Bombina orientalis yngel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

52
2
Pakwa:

Åh, vad roligt :D

382
36
MariBarita:

Hur har det gått?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Det har tyvärr inte gått jättebra.
De ynglena som kom upp, klarade sig i 1-2 veckor.
Jag har fått lite tips utav en uppfödare och fått lite information på en akvariebutik så förhoppningsvis kan det bli bättre nästa gång.

Till nästa gång blir det att ha bottensubstrat och växter. Sen även vattentester för nitrit etc.
Kanske kan vara bra att ha ett akvarie ståendes, så att det hinner bli bra bakterier m.m. tills man får rom.
Anledningen till att det blev problem när det var på land kan ha att göra med att de var i en petbox. Det är väldigt bra ventilation, vilket gör att de torkar ut lätt, även om man har blöt mossa i. Så det kan säkert ha blivit problem när de ömsade. Fick tipset om att man kan lägga en glas-skiva som lock, och enbart lägga lite papper emellan för att skapa ventilation.

Det var ett yngel som växte betydligt långsammare än alla de andra, och den har kommit upp på land runt en vecka sedan. Det känns som den är piggare än de tidigare, men det kanske bara är något man inbillar sig.

382
36
MariBarita:

Det var tråkigt att höra.

Hoppas att du har tur med det "sena" ynglet.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Gick inge vidare med det sista ynglet heller. Den kom upp på land, och växte en hel del. Man såg att den började få rätt bra med mönster osv. Men hittade den liggandes död i vattendelen tidigare i veckan.

Rejält trist. Får verkligen hoppas på att det går bättre nästa gång.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

tråkigt att höra, går säkert bättre nästa gång. Nu har du ju fått lite mer erfarenhet och vet vad som behöver göras 

496
213
David:

Vad händer om ynglen är kvar hos grodorna? Blir de uppätna? Eller är det för lite vatten?

309
240
Gogs:

De blir uppätna.

31
6
slowfox64:

Jag har också smått och rom ftf, jag stödmatar mina med spirulina algtabletter och det verkar de uppskatta.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Nice. Kanske jag bör testa algtabletter när mina lägger rom igen.

Jag har för övrigt ett akvarium igång för tillfället där både växter och alger växer rejält. Har även köpt nitrit-test för att kolla värdena. Så det känns som om jag har lite bättre förutsättningar nu än tidigare.

Funderar på att slänga ihop en regnkammare till mina trädlevande grodor, så att man kanske kan få dom till att börja lägga lite rom sen också.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild