Nu ska jag!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

305
147
HenkePetersson:
Det där med att mata i eller utanför terrariet är lite beroende på vilken art man har. Har man en marklevade boa tex, kanske en uttagning av ormen är att föredra då de lätt kan få bottensubstrat med sig ner i magen när dom äter sitt byte, det har hänt mig för ett par år sedan då en av mina ormar fick en bit pinjebark som satte sig i tarmen, var på en operation för över 5000:- fick göras. Så marklevade arter tar jag ut när jag matar om de är non potent, giftormar bör matas i terrariet, då man vid varje tillfälle genomför en hantering utsätter sig för fara..

När det kommer till träd levande så är  matning i terrariet att föredra, testa att ta ut en philodryes Baroni på 2 meter från terrariet, det är nästan omöjligt om man inte vill lägga en hel kväll på att försöka, så där är det bättre med terrarie matning tycker jag.

478
592
Rottenroth:

HenkePetersson skrev:
Det där med att mata i eller utanför terrariet är lite beroende på vilken art man har. Har man en marklevade boa tex, kanske en uttagning av ormen är att föredra då de lätt kan få bottensubstrat med sig ner i magen när dom äter sitt byte, det har hänt mig för ett par år sedan då en av mina ormar fick en bit pinjebark som satte sig i tarmen, var på en operation för över 5000:- fick göras. Så marklevade arter tar jag ut när jag matar om de är non potent, giftormar bör matas i terrariet, då man vid varje tillfälle genomför en hantering utsätter sig för fara..

När det kommer till träd levande så är  matning i terrariet att föredra, testa att ta ut en philodryes Baroni på 2 meter från terrariet, det är nästan omöjligt om man inte vill lägga en hel kväll på att försöka, så där är det bättre med terrarie matning tycker jag.

Beror ju lite på vad för bottensubstrat du har. Men man får ju självklart se till att övervaka matning också, vid risk så har man pincetterna redo.

Finner ingen anledning till att ta ut någon orm ur terrariet vid matning så vidare du inte har två eller mer i samma terrarie, då kan det vara rätt bra med vissa arter.
Men det är ju mer till smaksak också, alla gör vi på olika sätt! Vissa hävdar bestämt vid att det är bäst att ta ut oavsett, för mig innebär det onödig hantering bara.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

HenkePetersson skrev:

Där har vi olika åsikter Henke, men inget fel i det.. så man får till en diskussion :)

Jag har under mina år jag haft reptiler aldrig matat utanför terrariet & aldrig haft problem med att ormar svalt bottenmaterial. Jag vill inte bara se det som jag haft tur, utan lite tanke lägger jag även ner hehe.. jag tror man kan undvika problemen genom att välja ett mer naturligt material i botten, på senare år blandar jag ofta olika substrat, med gott resultat. 

Men det finns flera sätt att göra saker på & jag säger absolut inte att jag har rätt, viktigt att dela med sig av olika erfarenheter inom hobbyn & alltid sträva efter att våra terrariedjur ska få det bättre. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Oj såg inte att du redan svarat Rottenroth, ungefär lika som mig så vi skrev samtidigt :)

43
7
sirensis:

DenisPunktCom, jag har läst så ögonen svider känns det som. Jag läser allt jag hittar

HenkePetersson, ja okej det har jag faktiskt inte tänkt på en jag har reptibark till alla och de är ju rätt stora bitar fast visserligen kan de ju få i sig de med.

903
510
Evanjeline:

Om jag matar i terrariet brukar jag använda en bit skiffer, eller stor bit bark som matningsplats. Minimerar risken för att något ska komma med ner vid matning, och behöver inte ta ut ormen och stressa den. Kanske finns ormar som släpar iväg sina byten, även om jag aldrig hört om det, men det fungerar bra på mina. Sen antar jag man inte behöver bry sig direkt med trädlevande, för de hänger väl bara från en gren, och äter bytet i luften.

Jag är lite intresserad i det här att de kan bryta ryggen av att bli hanterade. Missförstå mig inte, jag tror såklart på det, och har aldrig hållt den typen av orm, men hur kan det gå till med så mycket muskler som ormar har? Har de någon speciell kroppsbyggnad som gör att de är känsligare?

157
376
curtus:
Det här med ryggen är väll lite överdrivet. De bryter inte ryggen såfort man petar på dem men det finns heller ingen anledning att hålla på å pilla med dem. 
Dessa ormar ÄR sköra som små, inga tvivel. Man ser och hör om ganska ofta om ungar som råkat ut för något där dom fått en knäck på kroppen. Jag tror att detta ofta har att göra med att man försöker "dra" bort dem från pinnen de hänger på. Och som många trädlevande pytons så håller dom sig ju självklart fast i grenen dom hänger på.
Det kan ju självklart finnas andra anledningar med, även som inte har med hantering att göra. Men många gånger när man hör om detta så är det någon som köpt sin första trädpytonunge som ber om råd, och man kan ju kanske dra slutsatsen att denna person varit väldigt uppspelt över första trädpytonen och gärna vill plocka med den osv.
Det ska ju dock sägas att "bryta ryggen" gäller ju bara när de är små. Det är inte spec. mycket muskler på en liten orm som väger 10gram om man jämför med en vuxen människa som ofta väger över 60 000gram =)

266
18
Jazen:
jag va lika färsk som du, köpte en och det är en baggis än faktiskt. Ormar sköter sig själva. får man till fuktighet o temp så äre biff. byta vatten varannan dag, städa ifall dom skitat ner =)
Köpte min av curtus och kan starkt rekommendera honom!

43
7
sirensis:
Missförstå mig inte nu men det lät lite som du drar alla nybörjare över en kant.
Självklart är det bra med sådana människor som har kunskap och är villiga att hjälpa nybörjare som mig själv men att dra slutsatsen att personen som frågar om råd ang sin gtp har skadat den oavsett är ju lite att ta i tycker ja men vist, det händer säkerligen men det behöver man inte hoppa till innan man har alla kort på bordet.
det skulle lika gärna kunna vara uppfödaren som var okunnig tex. Det är ju heller inte allt för sällsynt.
en del tycker att oj jag har ju en fin hona så jag skaffr en hane med och poof så blev det ägg.

och man ställer ju frågor för att lära sig.
min första spindel var en t. Blondi och då jag haft henne några år fick jag först då höra av folk med spindlar att det absolut inte var en nybörjarspindel och att jag var tokig men jag hade ställt tusen frågor om den och läst på massa innan och det var inga problem alls.

Nu menar jag inte alls att du har fel i det du säger men att det kändes lite som att alla nybörjare e tokiga å bara måste plocka med djuren.

men ja, jag hanterar min kp å snokarna men de är ju hanterbara och jag gör det bara till en viss gräns så att jag vet att jag kan ta i dem om jag någon gång absolut måste göra något med dem utan att de stressar sönder.

903
510
Evanjeline:
Jaha, då förstår jag. Trodde det även gällde större individer, och jag tyckte det lät lite märkligt med så mycket muskler att man skulle kunna råka bryta ryggen på dem. Nej att dra av dem från pinnen verkar inte som någon höjdare. Verkar väldigt smidigt med dessa ormar eftersom de alltid ligger på pinnar att du bara kan ha avtagbara pinnar och bara lyfta ut dem. Då kan man inspektera, väga och allt möjligt utan att ta i dem och det borde ju gynna både orm och ägare.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild