Vad är ett forum till för egentligen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

268
19
Iguania:
W, många och olika åsikter är ju egentligen bara bra då det skapar grunden till diskussioner. Problemet ligger i folk som istället för att föra en vettig diskussion framåt hoppar på folk och tyvärr har det kommit ett gäng sådana hit. Bara för att folk har olika åsikter så behöver det inte bli tjafs, de flesta på den här sidan är ju vuxna och då ska det ju även gå att man beter sig som en;-)

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Största felet med sidorna är att folk inte klarar av att få kritik eller/och bli motbevisade :(

268
19
Iguania:
Handlar inte enbart om det Patch. Visst, vissa människor har svårt att klara av den känslan men jag kan även förstå att folk blir upprörda över att vissa människor kommer med meningslösa inlägg som inte är skrivna för annat än att hetsa. Man måste tänka sig för innan man skrive och det tycker jag saknades bland många användare på båda sidor i hanteringstråden. Sen finns det ju också folk som bara tänder till men åtminstone kommer med vettiga argument:-)

88
153
LunarBallReptiles:

Det gäller inte enbart på denna sidan som det blir såhär tyvärr....

Det har säkert förändrats med tiden och jag tycker det känns som att vänlighet är ovanligt idag.

Skriver jag ett svar på något så ska jag väl inte behöva göra en massa smileys eller annat för att inte uppfattas som att jag skriver något med en arg underton. Läs det som att jag skrivit det med ett leende på läpparna så kanske det blir mer glädje åt andra i slutändan.

Har varit med ett tag och varit med om både påhopp och idiotförklaringa från många på Reptis tid där det var en hobby att klanka ner på andra... Reptilerna var bara en bisyssla som man hade för att fördriva sin fritid på :-P

En annan sak är att man gömmer sin person bakom ett alias på såna här sidor. Trådskaparen "heter" regnskog och ingen vet vem det är. Jag själv heter som min hemsida men det är för att det är lättast vid försäljningar som man heter samma där. Men man kan hitta vem jag är med lite google ;-)

Gömmer man sig bakom ett alias och inte visar vem man är när man t.ex. har massor med åsikter som kan vara ganska "starka" så för mig är det en person som int vågara visa sig själv, men det är mina åsikter, kanske finns många som håller med =)

Man har ofta får bråttom ed att dömma ut någon annan när man sitter vid dator/surfplattan/telefonen....

// Mattias

1244
472
leedragon:
Patch det är  också hur man lägger ut informationen och hur man bemöter folk

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Sa inte att de va min starka sida :)

Men de är ett av de största felen... Nån frågar nått... en annan svarar nått "galet" och en 3 rättar personen... sen är de igång!

Så är det överallt på reptilforum.... Om folk va mer openminded (gäller säkert med mig oxå, även om jag inte har problem med vettig kritik) så skulle de inte alls spåra iväg så mycket!

MvH Alex

1244
472
leedragon:
ju  det är i stor sätt så

953
1840
peter54:
Det finns alltid fler än ett sätt att kommentera ett uttalande, ett påstående, en åsikt och en grundregel när man ska bemöta är att fundera på när man författat sitt inlägg och innan man postar, hur det man skrivit kommer att mottas, att försöka se det från mottagerns sida.

"Men det skulle kräva onödigt lång tid" kanske någon tycker och då svara jag att man ska aldrig besvara någons påstående eller åsikt om man är arg eller upprörd. Då gör man bäst i att vänta tills man tänkt igenom saken och fått tid att "coola" ner sig lite.

Om man är upprörd svarar man nämligen med känslor istället för att svara med förnuft. Med ett förnuftigt svar kan man vara diplomatisk, medan ett känslomässigt svar mer eller mindre alltid innebär krig.

63
12
johansk:

Finns kungspyton forum fortfarande kvar Mattias ? Var en trevlig sida :)

114
73
Lunde:
En del konflikter som uppstår på forum skulle kunna undvikas om man som läsare inte tolkar in så mycket själv i vad andra skriver. Om det är någon del i ett inlägg som man har invändningar emot eller inte är säker på att man förstått rätt kan man fråga om förtydliganden. Ett arbetssätt som ofta uppmuntras för att undvika konflikter är s.k. aktivt lyssnande (www.hanterakonflikter.se/konfliktskolan/aktivt-lyssnande/), vilket inte kan användas rakt av på ett internetforum då det inte är ett personligt möte men där vissa delar kan användas för att bättre förstå andras åsikter och avsikter. Visst kan det te sig omständligt, men om det leder till färre missförstånd så är det värt att prova.
På samma sida som jag länkade till kan ni också läsa om andra aspekter av konfliker och konflikthantering, vilket jag tycker är rätt intressant (fastän jag får erkänna att jag är hemskt dålig på det).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild