Bombina orientalis yngel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Hitills har ingen groda klarat sig. :(
Två utvecklades så att de nästan inte hade någon svans kvar, men jag hittade dem döda i vattnet någon dag senare.

Jag har rätt gott om ställen de kan ta sig upp på land på, så vet inte om det är så att de har problem att ta sig upp och då drunknar. I vilket fall som helst ska jag ändra lite så att det blir extra lätt för dem att ta sig upp, men det börjar inte bli så många yngel kvar nu. Endast 11 stycken, så får hoppas på att det blir några grodor åtminstone.

Kan rentav vara så att miljö och vattenombytet för dem är påfrestande. Just nu flyttar jag över de som håller på att bli grodor till ett exoterra med låg vattennivå och mycket ställen att ta sig upp på. Nästa gång lär jag fixa till så att jag har ett akvarium med landdel där de kan vara i hela vägen till grodstadiet. Kommer då även köpa på mig lite vattentester som MariBarita tipsat om.

Scenariot med att ynglena käkade upp varandra, kan även bero på att det var lite föda. Jag är tveksam till att flingfoder fungerar så bra. När jag satte in akvarieväxter, så märkte jag att ynglena ofta åt utav dessa.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Tråkigt att höra, använder du dig av någon typ av vatten beredningsmedel eller nått då? och när du gör vattenbyten hur mycket byter du då?

1685
794
fluffis:

Vad synd. Jag håller tummarna för de resterande!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Jag låter bara vattnet stå för att klor ska avdunsta, så har inget vattenberedningssystem. Jag byter oftast runt 70%.

Aldrig haft sånt här problem med yngel från t.ex. vanlig groda, men antar att just vattnet kan vara en viktig faktor att kolla upp värdena på.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

hmmm pröva köp tetrasafe och 5ml per 10l som man gör till akvarium, och i ett akvarium byter man ju ca 10-15% i veckan men då har man ju iofs en pump och grejer så testa att byta kanske 10% om dagen då eller nått. inte för att jag kan nått om grodor men jag har ju akvarium och vet ju hur det funkar :P men vad jag vet så är det inte bra för djuren att bo i för rent vatten och det är ju säkert lika med grodor

Tetrasafe är ju bara ett medel som du har i vattnet innan och är inget "system", det finns små flaskor som kostar runt 50kr om jag inte minns fel. Och jag tror till och med ica maxi brukar ha nått liknande på sina hyllor. 

och om grodorna är känsliga med ph värdet så fins det ju flaskor med ph + och - men dom dropparna ska du vara väldigt försiktig med :P 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Jag har haft fullt upp den senaste tiden. Blir inte mycket tid över när man jobbar 8-17, och sedan kommer hem för att koda vidare på terrariedjur.se

Det ser ut att ha gått lite bättre nu. Har 2 grodor uppe på land, varav en inte har någon svans kvar. Och mer är på gång.

Dag35

Dag38

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

fan vad härligt, hur många yngel är det kvar då? gjorde du nått annat med vattnet?

382
36
MariBarita:

Va skoj att nån klarat sig, hoppas att de övriga också gör det =)

När börjar de äta "kött", är det i samband med att de går upp på land eller börjar det tidigare?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

De är när de gått upp på land vad jag vet :)

De kan vara kannibalistiska i yngelstadiet med (Vilket jag ju har upplevt) men i yngel-stadiet är deras huvudsakliga föda alger.

Nu när de börjat gå upp på land har jag börjat ge dem bananflugor och hoppstjärtar.

382
36
MariBarita:

Hur har det gått?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild