Gogs skrev:
Så bara för att man kanske vill få ner priset på ett djur så kan man inte ta hand om det? Ja det var ju logiskt =P
Sen är det ju som så om man kollar på t.ex kungspyton så har du ungefär 2 miljarder olika morpher och att hålla koll på vad exakt den o den morphen ligger i för pris just nu är en hel jävla djungel. Så om nån skriver att de tar bud så brukar iaf jag slänga ut ett skambud på 100kr eller nåt och då får man oftast till svar "nej 2500 vill jag ha för den minst". Ja men SKRIV det på direkten då.
Håller med dig till fullo där Gogs.
När jag ser bud annonser, så skiter i alla fall jag på att ens svara på den, för till 99.5% är det en säljare som vill ha ett fantasi pris på sitt djur, men vågar inte sätta ut det, dom hoppas helt enkelt att någon med okunskap angående atren/ morphen/ lokaliteten ska lägga ett bud på flera 1000:- kr över marknads värdet, är du en seriös uppfödare/ säljare sätter du ut dit pris på djuret och håller inte på med bud och sådant skit.
För ett tag sedan hade jag en kompis som skulle köpa en hogg iland boa han hittat på en bud annons, han skrev till annonsören och frågade om där fanns papper på djuret, men det fanns det inte sa säljaren, ändå har säljaren skrivit renras i sin annons samt Bud, kompisen (kan kalla honom Johan) sa då jag är lite dålig på att ge bud, så vad vill du ha för den? Annonsören svarade att han hade tänkt sig 5000:- för den ett rent jävla occker pris för en blandis hogg utan papper, som tur är tog Johan kontakt med mig och frågare om det va en resonabel summa att begära, jag sa nej, erbjud max 1500:-, vilket johan gav säljaren, då sa säljaren att ett bud på 2500:- hade kommit in och ville johan ha djuret fick han gå upp till 3500:-. Johan sa då nej och köpte ett par veckor senare en skit snygg hypo av en annonsör som skrivit 2000:- i sin annons som var 1000% mer seriös än den föregående.
Det där med bud tror jag inte ett skit på om jag ska vara ärlig, för ringer du på en bud annons sitter du i regel till 90% och budar mot säljaren som påstår att man blivit överbudad och på så sätt buffa priset ytterligare... Altså svinit occker.
Vill du framstå som seriös sätter du ditt pris tex 1000:- helt enkelt, då bud i mina ögon är ett mycket oseriöst sätt att göra affärer på innom den här hobbyn..