Koppel/sele till reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

1275
1725
Falk:

Jo precis ödlor är ju kända för att gilla fågelsång, känna lukt av blommor och spana över vida vyer =)

(Notera smiley´n)

348
310
panterophis:
Insekter gillar dem ju i alla fall, tills de råkar svälja en som inte är så nyttig... :)

1159
626
Temla:
"Jo precis ödlor är ju kända för att gilla fågelsång, känna lukt av blommor och spana över vida vyer =)"

En reptil föredrar säkert att sitta instängd i en burk hela sitt liv, du har säkert helt rätt Falk. Jag gissar att du var en reptil i ett tidigare liv och minns precis hur det var, för det är ju det enda sättet att veta säkert hur ett djur känner eftersom de inte kan tala. 

Det finns ingen i världen som kan säga hur/vad ett djur känner med 100% säkerhet. Mer och mer forskning tyder på att djur har bredare känsloregister än vad vi tidigare trott. Man ska nog inte uttala sig så tvärsäkert om sånada saker. Jag kan inte tänka mej att något djur uppskattar/trivs med att sitta instängd i en burk, oavsett hur liten och outvecklad hjärna de har. Frihetslängtan är något som sitter i allas våra gener, en överlevnadsinstinkt (instängd  = farligt, måste ta mej ut). 

Jag förstår om detta blir raderat tillsammans med andra kommentarer som inte har med huvudämnet att göra. 

1275
1725
Falk:

Kan hålla med om det ifall det rör sej som vildfångade reptiler men så är det ju inte med dom vi håller, eller hur?

Om en reptil vantrivdes så skulle den ständigt kraffsa på rutan, gräva eller försöka ta sej ut på något vis.

187
221
Moova:

Och har man reptiler som ständigt krafsar/ försöker ta sig ut så är vi ju tillbaka på ruta ett: 

Att terrariet man håller reptilen i inte är  tillräckligt för att underhålla djurets behov. 

Inte att den vill ut på koppelpromenad. 

Vill man ge sin reptil riktigt solljus och att den ska få njuta av "riktig natur" eller vad man nu  vill kalla det så kan man gott bygga en ordentlig utebur/inhägnad där man kan ha den under uppsikt så den kan vara ifred och njuta av solen och slippa stressen från hantering :) 

903
510
Evanjeline:
Förlåt, men jag bara måste. Vad det inte du som sa att reptiler inte var domesticerade? Nu säger du att där är en skillnad mellan tamreptiler och viltfångade när det gäller frihetslängtan?

187
221
Moova:

Det är klart att det är skillnad på hur CB och WC beter sig. 

1159
626
Temla:
Falk skrev: "Om en reptil vantrivdes så skulle den ständigt kraffsa på rutan, gräva eller försöka ta sej ut på något vis."

Det här är intressant att du säger. Du håller alltså med om att när en ödla krafsar på rutan, gräver vid dörrarna m.m. så betyder det att den vill komma ut? Det är ju en del icke-hanterare här på forumet som anser att det beteendet inte alls betyder att de vill ut och man inte behöver bry sej om när ödlan gör så. Jag hävdar jämt att det beteendet mycket tydligt visar att att de vill ut och det är intressant och glädjande att du håller med.

Dock anser jag att det beteendet inte behöver betyda att de vantrivs i sina terrarier (fast det ibland självklart också kan vara orsaken om man har ett dåligt terrarium). Ibland vill de vara inne och ibland vill de komma ut. Inte så konstigt och helt logiskt i mina ögon. För mej blir det mycket tydligt då mina skäggagamer kan gå ut och in i terrariet när de vill när jag är hemma och har uppsikt. De väljer själva att stanna inne i terrariet största delen av tiden, vilket betyder att de trivs där. De väljer också att gå ut  ibland och blir som tokiga om jag råkar ha terrariet stängt  (krafsar, gräver m.m. springer fram och tillbaka vid glaset m.m.).

205
203
Micke_E:
Jag tycker att det är tråkigt att var och varannan tråd ska styras till att handla om hur man ska eller inte ska hantera sina djur.  Det är samma diskussion varje gång där man stenhårt håller sin ståndpunkt tills det hamnar i sandlådan. 

Jag tycker att det är dags att acceptera att folk har olika syn och att inte lägga sig i annat än när man ser undernärda eller direkt felskötta djur. Frågor gällande preferenser kring hantering och djurhållning i övrigt kan diskuteras i andra trådar, pm, telefon eller helst över en kopp kaffe där man inte behöver göra sig förstådd på distans.

Om ni inte har något vettigt att skriva gällande  trådskaparens fråga är det bättre att inte skriva. Om ni har erfarenheten att bur är bättre än sele är det ett bra inlägg men stanna där, förkasta inte selen per automatik.  Att bara se en sann väg är för mig ett tecken på bristande erfarenhet (även om erfarenheten kanske finns) eftersom min erfarenhet av livet är betydligt mer komplicerad än så. 

Fortsätter detta är risken stor att breda massan tröttnar, slutar fråga och forumet torkar ut.

Jag är fullt medveten om att jag uppvisar en tydlig dubbelmoral genom att skriva ett gnälligt ot inlägg och ber om ursäkt för detta ;)

187
221
Moova:

Skillnaden är väl mest att många med reptiler som krafsar för att komma ut gärna vill tolka det som att reptilen vill ut för att umgås.

Att folk försvarar sin hantering av reptiler med att "Den vill ut och vara med mig/gosa/sitta med i soffan" osv.

Och att många (inte alla) inte gärna vill förstå att de kanske har ett otillräckligt terrarium och detta kompenseras med att reptilen "vill" komma ut för att dom skulle vara sociala.

Man tolkar ett beteende på ett sätt som man själv vill att det ska vara istället för vad det egentligen är. 

Nu är vi väldigt långt ifrån TS orginaltopic så jag kommer inte att kommentera mer efter detta. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild