Hej alla vänliga själar här ute som erfarenhet vilket jag saknar.
Har precis fått ärva (igår 7/7-14)en majsorm (Snokovice) plus terrarie (á Längd=180, Bredd=52,5 och Höjd=120).
Ormen är enligt förra ägaren 1,5 meter (har själv inte mätt den då jag vill att den ska komma till ro efter flytt osv).
I Terrariet finnes vattenbad, grenar, och två "grottliknande" system. En "grotta" i glasfiber som är liggande och väldigt låg och en slags variant i hörnet.
Terrariet innehåller även en värmelampa. Det finns även tillgång för majsormen: Snokovice att klättra på väggen då väggen i sig påminner om en "bergsvägg". Bottenfodret är utav bark och på ena sidan så är det placerat en värmeplatta under barken.
Terrariet är stående på golvet sidleds mot en vägg och grannväggen har ett fönster.
Så till mina frågor.
*Har termometern just nu mot väggen där Snokovice ligger i närheten utav (hörngrottan) fast bredvid och där har jag kommit upp i 28'C. Är detta en rimlig och godkänd temperatur?
Är ormen för trängd med växten?
V
* I NÄRHETEN av Snokovice favorit grotta (där hon jämt hänger) som är hörngrottan (högra hörnet på panorama bilden) som ni ser ovan på båda bilderna har jag begravt en värmeplatta under barken, lade nyss dit termotern då jag själv inte känner av någon värme på barken när jag lägger handen emot. Hur pass varmt skall det egentligen vara på "själva" området omkring och ovanpå den? (kan skriv slutliga mättempen senare)
*I det vänstra hörnet eller området har jag vattenområdet, en värmelampa ovanför för att få det lite luftfuktigare, här har jag mätt upp tempraturen till 31C vilket låter ok av det jag läst mig till. Snokovice ömsar även skinn, skinnet lossnar bitvis. Är detta normalt eller ska hela skinnet lossna?
Ps! Skulle en hygrometer som denna funka att mäta fuktigheten med eller krävs det en mer specifik från en reptilförsäljare?
www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Hygrometer-25616/?gclid=CjwKEAjwre6dBRC94d-Gma7g3wcSJACNatZeP6Mv_kU7THtmW3p6LYBp21tPJ3Mhx0xq50FxNb7UQBoCXffw_wcB
Tusen tack på förhand, har försökt beskriva så gott och pedagogiskt som möjligt :)
Mvh. ComradeBremer.