Dvärg kameleonter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1265
490
leedragon:
Dade skrev:
Väldigt intressanta svar. Tack så mycket.
Då kanske det är kört med att hitta någon mindre art av kameleonter då antar jag?
Är det dumhet att tro att hobbyn tillför något till att bevarandet av hotade arter när deras habitat håller på att försvinna?
Jag var på Borneo för 10 år sen och det mesta vi såg var plantager och regnskogen var i stort sett borta. Alla de djur som levde där plantagern är nu är ju döda.

Det går inte om det är inte nån som avlar på de arterna år efter år. köper man och säljer man  dör djuren tillslut och då försvann det med.

5567
4247
Tropfrog:
leedragon skrev:

Vi pratar inte om geckos, vi pratar om kameleonter :)

Nej, det är inte det som är poängen, alla de där arter går att avvla, och mångra framsteg i hur man tar hand om de har lagts fram. Problemet är människor. kolla köp och sälj, hur många annonser är det för folk som lägger ned hobby eller  byter de arter de håller på med. Då är det igen kvar som håller i de och så försvinner så fort cites förbud läggs fra. för att ingen längre håller i dem. Tillgång är vildfångad som gåt till tyskland eller annat land där det är tillåtet, de får ungar som köps och säljs till andra länder. De hamnar hos folk som föder upp och även här i sverige. Folk köper ungar av dem som avlar och säljer sen vidare när de byter art de håller på med eller lägger ned hobby. Sen efter några år  De som köper sin djur i tyskland och avlade de  och sålde här lägger av, då finns det ingen som säljer i sverige. Då försvinner de här ifrån. Då åker man till tyskland och köper man från nån som har det där. där säljs första generationen eller vildfångade med några undantag. Då finns arten tillbaka i sverige, men den avlas inte eller säljs som när nån hade det som hobby. Antingen säljs det vidare till nån annan eller av annat anledning frsvinner. Sen läggs cites på de arter. Då försvinner från tyskland. Då finns det inte i sverige eller nånstans att få tag i. 

Jag håller med om mycket i den situationsbeskrivningen. Men varför måste Tyskland ha kontinuerligt tillförde av VF för att upprätthålla beståndet där? Tycker du att det låter hållbart och att hobbyn bidrar något i ett bevarandesyfte eller tvärtom?

Och framförallt, vad tycker du är viktigast. Artbevarande eller hobbyn att hålla utrotningshotade djur i fångenskap?

Mvh
Magnus 

1265
490
leedragon:
Tropfrog skrev:

Jag håller med om mycket i den situationsbeskrivningen. Men varför måste Tyskland ha kontinuerligt tillförde av VF för att upprätthålla beståndet där? Tycker du att det låter hållbart och att hobbyn bidrar något i ett bevarandesyfte eller tvärtom?

Och framförallt, vad tycker du är viktigast. Artbevarande eller hobbyn att hålla utrotningshotade djur i fångenskap?

Mvh
Magnus 

för att folk inte håller och avlar de och lägger av istället

5567
4247
Tropfrog:
Det skulle inte kunna ha med efterfrågan att göra? Ingen lönsamhet i arten och man testar med någon annan art istället?

Mvh
Magnus 

1265
490
leedragon:
Tropfrog skrev:
Det skulle inte kunna ha med efterfrågan att göra? Ingen lönsamhet i arten och man testar med någon annan art istället?

Mvh
Magnus 

Det finns inget lönsamt i att föda upp djur för hobby. Det är en hobby inte ett yrke. Nej. Om folk hade kvar djuret och avlade år efter så hade de funnits kvar. Det är de som har grupper av djur och avlar som förser med fångenskap populationer. Inte de som köper. 

5567
4247
Tropfrog:
Då har vi en helt olika bilder av just den saken.

Att blanda in lönsamhet var dumt, det erkänner jag. Avkastning är ordet jag borde använt.

Jag anser nog att avel av djur förutsätter att det finns köpare oavsett lönsamheten. Om ingen vill ha djuren man producerar så tröttnar nog de flesta på att avla förr eller senare.

Men den mest centrala frågan är nog ändå den som ingen verkar vilja svara på:

Vad är viktigast. Artbevarande eller hobbyn att hålla utrotningshotade djur i fångenskap?

Mvh
Magnus

1265
490
leedragon:
Tropfrog skrev:
Då har vi en helt olika bilder av just den saken.

Att blanda in lönsamhet var dumt, det erkänner jag. Avkastning är ordet jag borde använt.

Jag anser nog att avel av djur förutsätter att det finns köpare oavsett lönsamheten. Om ingen vill ha djuren man producerar så tröttnar nog de flesta på att avla förr eller senare.

Men den mest centrala frågan är nog ändå den som ingen verkar vilja svara på:

Vad är viktigast. Artbevarande eller hobbyn att hålla utrotningshotade djur i fångenskap?

Mvh
Magnus

Då har man gått in för att sälja och då har man gjort fel. Du kommer att tröttna efter ett tag för att det finns enbart ett antal människor som håller på med djur, ett mindre antal som håller på med reptiler och ännu mindre antal som håller på den art du säljer. Avlar man inte och behåller de djur man har så försvinner de. Det finns inget annat. 

1265
490
leedragon:
Dade skrev:
Väldigt intressanta svar. Tack så mycket.
Då kanske det är kört med att hitta någon mindre art av kameleonter då antar jag?
Är det dumhet att tro att hobbyn tillför något till att bevarandet av hotade arter när deras habitat håller på att försvinna?
Jag var på Borneo för 10 år sen och det mesta vi såg var plantager och regnskogen var i stort sett borta. Alla de djur som levde där plantagern är nu är ju döda.

Vad söker du för arter? 

5567
4247
Tropfrog:
Så slutsatsen är helt enkelt att intresset (efterfrågan) är för dåligt. Av den anledningen måste beståndet fyllas på med VF kontinuerligt. Eftersom länderna där de lever naturligt har stoppat utförsel så går det inte längre.

Som sagt innan. Pilgiftsgrodor har varit stoppade i sisådär 30 år. Här är det inte på något sätt svårt att upprätthålla en population i fångenskap utan tillförsel av VF. Vad kan det bero på?

Så vad vill vi? Att arterna överlever i naturen eller att vi fortsätter att hjälpa till med att plocka ut de sista för vårt eget nöjes skull?

Och så frågan igen som ingen vill eller vågar besvara:

Mvh
Magnus

1265
490
leedragon:
Tropfrog skrev:
Så slutsatsen är helt enkelt att intresset (efterfrågan) är för dåligt. Av den anledningen måste beståndet fyllas på med VF kontinuerligt. Eftersom länderna där de lever naturligt har stoppat utförsel så går det inte längre.

Som sagt innan. Pilgiftsgrodor har varit stoppade i sisådär 30 år. Här är det inte på något sätt svårt att upprätthålla en population i fångenskap utan tillförsel av VF. Vad kan det bero på?

Så vad vill vi? Att arterna överlever i naturen eller att vi fortsätter att hjälpa till med att plocka ut de sista för vårt eget nöjes skull?

Och så frågan igen som ingen vill eller vågar besvara:

Mvh
Magnus

Vi pratar inte om pilgift grodor. Vi pratar om kameleonter :).

Nej. När export av vildfångad är inte upphävt av cites det är då du kan få föda i fångenskap. För att då finns det djur att avla från. När det är stoppad finns det inget. 

För att ha fåbgeskapuooföda behöver du vildfångad. För att behålla fångenskapuppföda behöver du att folk föder upp de och inte säljer de vidare för att det inte finns en marknad. Du kommer aldrig att tjäna pengar på djur. Det är hobby det kostar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild