Bombina orientalis yngel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

382
36
MariBarita:

hur har det gått?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Var på djurbutiken Tassar & morrhår i Växjö. De hade dock slut på nitrit-test. Det fanns även Nitrat-test, som var något helt annat. (Nitrat omvandlas till nitrit eller vice-versa som jag förstod det). Det kostade även mer än 300:-, och det kan jag tycka är lite mycket med tanke på att ynglena förhoppningsvis kommer gå upp på land om några veckor.

De sa däremot att om jag kom in med lite vatten så skulle de kunna göra lite tester åt mig. Så funderar att sticka dit i början på nästa vecka.

Om jag nu byter vattnet ofta så är det kanske svårt att faktiskt veta värdena, eftersom de kommer ändra sig mellan varje byte. Det är ju inte ett system som ska fungera permanent då grodorna börjat få bakben, så att byta vatten ofta är egentligen inget större problem för att hålla det ifrån att få för högra nitrit-värden. 

Jag har satt i lite javamossa samt en vattenväxt för att både ge dem skydd och kanske något att äta på. Jag köpte även ett till fiskfoder som skulle vara mer pellets-liknande, men det var såpass små korn så vet inte om det blev någon större skillnad.

Jag har mina aningar om att just födan kan ha varit en del av problematiken, då vissa utav grodynglena inte växte, och de stora grodynglena åt utav de små och växte ifrån ännu mer. Sen vattenbytet då ett par utav de större strök med, så har det inte varit några fler som dött.

Finns det några riktlinjer för hur mycket vatten man bör byta?
Vilka tester skulle man behöva göra på vatten innan det används till grodyngel? Nitrit skapas väl på grund utav grodynglenas avföring i vattnet, och inte ett problem som skulle existera vid byten av vattnet?

Blir till att plugga en massa akvarieteknik för jag tror det hade underlättat. Kan ju även hjälpa vid framtida yngel.

382
36
MariBarita:

Jag tror det först blir Nitrat som ombildas till Nitrit och ja det är avföringen som är boven.

Länken nedanär en jättebra tråd men där tar de för givet att man har nån form av filter.

www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Om du inte tänker skaffa filter så hade jag köpt ett dropptest 

www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-nitrittest-p-247?osCsid=45f26b5a6eca6a8bd421610015fa6543

Jag undrar om grodorna klarar ett 100% vattenbyte, det hade varit det bästa med tanke på att du ej har filter, men det är kanske blir för mkt för dem?

459
138
Pakke:

Jag brukar inte byta vatten på 2 veckor och de klarar sig utmärkt. Jag bara ta bort ca 25-50% av vattendel och fyller på. Så jag har fått de mer än 50-90 st grodar att överleva.

Men det beror ju vilken arter av grodor som överlever lättast eller svårt.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Bra tråd som gör det lätt för nybörjare att förstå hur det funkar :)

Det dropptestet var inte farligt dyrt, så det kan det nog vara värt.

Jag är lite rädd över för mycket vattenbyte, med tanke på att flera dog förra bytet. Så jag ska försöka byta ut 50% rätt ofta. De är även rätt få grodyngel per liter som tur är.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Dag28
Ynglena har nu ben som syns rätt så tydligt. Sen missödet för några dagar sedan när ett par stycken dog, så verkar det inte ha varit en enda som dött. De växer rejält. Tror växterna jag satte i gjorde nytta, för jag har sett att dem varit där och gnagt på några blad.

Här är en bild på en utav grodynglena med dess bakben:

382
36
MariBarita:

Va coolt , det är riktigt skoj att se hur de små utvecklas =)

459
138
Pakke:

Riktig trevligt!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Dag31
Nu börjar man faktiskt se att det är grodor det ska bli. Frambenen är pyttesmå, och svansen kommer inom kort minskas och tillslut försvinna. Jag har även satt upp ett exoterra 90x45x60 som jag har stående till de grodynglena som börjat omvandlas till grodor. Vattennivån är betydligt lägre, och har lagt en massa korkbark som de kan klättra upp på.

76
16
Ergotamin:

Shit vad tufft och grattis 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild