Var på djurbutiken Tassar & morrhår i Växjö. De hade dock slut på nitrit-test. Det fanns även Nitrat-test, som var något helt annat. (Nitrat omvandlas till nitrit eller vice-versa som jag förstod det). Det kostade även mer än 300:-, och det kan jag tycka är lite mycket med tanke på att ynglena förhoppningsvis kommer gå upp på land om några veckor.
De sa däremot att om jag kom in med lite vatten så skulle de kunna göra lite tester åt mig. Så funderar att sticka dit i början på nästa vecka.
Om jag nu byter vattnet ofta så är det kanske svårt att faktiskt veta värdena, eftersom de kommer ändra sig mellan varje byte. Det är ju inte ett system som ska fungera permanent då grodorna börjat få bakben, så att byta vatten ofta är egentligen inget större problem för att hålla det ifrån att få för högra nitrit-värden.
Jag har satt i lite javamossa samt en vattenväxt för att både ge dem skydd och kanske något att äta på. Jag köpte även ett till fiskfoder som skulle vara mer pellets-liknande, men det var såpass små korn så vet inte om det blev någon större skillnad.
Jag har mina aningar om att just födan kan ha varit en del av problematiken, då vissa utav grodynglena inte växte, och de stora grodynglena åt utav de små och växte ifrån ännu mer. Sen vattenbytet då ett par utav de större strök med, så har det inte varit några fler som dött.
Finns det några riktlinjer för hur mycket vatten man bör byta?
Vilka tester skulle man behöva göra på vatten innan det används till grodyngel? Nitrit skapas väl på grund utav grodynglenas avföring i vattnet, och inte ett problem som skulle existera vid byten av vattnet?
Blir till att plugga en massa akvarieteknik för jag tror det hade underlättat. Kan ju även hjälpa vid framtida yngel.