azeam skrev:
Fluffis: Miljöberikning är ett brett begrepp och exakt vad det innefattar går att diskutera, Hutchings et al.s definition av "environmental enrichment" är ungefär "species-specific opportunities within their environments to enable them to express a diversity of desirable behaviours". Man kan väl se det som alla (positiva) stimuli som möjliggör eller förstärker ett naturligt beteende. I vanliga fall pratar man kanske mer om komplexa fysiska miljöer (bra inredda terrarier) eller naturlig föda men i mina ögon är möjligheten till parning en solklar miljöberikning med en mängd olika stimuli (beroende på vilken art man pratar om).
Då förstår jag. Det är ju ändå fortplantning som är den drivande faktorn för de som lever på jorden :) Frågan är om det verkligen är en rättighet för alla. Självklart är ju uppfödning även ett intresse som kan vara nog så stimulerande och driva ägaren att sköta om sina djur ännu bättre :) Men igen, är man osäker på om man kan behålla avkommorna och inte vet om de går att sälja, då får man tänka sig för. Det fina man har byggt upp med sin djurhållning går ju rakt åt pipsvängen om avkommorna blir vandringspokaler och kanske till och med hamnar i hem som är direkt olämpliga. Sen tycker jag inte att en uppfödare kan ta hur mycket ansvar som helst heller över eventuella framtida hem för sina djur, så det gäller att gå lite balansgång här, och försöka ha så mycket koll på läget som möjligt. För vi vill ju ändå att alla djur ska må bra.
Majsormar kan ganska "enkelt" bli gamla egentligen och det finns många exempel på majsormar som aldrig har träffat någon av det motsatta könet, som ändå blir gamla. Om majsormar har jag inte hört att det skulle vara en nackdel att inte få föröka sig.
De allra flesta djur inom terrariedjurshobbyn finns det ändå inte en överproduktion av. Frågan är vilka djur vi pratar om här. Att majsormar och kungspytonormar finns i överskott kan vi nog vara överens om. Finns det fler?