Vad är ett forum till för egentligen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Så om någon lägger upp bara en bild utan nån text på tex ett uppenbart misskött djur så ska ingen säga nåt?!

Är du på riktigt leedragon?

238
14
Regnskog:
Jimmy, var snäll och istället berätta VARFÖR han borde göra det. Mvh

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Det är klart att man ska säga till om ett djur ser ut att vara misskött, eller åtminstone fråga vad anledningen är till att djuret ser ut som det gör. (Exempelvis om det är sjukt, eller att man tagit över det ifrån något hem där de vanvårdades).

Men ibland är det väldigt mycket tyckanden som kommenteras så fort en bild läggs upp. Och det är här det emellanåt är bättre att hålla ens åsikter till en diskussion i forumet, än att säga att personen måste göra något annorlunda för det gör man minsann själv.

953
1840
peter54:
Om någon lägger upp en bild på ett uppenbart misskött djur så tar man inte fram kanonen och skjuter först och frågar sen. Det är just den attityden som skapar skitstämning på forum. Visst, jag kan hålla med om att det inte är särskilt genomtänkt att lägga upp en sån bild utan att förklara, men det är alltid bäst att först reda ut vad det handlar om innan man laddar bössan.

Jag har fått ta hand om ormar som levt i tre-fyra år på en pinkie i veckan. Om jag lägger upp en bild på en sådan orm och av en händelse skulle glömma att skriva vad det handlar om (det skulle aldrig ske i mitt fall, men ändå), så kunde en god gärning framstå som ett grovt brott.

276
119
Maqea:
Jimmy skrev "De som har erfarenhet har en form av visselblåsarroll, och ser någon nåt
som är uppenbart fel så ska den personen naturligtvis kunna agera utan
att behöva bli påhoppad."

Det håller jag med om men problemet är att det finns åtmionstone två olika skolor för hur man ska ta hand om sina djur på bästa sätt. Två skolor som, om man hårddrar det hela och ser till extremerna, anser att den andras sätt är att vanvårda djuret. De flesta finns nog någonsatans mitt emellan men om en person på enna flanken kommer i disskussion med en person från den andra flanken och båda är viljestarka så blir det lätt toligt. För att inte tala om den stackarn som kanske har ställt en fråga och som hamnar mitt emellan och inte vet vilket ben den ska stå på.

Tyvärr förekommer det också att en person säger en sak och andra därefter tolkar in saker i uttalandet som inte alls står men som helt respektlöst slängs i ansiktet på den första personen som om det verkligen är dennes åsikter. Då kommer det in konstiga saker i diskussionen som är förvrängda och som är svåra att försvara sig emot och förklara. Flera saker händer då (ni kan säker fylla på med fler än de saker jag tar upp) Ett är att den första personen i exemplet ovan blir frustrerad och arg och känner sig påhoppad och biter tillbaka, vilket leder till ytterligare upprörda känslor. Strax är det en urspårad diskussion som inte ger det svar eller den information det var tänkt. Två är att personer som inte hängt med från början börjar läsa mitt i och får en felaktig uppfattning om situationen. Ironiska inlägg, de överdrivna tolkningarna och förvridna slutsaterna tas för sanning och risken är att ett djur blir behandlat så av någon ny och/eller okunnig på området. Tre är att fok inte vågar fråga eller berätta. Fyra är att folk inte lyssnar på en person som har mycket bra kunskap om t.ex. MBD eller ljus/belysning eller vad det nu kan vara för att denne är inblandad i en konstig diskussion i en annan tråd.

Fråga hur personen menar i stället. Det är sagt tidigare i den här tråden och det håller jag med om. Frågor kan vara raka och enkla. De ska inte behöva lindas in för alla är inte jätteduktiga med ord och kan skriva nyanserat och uttrycksfullt. Vissa personer är raka i sitt sätt att vara och uttrycka sig och andra är mjukare. Frågor är bra men man måste få lov att välja att inte svara på vissa frågor också. Kanske kan man inte formulera sig väl nog, kanske vill man inte berätta om orsaker eller personliga detaljer i offentlig miljö, som det här trots allt är, kanske har man inte tid eller ork att svara på alla frågor på en gång för inlägget skulle bli så jättelångt och sen rinner diskussionen iväg åt ett annat håll och en fråga blir bortglömd.

Sen måste man också se på vem som har sagt vad. Vi har en del alfahanar här (oavsett om de är kvinnor eller män) och, om jag får fortsätta hundmetaforen, när de vänder nosen åt ett håll så startar drevet, andra hänger på och drar diskussioner till ytterligheter som kanske inte "alfan" hade tänkt men som den får skit för eftersom det är den som är alfa. Då går denne i försvar, helt naturligt, och så blir det ännu värre.

Hoppla vad långt det blev. Jag slutar nu. =)

1685
794
fluffis:
Jag är också inne på leedragons spår, nästan i alla fall :) Ska man hårddra det så är det upp till var och en att sköta sitt djur och det kan göras på olika sätt. Sen har vi har Länsstyrelsen som ska se till att förbättringar sker om djurhållningen är undermålig. Jag tycker att vi här på forumet ska säga till om vi ser allvarliga fel som är eller gränsar till olaglighet, men det måste göras med mycket stor försiktighet, anser jag. Jag håller med peter54 att man ska vara försiktig och ställa frågor det första man gör, för man vet inte omständigheterna till varför det ser ut som det gör.

Medlemmarnas jobb här på terrariedjur.se är att hjälpa varandra, inte att slå varandra på fingrarna eller leka poliser (djurskyddsinspektörer), anser jag.

Jag tänkte på det du skrev Jimmy om att det inte är experterna som bidrar till dålig stämning utan de som gör "fel" (om jag förstått det hela rätt?).  Vi människor försöker vara duktiga och rationella men i själva verket är vi känslomässigt styrda (referens: Dale Carnegie). Jag ska berätta vad jag upplevde den första gången jag skrev något i ett reptilforum. Då var inte min kunskapsnivå om ormar speciellt hög men jag utgick ifrån att jag visste vad jag borde. Jag hade en orm som tyckte om att komma ut och klättra på mig och slingrar runt i håret. Jag skrev i forumet något i stil med att "kolla vad söt min orm är och han tycker om att komma ut och vara med mig och slingra i mitt hår".

Det dröjde inte länge förrän jag fick en kommentar i forumet om att ormar inte ska hållas ute och att den inte har förmågan att tycka om mig, eller något sånt. I mina ögon lät kommentaren väldigt hård och jag blev lite ledsen/nerstämd. Samtidigt hade ingen kommenterat att de tyckte min orm var söt. Kommentaren jag fick höra var som sagt hård och informationen var helt ny för mig så jag kände att jag behövde försvara mig. Jag skrev igen något i stil med "men åtminstone lite gillar ormen mig väl?" Och även att han skulle gilla att komma ut. Denna gången fick jag flera svar efter varandra att jag hade fel och inte skulle hålla en orm på det viset. Inläggen var hårt skrivna.

Vart och ett av de inläggen kändes nästan som en käftsmäll. Att flera stycken hade gaddat ihop sig mot mig kändes inte alls schyst och jag blev ganska ledsen. Jag var nära att ge upp forumet och tycka att de som skrivit svaren var dumma mot mig. Hade det blivit så så hade jag förmodligen inte lärt mig något mer om ormar. Som tur var så ryckte jag upp mig och började läsa på andra ställen om det kunde ligga något i det som personerna påstod. Jag hittade många som sa samma sak och efter några dagar hade den nya informationen skjunkit in och jag började förstå hur ormar fungerade.

Med detta vill jag säga att det är inte alltid så lätt att ta in ny information om man får det uppkört i halsen och ibland behöver man tid att låta det sjunka in. Det finns egentligen bara ett sätt att få människor att göra saker och det är att få dem att vilja göra det. Jag var vuxen och hade ändå hyfsat självkänsla. Vad hade hänt om man sagt detta till ett barn eller kanske en mndre stabil stressig förälder som hade tagit åt sig ännu mer?

Man vet inte alltid vem man skriver till. Det kan vara en stressad person, en okunnig person, en person som blivit felinformerad men sällan eller aldrig är det en djurplågare man skriver till. Tänk på det!

Jag fick höra en tänkvärd sak när jag gick en kurs i kommunikation. "Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor". Det innebär bland annat att om mottagaren uppfattar det som avsändaren säger/skriver som otäckt, taskigt eller liknande så blir det svårt att fokusera på vad som egentligen är budskapet. Då har avsändaren inte lyckats att nå fram med sitt budskap. Och det är väl därför vi skriver, för att vi vill nå fram med ett budskap?

Jag försöker inte klanka ner på någon men för min del är det kommentarer som den som Jimmy skrev "Är du på riktigt leedragon?" som gör att stämningen blir sämre.

238
14
Regnskog:
Tyckte också att den kommentaren bidrog till en lägre stämning

0
0
chlamydosaurus:
På grund av den tråkiga stämmningen som blivit på Terrariedjur. se. så vill jag göra ett uttalande.

Jag vill först och främst tacka mina vänner för ert stöd.
Att ni var så många hade jag aldrig kunnat drömma om.:)

Eftersom jag nu lämnar denna sidan och känner att jag inte vill efterlämna ett kaos så vill jag säja detta.

Patch har mailat mej. Jag har valt att inte svara.
För mej är detta över. Jag lägger detta bakom mej och min önskan är att ni alla skall göra samma sak.

Håll inte på och strid om en massa olika saker. Se i stället till att bibehålla och utveckla denna fantastiska sida.

Själv drar jag vidare till ett helt nytt projekt gällande hantering av stora ödlor och kommer att lägga en stor del av min tid på denna för mej mycket spännande möjlighet.

Jag hinner inte skriva och prata med alla er som mailat mej, därför säjer jag så här.

Ni som vill fortsätta att hålla kontakten med mej kan maila till mej på denna sidan då jag kommer att ha kvar mailen ett par dagar till.

Vill på detta sättet tacka för en trevlig tid och för all positiv respons som jag fått.

Sköt om er.

Med vänlig hälsning Zuzanne.

1159
626
Temla:
Jättefin post, men...  Usch vad trist att du lämnar oss. Hoppas vi kan hålla kontakten! 

953
1840
peter54:
Ja tråkigt, du vet var du kan hitta mig Z  :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild