Herpers Choice

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

305
147
HenkePetersson:
minst sagt binks, men varför heter det då palperings set och inte sonderings set? när det kommer till nålarna, annars är det ju rätt att man poppar fram en ev hemipenis, personligen har jag bara hört talas om ordet palpering när man använder sig av det s.å.k palperings settet alltså nålarna, att man drar med fingret och känner något fjädra tillbaka, är kanske det nya sättet att palpera? eller??

LOL blir ju helt snurrig i skallen av det här:D

741
681
Binks:
Måste ju vara för att de fattat fel om palpering och tror att de är nålar.
Sondering är iaf nålar.

1685
794
fluffis:
HenkePetersson skrev:
minst sagt binks, men varför heter det då palperings set och inte sonderings set? när det kommer till nålarna, annars är det ju rätt att man poppar fram en ev hemipenis, personligen har jag bara hört talas om ordet palpering när man använder sig av det s.å.k palperings settet alltså nålarna, att man drar med fingret och känner något fjädra tillbaka, är kanske det nya sättet att palpera? eller??

Sonderingsset bör det heta.

Det finns en bra artikel om könsbestämning som förklarar de olika begreppen: reptiler.ifokus.se/articles/4d714eb2b9cb46221d0618c4-om-konsbestamning-av-orm

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
fluffis skrev:

Sonderingsset bör det heta.

Det finns en bra artikel om könsbestämning som förklarar de olika begreppen: reptiler.ifokus.se/articles/4d714eb2b9cb46221d0618c4-om-konsbestamning-av-orm

Inte bara bör   det heter så :)

1275
1725
Falk:
Det heter sondering för att man "stoppar in något" =)

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

HenkePetersson skrev:

Palpera betyder just att känna med fingrarna/händer. 

Så att det skulle vara ett nytt sätt stämmer ej. 

Måste vara som Binks säger, att någon helt enkelt fattat fel och många bara hängt på.

305
147
HenkePetersson:
Där ser man då fick vi klarhet i den här frågan med, intressant är att många jag talat med som har än mycket mer erfarenhet i herp hobbyn än vad jag har säger palpera när det kommer till stavarna, kommer ta ett tag innan jag avvant mig vid att inte säga palpera utan sonda, när jag själv sagt palpera i över 10 års tid:D

21
1
Sebbeyz:
Önskar att Herpers fanns i Sthlm också! :)

234
50
costanza:
Önskar att dom fanns i Norrköping...

242
30
Blues:
Önskar att dom fanns i Göteborg!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild