Jimmy skrev "De som har erfarenhet har en form av visselblåsarroll, och ser någon nåt
som är uppenbart fel så ska den personen naturligtvis kunna agera utan
att behöva bli påhoppad."
Det håller jag med om men problemet är att det finns åtmionstone två olika skolor för hur man ska ta hand om sina djur på bästa sätt. Två skolor som, om man hårddrar det hela och ser till extremerna, anser att den andras sätt är att vanvårda djuret. De flesta finns nog någonsatans mitt emellan men om en person på enna flanken kommer i disskussion med en person från den andra flanken och båda är viljestarka så blir det lätt toligt. För att inte tala om den stackarn som kanske har ställt en fråga och som hamnar mitt emellan och inte vet vilket ben den ska stå på.
Tyvärr förekommer det också att en person säger en sak och andra därefter tolkar in saker i uttalandet som inte alls står men som helt respektlöst slängs i ansiktet på den första personen som om det verkligen är dennes åsikter. Då kommer det in konstiga saker i diskussionen som är förvrängda och som är svåra att försvara sig emot och förklara. Flera saker händer då (ni kan säker fylla på med fler än de saker jag tar upp) Ett är att den första personen i exemplet ovan blir frustrerad och arg och känner sig påhoppad och biter tillbaka, vilket leder till ytterligare upprörda känslor. Strax är det en urspårad diskussion som inte ger det svar eller den information det var tänkt. Två är att personer som inte hängt med från början börjar läsa mitt i och får en felaktig uppfattning om situationen. Ironiska inlägg, de överdrivna tolkningarna och förvridna slutsaterna tas för sanning och risken är att ett djur blir behandlat så av någon ny och/eller okunnig på området. Tre är att fok inte vågar fråga eller berätta. Fyra är att folk inte lyssnar på en person som har mycket bra kunskap om t.ex. MBD eller ljus/belysning eller vad det nu kan vara för att denne är inblandad i en konstig diskussion i en annan tråd.
Fråga hur personen menar i stället. Det är sagt tidigare i den här tråden och det håller jag med om. Frågor kan vara raka och enkla. De ska inte behöva lindas in för alla är inte jätteduktiga med ord och kan skriva nyanserat och uttrycksfullt. Vissa personer är raka i sitt sätt att vara och uttrycka sig och andra är mjukare. Frågor är bra men man måste få lov att välja att inte svara på vissa frågor också. Kanske kan man inte formulera sig väl nog, kanske vill man inte berätta om orsaker eller personliga detaljer i offentlig miljö, som det här trots allt är, kanske har man inte tid eller ork att svara på alla frågor på en gång för inlägget skulle bli så jättelångt och sen rinner diskussionen iväg åt ett annat håll och en fråga blir bortglömd.
Sen måste man också se på vem som har sagt vad. Vi har en del alfahanar här (oavsett om de är kvinnor eller män) och, om jag får fortsätta hundmetaforen, när de vänder nosen åt ett håll så startar drevet, andra hänger på och drar diskussioner till ytterligheter som kanske inte "alfan" hade tänkt men som den får skit för eftersom det är den som är alfa. Då går denne i försvar, helt naturligt, och så blir det ännu värre.
Hoppla vad långt det blev. Jag slutar nu. =)