Snabb hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Nån form av kvalster, men är det verkligen ormkvalster?

127
20
Scorx:
Jag kom på idag att jag byta substrat för inte så jättelänge sen, vet ej om det kan vara det. Och sen såg jag idag att bara en av mina 2 ormar som vad jag ser har detta problem 

127
20
Scorx:
Skulle precis ringa veterinären, Men tänkte jag skulle bara kolla till ormarna för att se hur det såg ut.... Kollade båda ormarna, Ser inte ett kryp inte på ormarna eller i terrariet.... Känns skumt

2052
780
psyjoh:
Det liknar dem små vita kvalsterna jag fick i mina flugodlingar. Är det möjligt att de har kommit från något sådant eller något annat fuktigt i närheten av terrariet?  Eftersom du ej sett dem tidigare kanske det är några som är på semester från något annat ställe?

127
20
Scorx:
psyjoh skrev:
Det liknar dem små vita kvalsterna jag fick i mina flugodlingar. Är det möjligt att de har kommit från något sådant eller något annat fuktigt i närheten av terrariet?  Eftersom du ej sett dem tidigare kanske det är några som är på semester från något annat ställe?

Det ända jag kan tänka mig till det är från det nya bottenmatrialet isf. Kör på Täckbark från bauhaus

478
592
Rottenroth:
Vi kör på samma batch med täckbark t.o.m och ja jag brukar ha en del flugor ibland men ingen sådan där larv bildning har jag sett eller hört om tidigare... :S

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Antagligen är det bara hoppstjärtar, det ser inte ut som kvalster i alla fall. När kvalsterna är små och vita är de betydligt mindre än sådär :)

4
2
marcusbakker:
svårt o se på dena bilden .. men bada ormen i ljummet vatten vänta 2 dagar o kolla under fjällen speciellt runt huvudet o halsen .. är det kvalster blir dom som knappnålshuvuden o svarta .. du kan se hur dom sitter fast under fjäll . dock påminner itne de där om blod kvalster .. emn sulle endå tien låta det vara kvar på ormen även om de är hoppstjärrtar elelr städ patrull som vissa skriver att det kan vara .  kolla även vatten skålar .. kvalster har tendens o dras till vätska ..
du kan dock mycket väl ha fårr kvalster från bara en tång . har den som säljer tången kvalster hemma/i sin butik är det itne omöjligt .. o ett helvete o få bort om de går förlångt .. kan finnas i hela byggnaden du har djuret i . i månader framåt ... kvalster överlever extremt bra o kan blomma ut en andra gång i substrat . har du köpt täckbark för rabatter kan du slänga det o köpa orentlig .. de kostar mer men är även bättre för ormen .. de finns kemiska ämenn i täckbark även om de står att det itne gör det .. (är utbildad trädgårdsmästare) .. använd gärna bara butiks köpt undrlag för dian reptiler . för bäst säkerhet .. för har du ltie orm o får kvalster e det surt .. jag hade som mest 32 ormar när jag fick kvalster en gång .. och även ca 40 boa ungar ... jag fick behandla allt .. itne så kul eller billigt

232
95
anamidnatt:
Klart som fan att det är kvalster, Har haft massa fighter mot många olika sorter och då pratar vi inte bara reptiler så det har man lärt sig den hårda vägen. Sedan vilken sort det är vet man ju aldrig,men som de sitter på ormen så skulle jag säga att de garanterat är parasiter. 
Ni som bedömer dem på färg och storlek kanske borde läsa på lite, kvalster finns i mängder av utföranden, men man kan säga som i regel att sitter de mer eller mindre stilla och oftast i grupp på ett annat djur så är de skadliga för värddjuret.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
xcotte skrev:
Klart som fan att det är kvalster, Har haft massa fighter mot många olika sorter och då pratar vi inte bara reptiler så det har man lärt sig den hårda vägen. Sedan vilken sort det är vet man ju aldrig,men som de sitter på ormen så skulle jag säga att de garanterat är parasiter. 
Ni som bedömer dem på färg och storlek kanske borde läsa på lite, kvalster finns i mängder av utföranden, men man kan säga som i regel att sitter de mer eller mindre stilla och oftast i grupp på ett annat djur så är de skadliga för värddjuret.

Nu vet jag inte om du förstod det, men när många säger kvalster i sådana här fall refererar de till parasitiska ormkvalater. Givetvis finns det många sorters kvalster men de flesta är harmlösa. Bara för att de samlas på ett ställe betyder det inte att det är dåligt. Mina djur har ifta hoppstjärtar sittandes på sig vilket är helt ofarligt, hoppstjärtarna söker sig bara till fukten och smutsavlagringar, de är ju trots allt städare. 

Men med det ska det inte vara sagt att detgaranterat inte är parasiter, det är svårt att bedömma med en bild där vi inte ens vet ormens storlek. Jag föreslår att TS söker upp veterinär eller annan reptilkunnig för att indersöka saken i verkligheten :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild