Rovdjur och reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

903
510
Evanjeline:
Man kan aldrig var helt säker, men jag ser det som högst osannolikt. Hur ofta kommer kråkor och rävar och dyker in när man grillar kött eller något? Hur ofta ser man ens en räv? Sålänge du håller dig bredvid tror jag det är väldigt liten risk de anfaller, speciellt som jag nämnde innan att de aldrig sett något liknande, vilket bara det kan göra att de inte vågar sig på.

1275
1725
Falk:
Alexxus skrev:
Funderat på detta med, nu på sommaren uppnår min trädgård allt mellan 30-40C på stenar och i träd osv så lekt med tanken på att släppa ut min stäppis i trädgården med sele fastsatt i någon påle eller liknande lite halvt oövervakad. Han är ju lite över en halv meter för tillfället så tänker att rovfåglar kanske inte ger sig på honom? Vad tror ni?

Låter som en dålig idé då det som den behöver ska finnas i terrariet. Om du till varje pris måste ut med den så bygg en bur istället för att ha den i en sele då det är en reptil och inget annat.

234
50
costanza:
Förstår inte varför man skulle binda fast en skäggagam utomhus dock, men nej en skäggagam hade inte haft mycket att sätta emot något av nämna djur, däremot kan säkert deras "udda" utseende rädda dom som en del varit inne på, det händer ju att t.ex. nilvaraner skrämmer bort väldigt förvånade lejon. Såg en dokumentär där en nilvaran på kanske 120 cm gick fram och snodde ett vuxet lejons byte :)

276
119
Maqea:
Nä men nu blandas det äpplen och päron. =)

Det var aldrig tal om att binda fast en skäggis ute men det fanns en fundering om att ta ut en stäppvaran på grönbete, men det var bara en tanke som flög förbi, vad jag förstår.

Anledningen till att jag frågar är att kråkorna i går morse tog alla ungarna för skatorna i björken på gården. Jag stod bredvid trädet och kunde inget göra. Kråkorna var inte rädda för mig och skatorna var så arga på kråkorna att de inte brydde sig om mig. Sen tänkte jag på hur fråcka måsar kan vara och så drog tanken iväg när jag såg sommarbilder på ormar och ödlor och sköldpaddor ute i galleriet. Jag tror inte att våra svenska rovdjur utgör någon större fara, som Evanjeline säger, men trotts det så upplever jag kråkfamiljen häromkring som ett hot. Kråkor är stora och starka och kan göra mycket skada med sin kraftiga näbb.

Kanske drar mina funderingar iväg lite väl långt ibland =D.

Lite stöddigt coolt av varanen att sno byte från lejon. Undrar hur många gånger det lyckas respektive misslyckas. För varaner i allmänhet alltså. Det räcker ju med en misslyckad gång för den specifika varanen för att det inte ska bli fler gånger så att säga. =)

234
50
costanza:
Okej jag förstår. Haha jo verkligen stöddigt, det går nog inte så bra alla gånger :)

79
14
Alexxus:
Ja alltså som jag skrev så lekte jag lite med tanken, det var inget jag tänkt göra det närmsta dagarna om man säger så ^^
Och ja som ni påpekar är det nog ingen bra idé, får bli de vanliga trädgårdsvandringarna med honom tills jag inrett vår gammla hönsgård till "reptilgård" :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild