Gråsuggor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

85
88
AniMaL:
Framför allt får de ju i sig tungmetaller och annat giftigt skit genom avgaser och utsläpp mm.
köpa är bäst . Lägg in multna löv,  håll fuktigt och glöm inte slänga in vitved till dom. Även multnande frukt och grönt äter dom av men framför allt vitved och löv :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Nej, det stämmer inte. Finns faktiskt en hel del forskning om hur gråsuggor tar upp och lagrar tungmetaller (främst koppar) och det är i princip uteslutande genom födointag.

Edit: lägger till en länk med en del referenser kring ämnet om någon är intresserad, finns även nyare forskning som är gjord efter den här artikeln: www.researchgate.net/publication/10997159_Nutrition_in_terrestrial_isopods_(Isopoda_Oniscidea)_an_evolutionary-ecological_approach/file/3d4a65e61b08d029248ae5c936157c70.pdf

2966
1648
Hoggaforfan:

Blev nyfiken då azeam brukar ha bra koll och googlade lite.

Snubblade över detta, tänkte det är nog bra info:

"Ett litet caresheet på hur man odlar Vit tropisk gråsugga, Trichorhina tomentosa av Joacim Lönnberg.

Gråsuggorna har inte särkilt stora krav på utrymme, en glassburk eller något liknande fungerar alldeles utmärkt. Det man bör tänka på är att inte ha för mycket ventilation, gråsuggorna har inget behov av bra luftkvalité däremot så är hög luftfuktighet livsviktigt.

Som bottenmaterial kan man ha ogödslad torv eller något annat som binder fukt bra. Ovanpå det lägger man ett lager med torra löv och gärna några rötade träbitar.

Håll sedan torven väldigt fuktig, gråsuggorna andas genom gälar och kvävs därför om dom har för lite fukt. Som mat går frukt och grönsaker bra, även löven tjänar som föda men tillskott innehållande protein behövs för att gråsuggorna ska föröka sig, broccoli och banan är exempel på bra foder. Se till så att det alltid finns foder till gråsuggorna, om det finns torra löv så mata med frukt och grönt en gång i veckan. Håll gråsuggorna ganska varmt ca 25 grader brukar ge bra resultat. Om man fodrar med gråsuggorna så bör man tänka på att dom binder tungmetaller i skalet, dessa tungmetaller kommer ifrån deras foder och kan minskas om man undviker foder med mycket tungmetaller i."

57
42
Lunatisk:
Lånar tråden. Så som det lätt kan bli på mässor har jag idag köpt först och tänkt sen. Köpte ett gäng Trichorhina tomentosa i Norrköping idag som jag tänkte slänga in som städare till stäppvaranen. Eftersom det är fuktigt och djupt lager substrat var min tanke att jag slänger in dem och sen kommer de sköta resten själva, stämmer detta eller bör jag starta upp en odling utanför terrariet också? Antar förövrigt att denna art funkar bra som städare i stäppisklimat?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Lever inte stäppisar i torra miljöer? 

Jag har en hel del gråsuggor i flera pytonorms-terrarium, har inte planterat in dom utan dom har kommit av sig själva på nåt sätt :) Antingen genom bottenamterialet eller genom löven vi hämtade ute i höstas, väldigt bra iaf, märker faktiskt skillnad nu jämfört med när det inte var suggor i burkarna, dom sköter renhållningen väldigt bra! :) 

57
42
Lunatisk:
Nej, de lever på savann med mycket växtlighet och gräver hålor för att få den fuktighet och det skydd de behöver, så på vissa ställen i terrariet är det riktigt fuktigt, där substratet är som djupast och där jag fixat till hålor. Men vad bra, då låter det ju som det bara är att kasta in dem och se vad som händer!

2052
780
psyjoh:
Tror dock inte de städar upp ett helt varan lass när den varit på toaletten. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Nej givetvis tar man ju bort avföring så fort man ser det, sunt förnuft ju :) Men dom städar bra tycker jag, blir ju alltid lite skit kvar i bottenmaterialet, även gammalt öms kan dom ta hand om osv, verkar inte krävas så mycket för att få dom att må bra & föröka sig i fuktiga burkar. 

57
42
Lunatisk:
Hahaha vore ju helt fantastiska rengörare om de lyckades städa bort varanskit! Tanken var väl inte riktigt att jag aldrig mer skulle behöva rengöra terrariet, men om jag får lite hjälp nu då av Trichorhina tomentosa så är det ju bara ett plus! 

2966
1648
Hoggaforfan:
Bara att slänga in dem så löser de saken på egen hand. 
Fördelen med odling är väl att det blir lite gynsammare för dem i starten samt att du har enklare att plocka av till andra terrarium framöver. 
Bortsett från kanske ett terrarium med fin sand och 1 konstgjord växt så har man nog mer fuktighet i burkarna än man tror och troligtvis tillräckligt för många gråsuggearter. De är väldigt ihärdiga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild