det var för 29kr). 
Jag böjde ut öglorna som var längs bak för att få längre avstånd till den "främre änden" sedan fungerade den bra som fodertång.

444
153
jpson67:
Sådan här använder jag mig av då jag tycker vissa ormkrokar är på tok för dyra :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Smart jpson67! Men den duger inte till mycket när ormen är lite större :) men klockrent till mindre ormar. 

64
25
Tocos:
Annars är det bara höra av sig till mig om någon vill köpa en krok :-).

70
86
Realboas:
Jag gjorde också egna krokar tidigare, men där svetsade jag fattningen på kroken med en skruv och satte gängor på staven, sen hade jag samma stav till alla mina krokar oavsett storlek mycket smidigt

444
153
jpson67:
Jonas_ skrev:
Smart jpson67! Men den duger inte till mycket när ormen är lite större :) men klockrent till mindre ormar. 

Mina ormar är ju inte jätte stora ännu som tur är. Men jag ska ju till Danmarks mässan, får se vad som finns där annars kan man ju alltid köpa en av Tocos

953
1840
peter54:
Jag har gjort mina ormrokar själv i alla tider, men med mycket enklare och framför allt billigare material och metoder, även om de inte blir lika snygga som Tocos krokar förstås.

Den här kroken är tillverkad av 3 mm koppartråd och en vanlig 60 cm Ø10 mm furustav. Jag har skurit spår i staven för tråden och borrat hål i änden av spåret. Sedan har jag krökt ändarna på tråden 90° och passat in i det borrade hålet för att tråden inte ska kunna glida. Från början hade jag lindat yllegarn med epoxy för att låsa ihop delarna, men nu använder jag vanlig silvertejp.

För många år sedan när jag hade stora puffaddrar, gjorde jag grova bastanta likadana krokar som denna av 4 mm slätt armeringsjärn och Ø25 mm rundstav, denna är dock avsedd för snokar under metern.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild