Nu ska jag!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

157
376
curtus:
Hehe nej jag drar inte alla nybörjare över en kant men jag tror att det här problemet med trädpytons som på något sätt går sönder är vanligare bland nybörjare som gärna vill plocka med djuren. 
De flesta nyböjrare klarar ju sina chondros utan problem =)

Och precis som du säger så kan ju även någon mer van göra ett misstag också som går ut över djuret men de flesta gånger som jag hört detta komma på tal med att en chondrounge fått en knäck någonstans på kroppen så är det någon som skaffat sin första chondro som ställer frågan.

Mvh=)

478
592
Rottenroth:

Jonas_ skrev:
Oj såg inte att du redan svarat Rottenroth, ungefär lika som mig så vi skrev samtidigt :)

Hehe ja! Jag tycker det hör till att man tittar till ormen tills den har ätit färdigt, oavsett om det tar en halvtimma så håller jag koll på det!

Det har väl hänt att det har suttit en för stor bit på en råtta/kyckling ibland men då tar man och plockar bort det bara innan misstag sker!

Är det ett problem djur som jag måste mata i en låda över natten så blir det självfallet utan bottenmaterial då jag inte kan titta till djuret till dagen efter!

Vara rädd för lite bottenmaterial ska man inte, de sväljer värre saker i det vilda och klarar sig utmärkt! Vill se hur mycket lera/diverse annat skrot en Eunectes murinus drar i sig när den käkar något i en träskaktig miljö t,ex!

903
510
Evanjeline:
Sen vet vi ju oh andra sidan inte hur många som dör i det vilda för att de sväljer saker. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Evanjeline skrev:
Sen vet vi ju oh andra sidan inte hur många som dör i det vilda för att de sväljer saker. 

Aldrig hört talats om något fall, gissningsvis är det inga eller väldigt väldigt få individer som råkar ut för detta :P

Tror inte ormar hade blivit så framgångsrika om dom hade dött av lite bottenmaterial i magen, jag tycker att hobbyn har skapat detta problem & folk blir nästan skrämda till att inte använda bottenmaterial ibland... 

Jag tror iaf att vi kan vara överens om att det inte är något stort problem i det vilda :)

1685
794
fluffis:
Inte för att jag tycker det har med saken att göra men apropå ämnet så bara måste jag berätta att jag såg ett djur- och naturprogram på TV (ja, jag tittar mycket på sådana program :)) och där hittades en rejält stor och gammal klippyton med en gren på 1-2 meter inuti sig som stack ut från kroppen och ormen hade även nyligen ätit ett rejält byte. Ormen var död och i programmet trodde de att det var grenen som gjort att ormen dött. Det såg hemskt ut. Hehe, korkad orm som klarat sig i sådär 20 år men som dör av att äta en gren...  Men detta måste ju vara extremt ovanligt känns det som.

903
510
Evanjeline:
Jag tror inte heller det är vanligt, min poäng är mer att vi faktiskt inte har en aning med väldigt många arter.

269
60
Jonas:
har inte problemet kör torv på mina djur så även om dom får i sig lite är det precis som om du råkar få med dig lite jord när du tappar grillkorven när du var ute och kampa sist:)

43
7
sirensis:

ah okej nu är jag med :)
Men om det nu är ett återkommande problem så bör ju alla som säljer dessa djur upplysa extra noga till alla som köper.

Det är ju inte lätt för den som säljer att veta om personen är nybörjare eller ej (alla kan ljuga) så att ha det i åtanke alltid då man säljer ett djur över huvud taget vore ju en bra grund kanske.

Det här med att de kan få i sig bottenmaterialet känns lite luddigt tycker jag då man får så många olika svar på det.
Jag känner lite så som Rottenroth och Jonas.
I det vilda kan de ju få i sig massa skit å klara sig fint så varför dalta massa onödigt med de i fångenskap?
Lite skit rensar magen ju haha

266
18
Jazen:
dom är ju knappt på botten :P

478
592
Rottenroth:
fluffis skrev:
Inte för att jag tycker det har med saken att göra men apropå ämnet så bara måste jag berätta att jag såg ett djur- och naturprogram på TV (ja, jag tittar mycket på sådana program :)) och där hittades en rejält stor och gammal klippyton med en gren på 1-2 meter inuti sig som stack ut från kroppen och ormen hade även nyligen ätit ett rejält byte. Ormen var död och i programmet trodde de att det var grenen som gjort att ormen dött. Det såg hemskt ut. Hehe, korkad orm som klarat sig i sådär 20 år men som dör av att äta en gren...  Men detta måste ju vara extremt ovanligt känns det som.

Ja det låter ju som ytterst ovanligt!!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild