Kloakproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

17
0
viciouscircle:

Tack så mkt för tipsen på bottenmaterial allihopa! :) jag använder aspen till min andra majsorm och jag gillar det pga att man ser avföringen tydligt osv.. Det ser ju inte naturligt och snyggt ut men är praktiskt. Granngårdens hampaströ lär väl vara något liknande då (billigare antagligen?).

Tog nya foton nyss.. är alltså inne på dag 5 med behandling. Ska börja kleta på salva 2 ggr per dag nu istället för 3 ggr. Tar 30 min för salvan att absorberas så veterinären rekommenderade mig att antingen hålla i honom i 30 min eller låta ett bandage sitta i 30 min (lättare sagt än gjort). Himla tur att Link är en sån snäll orm.. annars hade det inte varit kul.

Han verkade lite tröttare/lugnare idag, men det har nog att göra med att jag måste hantera honom så mkt.. Dessutom så har jag upptäckt att det kiss som kommer ut på slutet är liiite blodblandat, dock är det klarrött så jag tolkar det som att det är pga att kloaken kan vara lite sårig.. vilket inte är så konstigt med tanke på applicering av salvan (kortisonet gör ju huden omtåligare + att jag måste få in salva lite under "locket" vilket säkert skapar ännu mer irritation). Det kletar även fortfarande fast lite urin men även det har nog att göra med att området inte är helt 100 ännu (rengör med bomull innan applicering av salvan). 

Han har även "pyst" lite mer än normalt. Antingen försöker han på ett fint sätt säga "låt mig vara" eller så har jag också funderingar på om det kanske kan bero på kortisonet? Jag har en gammal katt som äter kortisontabletter varannan dag och hon har blivit slemmigare i halsen pga detta..

Överlag så tycker jag det ser bättre ut. vad tror ni?

17
0
viciouscircle:

Kan även passa på att visa en bild på honom när han har bandage (såå sött haha) ;) Var omöjligt att då det att sitta kvar ens i några sekunder första dagarna.. men nu har jag fått in snitsen på det!

1275
1725
Falk:
Bandage är nog grejen för då får den vara mera ifred =)

197
16
SibiriskTiger:
Ser ju mycket fint ut :)

Angående hampaströt (lättströ står det på förpackningen nu för tiden) från granngården å kostar en hel bal 149:- :)

17
0
viciouscircle:

Majsormen Link dog tyvärr idag :((

Hade bokat tid för återbesök i morgon då han för några dagar sedan börjat låta ännu slemmigare, blev mer och mer slö samt låg och vilade med öppen mun ibland. Det fortsatte även att vara blodblandad avföring. Har haft kontakt med veterinären via mail hela tiden och hon sa att det kanske kunde vara parasiter inblandat också. Det skulle som sagt kollats upp i morgon.

Igår/inatt när jag skulle kolla till honom och rengöra med ljummet vatten så såg jag att området nedanför kloaken liksom hade sjunkit in.. han verkade även väldigt slö och betedde sig i allmänhet väldigt konstigt. Klockan var 1 på natten så kunde inte göra så mycket mer än att avvakta till morgonen.. Han låg död i terrariet när jag vaknade och kollade till honom i morse. :(

Vi vet inte exakt vad det var för fel på honom.. Tänkte prata med med vet på torsdag för då ska jag åka in med min andra majsorm och göra en hälsocheck på den in case of det är något som smittat. Dom har inte gått i samma terarium som tur är så det är ju lite positivt i alla fall.. 

Har även desinficeras terrariumet osv som den sjuka ormen gick i samt kastat all inredning.. Vill inte riskera något.

Hemskt tråkigt slut men det känns som om jag gjorde allt jag kunde.. och nu slipper han i alla fall lida mer.. 
Lillplutten.. :'(

Sov gott Link <3 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Nej, men vad tråkigt :(

Känns helt klart som om du gjort vad du kunnat. Men ibland går det tyvärr inte som man vill. Håller tummarna att din andra orm är fullt frisk och att det inte var något som smittade. Sov gott lilla Link!

1275
1725
Falk:
Tråkigt men är det kvalster så är risken stor att din andra orm blivit smittad. Det räcker inte med att dom är i olika terrarium för att skydda sej.

17
0
viciouscircle:

Falk, det var specifikt tarmparasiter som veternären nämnde. Vet inte om kvalster håller till där? Eller om det är lika smittsamt när det gäller sådana parasiter?

Ah well. hoppas verkligen att andra ormen är helt frisk :/ 

1275
1725
Falk:

Aha ok, vet inte hur smittsamt det är med tarmparasiter..tänkte mer ifall det var ormkvalster.

17
0
viciouscircle:

Andra ormen var på hälsokontroll idag. Veterinären såg inga fel på honom alls utan tvärt om - han var i väldigt fint skick.

Vi vet fortfarande inte vad som var felet på Link men veterinärens sista "dom" var att det eventuellt kan ha varit någon form av tarmframfall/kloakframfall. Hon försäkrade att det i alla fall inte berodde på något som är smittsamt. (Jag kommer ändå hålla ett extra öga på andra ormisen, hönsmamma som man är).

Antar att det här inlägget får avrunda allt från mig. Det slutade väldigt trist.. men förhoppningsvis kanske någon annan som råkar ut för något liknande (vilket jag verkligen hoppas att ingen behöver göra) kan få lite hjälp utav den här tråden, och vända det till ett lyckligare slut i sitt fall.

Tack för alla råd och tips för övrigt! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild