Gråsuggor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

347
220
Newton:

Jag visste inte riktigt vilket forum det skulle tillhöra, så det fick bli allmänt.

Jag har läst att många planerar in gråsuggor i sina terrarier.
Funderar på att göra detsamma - Har ett exo terra 90x45x90 med en furcifer pardalis i..

Är det bara att knalla ut och hämta in ett gäng (har massor här under tarppen), eller måste man köpa en grupp? Är helt novis vad gäller gråsuggor, så därav denna kanske lite dumma fråga :)

Men frågar man inget, får man inget veta!

Följdfrågan - När man planerat in dem, sköter de sig själva, genom den övriga skötseln av ödlan och terrariet eller käver de extra tillsyn i form av vad?

Väl mött!

2052
780
psyjoh:
Vad jag hört ska du ej ta gråsuggor utifrån. De är fulla av tungmetaller och annat skit. Isåfall får du föda upp så du hoppar över två generationer innan du stoppar in dem. De flesta kör väl med små vita tropiska suggor,  går att köpa på herperschoice. De sköter sig själva o lever av fukten o skit. Rätta mig nån om jag har fel?

347
220
Newton:

psyjoh skrev:
Vad jag hört ska du ej ta gråsuggor utifrån. De är fulla av tungmetaller och annat skit. Isåfall får du föda upp så du hoppar över två generationer innan du stoppar in dem. De flesta kör väl med små vita tropiska suggor,  går att köpa på herperschoice. De sköter sig själva o lever av fukten o skit. Rätta mig nån om jag har fel?

Ja, jag har beställt ett gäng med tropiska därifrån :)

Så då väntar jag på dem, istället för att plocka in egna.

Tack för svaret!

2966
1648
Hoggaforfan:
Helt rätt, om man ska använda dem som foder så bör man hoppa över den första generationen. Ska man bara ha dem som rengörare inne hos en art som inte äter dem så är det bara att skicka in dem direkt.
Sen har jag för mig de svenska dvalar sig vilket tropiska inte gör.

347
220
Newton:

Hoggaforfan skrev:
Helt rätt, om man ska använda dem som foder så bör man hoppa över den första generationen. Ska man bara ha dem som rengörare inne hos en art som inte äter dem så är det bara att skicka in dem direkt.
Sen har jag för mig de svenska dvalar sig vilket tropiska inte gör.

Om man skulle ta in en "flock" gråsuggor utifrån. Finns det någon bra sida på skötsel av dem på bästa sätt?

Behållare har jag till div. insekter, så att hålla dem är inget problem.

Jag tänkte väl ha de tropiska som rengörare i terrariet, men kan ju inte lova att Newton (ödlan) inte kommer hitta en då och då. Vill ju vara säker på att han får det bästa möjliga i matväg såklart.

270
80
Mjos:
Vad matar man gråsuggor med som man plockar utifrån?  

2966
1648
Hoggaforfan:

Gamla löv är ju ett säkert kort men de äter nog det mesta i restväg som börjat förmultna. Ofta hittar man dem ju i murket trä. 

Enda skötsel är väl att det ska vara fuktigt och gott om gömställen sen in med lite löv då och då så blir det nog bra.

347
220
Newton:

Hoggaforfan skrev:
Gamla löv är ju ett säkert kort men de äter nog det mesta i restväg som börjat förmultna. Ofta hittar man dem ju i murket trä. 

Enda skötsel är väl att det ska vara fuktigt och gott om gömställen sen in med lite löv då och då så blir det nog bra.

Ja, gamla löv har jag fullt av under trappen.. Säkert därför de bor där också..

Blir nog bra det här! Tack för tipsen :)

270
80
Mjos:
Okej men om man ger mat utifrån får de inte i sig tungmetaller då också? Bara en undran eftersom man skulle vänta en generation eller två innan man matar med dem. Så då borde det ju inte spela någon roll om man ändå ger det de äter ute??

2966
1648
Hoggaforfan:
Mjos skrev:
Okej men om man ger mat utifrån får de inte i sig tungmetaller då också? Bara en undran eftersom man skulle vänta en generation eller två innan man matar med dem. Så då borde det ju inte spela någon roll om man ändå ger det de äter ute??

Det är en tanke men jag tror inte det är någon fara i tex löv utan det är mer i derans livmiljö i själva marken som tungmetallerna sitter i. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild