Jag har två majsormar jag skulle behöva hjälp att könsbestämma! Abbas köpte jag för drygt ett år sedan av en privatperson som var osäker på könet men trodde det var en hane. Däremot tyckte jag inte det spelade någon roll om det var hane eller hona då jag inte skulle ha ormen i något avelssyfte.
Sedan igår på mässan köpte jag en till majsorm. Jag behöver inga kommentarer om att majsormar helst lever ensamma, det har jag hört innan. Men vet många som har flera tillsammans. Vill minnas att jag köpte ormen från Värnamoo Zoo. Det fanns två större ormar där så det var de jag kunde välja mellan, på båda burkarna stod det 1.0. Men när jag frågade om prisskillnaden på de båda ormarna fick jag höra att den ena var dyrare för det var en hona. Så "honan" fick det bli (Peach som jag döpt henne till). Tänkte att om jag får ägg så skulle det bara vara roligt.
Skulle gärna vilja ha hjälp att könsbestämma dessa.. för att vara på säkra sidan. Abbas är jag ju väldigt osäker på men vill ju hoppas att Peach är en hona nu när jag köpte "henne" som det. Men börjar jag tänka på något så har jag svårt att släppa det därför skulle det vara bra om någon ville hjälpa mig! Vet att det är osäkert att kolla kön genom att jämföra svansarna osv, men kanske är värt ett försök?
Samtidigt så ska jag fråga efter om det finns någon i närheten av Trollhättan/Vänersborg som skulle vilja att jag kom med ormarna och kanske få hjälp med att könsbestämma den vägen? Nu vet jag inte om dessa kan poppas då jag hört att det inte går på för stora ormar (?). Abbas är drygt 100cm och Peach drygt 120cm.
Fruktansvärda bilder, jag vet, förhoppningsvis kan man urskilja något eller se någon sorts skillnad. Men det var det jag kunde ta nu, och vet inte ens om det är nödvändigt att jag lägger ut dem. Men ifall att...