Djur som passar tillsammans med varandra i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

1685
794
fluffis:
psyjoh:
2010 tror jag det var som Jordbruksverket tolkade om djurskyddslagen.

NovaTerra:
I Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (L80) står det i "Allmänna råd till 4 kap. 2 §:
"Djur av arter som i vilt tillstånd lever solitärt bör hållas ensamma. Djur som är starkt revirhävdande, såsom ödlehanar, bör inte hållas tillsammans om inte utrymmet är så stort att det medger ett tillräckligt antal antal revir. Köttätande djur och djur som är eller skulle kunna utgöra deras bytesdjur bör hållas åtskilda på ett sådant sätt att de inte skadar eller stressar varandra."

De flesta reptiler är solitära och därför finns det ingen anledning att ens hålla samma art ihop. Därmed inte sagt att det absolut inte går men man måste ha mycket god kunskap och erfarenhet om vad man gör i så fall, anser jag.

2052
780
psyjoh:
Är det en lag som säger att man ej får mata med levande eller bara en rekomendation?

1685
794
fluffis:
psyjoh:
Föreskrifterna baseras på djurskyddslagen som är en lag :)
Jag tror att om man skulle bli anmäld för detta och det går så långt så att man skaffar advokat så beror det på hur duktig denne är på att tolka text och kryphål. Folk har kommit undan från värre saker.
Det finns redan många diskussioner om detta ämne. Jag kan säkert hitta och PM:a några länkar till dig om du är intresserad.

264
125
Bildpunkt:
Det är jordbruksverkets bedömning av lagen. Så det bör ses som olagligt att mata med levande ryggradsdjur. Men det finns som sagt tillfällen då man inte har några val då husdjuret t ex kan svälta ihjäl. Jag tror att man bör förstå att jordbruksverkets bedömning väger ganska tungt vid en eventuell anmälan. Men som sagt så finns det kryphål men det ska nog rätt mycket till för att det ska bifallas. Däremot är jag inte så övertygad om att bara matning med levande skulle gå vidare till rättegång men finns det även andra brister i djurhållningen är det nog svårare.

264
125
Bildpunkt:
Sen är ryggradslösa djur inte innefattade i djurskyddslagen. Vilket jag tror är en stor anledning till att det inte finns några regler kring dem.

2052
780
psyjoh:
Tackar för infon..
Förstår bara inte hur man kan åka fast. Om jag tex. odlar möss/råttor etc.. hemma lär ju ingen få reda på det?

264
125
Bildpunkt:
Nej och så är det med ganska många brott.. :P

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

psyjoh, det handlar inte om att sätta dit folk, utan det handlar om att försöka se till att folk faktiskt sköter sina djur på ett bra sätt.
Det finns sällan några bra argument för att mata med levande ryggradsdjur om ormen/ödlan äter dött. Till skillnad så finns det flertal argument till varför man inte bör göra det.

19
9
kobbe1:
Man skall så klart försöka att undgå mata med levande ryggradsdjur om det är möjligt och man får lov att avliva gnagare själv om det görs på ett korrekt vis.Andledningen till att man inte får mata med levande gnagare är att bytet i ett terrarie inte har någon chans att undkomma sin bödel vilken orsakar stress och onödigt lidande hos foderdjuren. mvh kobbe

903
510
Evanjeline:
Dessutom kan foderdjuren skada herptilerna man matar till. Jag har tex en kungspyton med ett 2cm långt ärr där han blivit anfallen av råtta när tidigare ägare haft honom. Han vägrar fortfrande äta råttor efter det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild