Patch: Jo, visserligen. Pratar vi UVB, som det brukar handla om när man pratar om UV-belysning till reptiler, är det dock vitamin D3-produktionen (inte upptaget) som det i första hand bidrar med.
När det gäller aptiten så vet jag inte riktigt vad det skulle vara som ökar den, det sker ju inte utan att något antingen händer i ormens kropp eller att den får en annan bild av omgivningen. Ska man hårddra det så ökar snarare UV-ljus produktionen av a-MSH som är en aptithämmare.
Min gissning är det är en generalisering överförd till t.ex. kungspyton från dagaktiva reptiler som ser maten på ett annat sätt under UV-belysning. Kungspyton kan, till viss del, se UV-ljus och anledningen till det tror man kan vara att de hittar urinmarkeringar från gnagare under dagen för att kunna lägga sig på rätt ställe under natten och lurpassa på dem, alternativt att underlätta för hanarna att hitta honornas doftmarkeringar under parningstiden (se
jeb.biologists.org/content/202/14/1931.full.pdf ). Det förstnämnda är ju inget som är aktuellt i terrariesammanhang och det andra skulle väl i så fall endast gälla under en kort tid på året.
Har du annan information om aptitstimulanter som beror på UV-belysning eller andra fördelar så vore det intressant att höra, jag är inte jätteuppdaterad på området.
Kan även passa på att förtydliga att jag tycker det är jätteviktigt med rätt och bra belysning för reptiler och i många fall finns det nog fördelar med UV-belysning även där det inte används så ofta idag (t.ex. majsormar, till skillnad från kungspyton, producerar vitamin D3 när de utsätts för UVB-belysning) och det är ett område som behöver forskas mer på.