Sand utifrån.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men Återvinnings centralen här hemma säljer sand riktigt billigt 

77
1
MrC:
Råda sand finns från 0-0.33 och uppåtså det finns nog den storlek du vill ha

268
19
Iguania:
Blästersanden som Richard rekomenderade är perfekt. Filtersand för blästring är såvitt jag vet alltid fritt från en massa kemikalier och 25kg för en 50-lapp är betydligt mer fördelaktigt än de priserna på djurbutiken. Är väldigt finfördelad, enda nackdelen är att den håller strukturen dåligt.

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Måste skjuta in lite info här... Kan liksom inte låta bli när "Råda" nämns...

"Råda sand" låter så himla exotiskt på något sätt - som om det vore en speciell typ av sand. Och det är det på sätt och vis - den kommer nämligen från en rullstensås utanför Lidköping från ett samhälle som heter Råda - i Råda är dessutom jag uppvuxen och jag har åkt mycket pulka, skidor, cross och trail i sandgroparna, men jag har även badat i sandtvätten och letat större- och mindre vattensalamander i dammarna där och jag har säkert pissat där också... :)

Hur som helst - jag har även jobbat proffesionellt med sand under många år som processtekniker på ett gjuteri i Lidköping där vi använde sand som formmassa. Mitt jobb bestod i att analysera sanden och kolla medelkornstorlek, fukt- och glödgningsförlust, pH och en massa andra roliga saker. Vi tog givetvis sand från Råda då det bara var, om uttrycket tillåts, ett stenkast bort.

Om man kollar på en topografisk karta, dvs en karta där man ser höjdskilnader, så ser man hur Råda rullstensås egentligen är en del av en lång barriär efter inlandsisen som sträcker sig från Baskarp vid Vätterns västra strand (Baskarp är för övrigt ett annat stort företag som levererar sand till bland annat industrin), genom Råda, ut över Hindens rev och avslutas på andra sidan Vänern i Dalsland.

Sanden man köper i säckar från Råda sand (som är en del av Swerock-koncernen) så är den sanden tvättad. Med tvättad så innebär det att den har sköljts i dammarna där jag badade och letade salamandrar som liten skit så den innehåller tämligen lite främmande partiklar än just sand (med främmande partiklar menas t.ex barr, kottar, löv mm). Som pocesstekniker så testade jag just hur mycket främmande föremål det fanns i sanden för det var en väldigt viktig sak för oss att ha kontroll över och kännedom över, och då gör man en så kallad glödgningsförlust, eller Loss On Ignition (LOI) på engelska. Då tar man 2 gram sand och hettar upp till 1000 grader i en ugn i två timmar och sedan får sanden svalna tills den når rumstemperatur (efter ca 24 timmar) och så väger man sanden igen och kollar hur mycket som försvunnit. När jag utförde dessa tester så hade jag en sjukt exakt våg som visade resultatet i 5 decimaler (!) och avvikelsen på mina tester blev aldrig större än 0,00025 gram - så det som man får från Råda sand är sand och allt var det innebär.

Men - bara för att jag därmed säger att sanden är "ren" så betyder inte det att den inte innehåller "konstiga" saker - sånt som man kanske inte tror. Men faktum är att om du tar en vanlig magnet och testar vilken sand som helst så kommer du märka att det finns en hel del små partiklar i sanden som faktiskt är av metall - men det är som sagt bara helt normalt och ska vara där - det är liksom det som är en beståndsdel i ordet "sand"... Sand är ju inget annat än en blandning av en massa olika saker så som t.ex  kvarts, fältspat, glimmer, zirkon och kromit. Ja, nu finns det ju kemiskt framställd sand också som t.ex Olivinsand, men det är en annan historia...

Jag berättade ju inledningsvis att jag även testade medelkornstorleken... Det går till som så att man har en siktanalys med 12 stycken siktar, det vill säga 12 olika finmaskiga silar där de största hålen är i den översta sikten och de med minst hål finns i den nedersta sikten, så sandkornen skakas ner genom de olika lagren/storlekarna och fastnar där de inte kommer igenom längre. En siktanalys körs i 10 eller 15 minuter och när den är klar så tar man ett lager i taget och väger hur mycket partiklar som finns i varje sikt. De tre nedersta lagren kallas för finandelar (fines på engelska) och det sista lagret kallas för damm (dust på engelska) och av finandelar och damm vill man ha så lite som möjligt för dessa kan ge upphov till KOL (stenlunga). När man sedan har vägt alla de olika siktarna så kommer man märka att det ligger mest sand på 2-5 olika siktar. På mitt gamla jobb så använde vi Rådas sand med en medelkornstorlek på 0,33mm och där var toppen av sanden på de tre mittersta siktarna. Man räknar således ut ett genomsnitt utefter vart sanden hamnar på de olika siktarna och får då en medelkornstorlek.
Vid sandtaget uppe i Råda så gör man ungefär på samma sätt när man skiljer de olika typerna av sand från varandra, så där ligger det gigantiska högar med sand i olika medelkornstorlekar. Så när man köper sand av en viss storlek så betyder inte det att alla korn är exakt lika stora - men merparten ligger inom spannet...
Om man går in på Råda sands hemsida så kan man kika på varje sandtyps siktanalyser i PDF-format...

En "viktig" sak som man kan tänka på när man väljer sand är att man väljer en lämplig sandtyp utefter formen på varje korn. Man brukar nämligen dela in de olika sandtyperna efter dess form, och kantrunda och runda korn är givetvis bättre för reptilerna att glida över än t.ex kantiga korn som sliter hårdare på deras fjäll...

En annan sak som gör sanden från Råda lite unik är att den har lite lägre sintringspunkt. Med sintringspunkt så innebär det den temperatur där sanden börjar sintra, eller smälta/bakas ihop... Sintringspunkten för Råda Sand är 1125'C och är i alla fall 100-300'C lägre än övrig sand på marknaden. När man testar detta så läger man sanden i en liten vagga (skål) och skickar in den i en ugn och sedan mäter man och kollar när sandkornen börjar smälta ihop.

Om ni åker på expot som brukar hållas här i Lidköping och tänker er att ni står utanför entren med ryggen mot byggnaden där expot är och med ryggen mot Vänern, så tittar ni svagt svagt åt höger - några kilometer bort ligger sandtaget och företaget Råda sand, så ett tips är ju att ni åker dit efter expot och kikar - det finns en fantastiskt fin utsiktsplats där uppe som heter Råda vy där man kan, med kikare, spana ut över nejden och se hela Lidköping, Vänern och med Kinnekulle i bakgrunden - vackert värre och helt klart värt ett besök...

Vill man ha lite intressant läsning om sand så kan jag starkt rekommendera boken "En bok om sand" skriven av Axel H. Ågren. Den är från 1958 men är fortfarande en av de bästa böckerna i ämnet och det skrivs ju inte så värst mycket om sand om man ska vara helt ärlig... En annan intressant läsning om sand är särtrycket "Kvartssand" skrivet av Bergsingenjör Erik O. Lissell - skrivet ungefär vid samma tidpunkt som tidigare nämnda verk.

Ja, detta var aväl lite värdelöst vetande om sand...

Henke :)

101
24
ploa:
Henke: Bra information och trevlig läsning, tackar för det, och det är det värdelösa vetande som är kul ;)

Peter

953
1840
peter54:
Häftigt Hellemar, värdelöst vetande är otroligt nyttigt emellanåt. Nu tog du dessutom med stor sannolikhet död på en hel rad romantiska fantasier som jag tror många hyste om vad Råda sand verkligen är och att det egentligen inte är så fantastiskt stor skillnad från att ta sand i naturen alldeles på egen hand jämfört med att köpa den på affären :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Hellemar, trevlig läsning! :)
Det är inte varje dag man får en såpass bra genomgång om sand!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild