Någon slags orm som kan/ska leva i grupp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

109
19
carolineleven:
Ordet klappa hade jag inget emot, men denna mening "Hur klarar alla dessa stackars reptiler sig utan att bli "klappade" i det vilda 20 mil ifrån närmaste människa? (de få som inte slår ihjäl dem så fort de får syn på dem)"

Det är svårt att tro att du inte uttryckte dig så för att retas, så därför antog jag att du menade att vara hånful. Det är svårt att tyda tonläge på nätet, så man måste kolla på hur de som skriver lägger orden. Resten av ditt inlägg var ju neutralt, jag trodde du överdrev för att håna.

Men om det inte var illa ment så var det ju inte illa ment.

109
19
carolineleven:
panterophis skrev:

Där bland annat nämndes att klappa reptiler...

Men inte att de behöver bli klappade :)

1275
1725
Falk:

Det är bara sociala djur som gillar att bli klappade punkt slut. Visst, vissa ödlor kan sitta i en klunga på en gren mm men dom stryker sej inte mot varandra eller slickar/tvättar som andra djur gör.

För många repiler är det skitsamma ifall dom är ensama eller i grupp

346
310
panterophis:
carolineleven skrev:

Men inte att de behöver bli klappade :)

Nä men att de vill bli klappade är i mina ögon nästan en värre formulering då en vilja kräver betydligt högre intelligens. Det är som att man på något sätt förmänskligar djuren genom att tillskriva dem en vilja istället för att inse att de helt och hållet styrs av ett behov, alltså instinkter. Vi människor kan med vilja gå emot våra instinkter för att till exempel rädda en annan människa eller djur från fara. Våra instinkter säger att vi ska rädda oss själva från sådant som är farligt men våran vilja kan få oss att agera annorlunda.

109
19
carolineleven:
Jag läste fel och missförstod, nevermind. 

2052
779
psyjoh:
Håller med om att klappa en reptil stressar dem. Det märks tydligt på våra ödlor här hemma, blundar, böjer ner huvudet mm. 
Så här är förbjudet för barnen och även oss vuxna att klappa dem hur mkt det än kliar i barnens händer. Klättrar de där emot ut själva en liten stund så går det bra att hålla dem en liten stund. 
Min ena son vill gärna stoppa in handen och klappa när jag matar el. dyl. men jag ser hur dem inte tycker om det. I deras revir ska de ej behöva känna sig osäkra så det är förbud mot det nu. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Klart mitt inlägg va utformat så att folk skulle reagera... men de betyder inte att de inte låg en tanke bakom ;)

278
122
Snakedude69:
were back on the same topic again..... everyone has there oppions.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
There isnt a matter of opinion... its a matter of fact and common sense :)

1684
793
fluffis:
Evanjeline skrev:
Ta upp dina anklagelser med Cecilia trädgårdh, en av landets bästa fågelvetrinärer och legitimerad reptilvet som godkänner min djurhållning.

Det låter ju bra iofs men varje djurägare har ett eget ansvar för sitt/sina djur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild