Boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Evanjeline, Det finns ingen direkt standard. Men om du exempelvis lägger upp dina kullar under "Uppfödning->Min journal" här på terrariedjur.se så har du möjlighet att skriva ut ett uppfödarbevis/papper för dem.

Pappret är till för att du intygar om att det är du som fött upp dom, och att det inte är viltfångade djur.

903
510
Evanjeline:
Jag antog det var något sådant.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Ifjol kom faktiskt Jordbruksverket ut med en blankett för att intyga ursprung ("härstamningsintyg") för B-, C- och D-listade djur (som ju bl.a. Boa constrictor är), se www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/in_o_utforsel/E9_181.pdf

Tycker dock att Jordbruksverket svamlar till det en del, vi följer i EU inte CITES utan EU:s implementering av CITES i förordning (EG) nr 338/97. Det finns därför inga "B-, C- och D-listade CITES-djur" (även om det används i dagligt tal), CITES delar upp djuren i appendix I, II och III medan bokstäverna kommer från EU:s förordning.

Det finns heller inga krav på att man ska använda Jordbruksverkets blanketter så länge man på ett eller annat sätt kan styrka att djuren har lagligt ursprung. I (EG) nr 338/97 artikel 8, punkt 5 står:

"De förbud som anges i punkt 1 skall också tillämpas på exemplar av de arter som upptagits i bilaga B, utom då den behöriga myndigheten i den berörda medlemsstaten har övertygats om att exemplaren har förvärvats och, om de har sitt ursprung utanför gemenskapen, att de har införts i enlighet med gällande lagstiftning för bevarande av vilda djur och växter."

Jag tycker uppfödardelen här på terrariedjur.se är mycket lovande, det erbjuder en möjlighet att kunna spåra djuren bakåt i tiden och kanske kan vi så småningom äntligen få till en form av fungerande stamtavla för våra djur.

305
147
HenkePetersson:
När man talar om morpher, så är det i stort bci det handlar om, morpher har avlats fram för sina färg egenskaper och är inte sedda som renras djur då dom kan vara ganska uppblandade, bland morpherna finns det specifika blod linjer som tex Khal albino eller sharp albino eller den riktigt knall röda sunglowen Cesilia Chen tagit fram kallad Lipstick line.

När man talar om renrasiga djur är det rena lokaliteter, ren ras ormar som lever i vissa specifika regioner, där ett gedigert avels arbete ligger bakom  dessa djur i hobbyn.

Ville bara förtydliga det då det värkar som att folk ser morpher som ren ras djur.

60
40
bushman:
nja... inte helt rätt.
eller du har rätt, men inte slå alla under en kam. designermorphar är jo blandingar av lokaliteter og div. men dom naturliga morpherna, är ofta holdt i rena linjer. nå skal det vel också sies att nästan allt av boa morpher är designer, men inte absolut alla.
men som du säger. selv om morphen möjligtvis är renrasig, så går den under et morphnamn, inte som en lokalitetsboa.

305
147
HenkePetersson:
precis Bushman , jag kanske uttryckte mig lite luddigt, sälvklart finns det naturliga morpher som man skulle kunna lägga under en ren ras stämpel, men när jag syftade på morpher så tänkte jag främst på tex sunglow som är en desighned morph, som man defenitivt inte kan kalla renras, sen finns det ju sunset som är en blandning mellan hoggs och hypos i många led, inte heäller där kan man säga att det är en ren ras, men om man bortser från hypon så är hoggisland boan en ren ras, dock kan även här förekomma krossar, så det gäller att köpa av seriösa uppfödare med gått ryckte om man vill vara säker på att dess ursprung är riktigt.

60
40
bushman:
Da er vi enige Henke :)
Och du är inne på et annat viktig tema. Renrasiga och/eller krossar... Tyvärr så finns det för mycket krossar ute på marknaden. Som du skriver, man kan inte ens lita på at en hogg Island är renrasig helt utan vidare. Det finns imperator krossar, imperator/constrictor krossar osv... Tyvärr så är mycke av det som finns av normala boor där ute BCI sp, BCC sp, eller enda värre BC sp...

305
147
HenkePetersson:
markusbabs skrev:
Det finns en grupp som heter "BOAS OF SWEDEN" på facebook :)

Hehehe där har jag  haft en medlemsansökan i snart 6 månader men inte fått den bekräftad, så någon vidare action värkar där ju inte vara

60
40
bushman:
Jeg har ingen ting i år, men til neste år blir jeg å ha kull på flere renrasiga lokalitets boa.
og disse er 100% renrasiga med papper.
Ingen BCI ssp eller BC ssp.
se på min profil for å se hva som er planlagt.
og har dere noen spørsmål er det bare å gi lyd :)

278
122
Snakedude69:
Reptile Nerds Skaraborg also has some boa breeders but it only a contact site. not shop sell

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild