Grenar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag slänger bara in grenar, stenar efter en snabb koll på dom, kanske borstar av dom snabbt men i övrigt behöver man inte göra nånting. I naturen finns den snyggaste inredningen till terrarium om du frågar mig :)

1275
1725
Falk:
Bark från gran ska man dock inte ta in, vet inte hur det är med grenar från gran men det kanske någon annan kan svara på.

16
1
iawmd:
peter54: Sant, hade inte tänkt så innan. Då lärde jag mig något nytt, tack! Så slipper jag vara så fördjävla överförsiktig när jag själv tar in saker från skogen.

309
240
Gogs:
Det som sägs om gran (samt all annan barrträd) är att man ej ska ha det i terrarier då de kan avge en gas vid höga temperaturer. Dock så kommer man aldrig upp i de temperaturerna i ett terrarium (såvida man inte ska grilla sin ödla/orm/whatever) så inred med precis vilka grenar du vill. Det enda man bör se upp med är som sagt myror (och givetvis bör grenarna inte drypa av kåda). Med sunt förnuft kommer man långt. Det gäller även inom den här hobbyn.

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Man ska inte använda material från barrträd (tall är värst) då dessa innehåller kåda som i sig innehåller terpentin (en lättflyktig eterisk olja) som inte är nyttigt för herptilerna och ej heller för oss människor.
Liknande kommentarer har getts, jag vet, men ingen har varit korrekt utan kunskapen tycks ha spridit sig som en myt... ;)

Henke :)

953
1840
peter54:
Om man stoppar in skallen i terrariet och drar ett par andetag och känner en tydlig lukt av terpentin, så menar jag att det kan vara skadligt för reptilerna. De ligger ju i terrat hela tiden och drar i sig kolväten kontinuerligt. Terpener är lättflyktiga kolväten och förångas lätt redan i rumstemperatur. Tänk bara hur det doftar av terpentin när man passerar en trave barrträd som ligger vig vägen för upphämtning, det luktar även om temperaturen är ganska låg.

Precis som Hellemar redan påpekat är det tall (furu) som har de högsta halterna. Av den anledningen är det därför man använder tallstubbar när man framställer trätjära för att ta ett exempel. Jag har en bit av en tallstubbe från en skog som brann för drygt 400 år sedan utanför Krokom i Jämtland. Stubben har omkring 160 årsringar, vilket innebär att tallen grodde någon gång i mitten av 1400-talet. Den stubben luktar starkt av terpentin fortfarande om man skär i virket.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Barrträd undviker jag av anledningar som nämnts ovan, fruktträd gillar jag mest, problemet brukar dock vara att dom står taskigt till för att "bara kapas" :) Man får hålla koll på återvinningar eller fråga folk som man tycker har risiga fruktträd på tomten om dom inte ska tas ner... 

Generellt går dom allra flesta lövträd bra att användas i terrarium, tillbringa mycket tid ute i naturen så kommer du hitta mycket sjyst inredning :)

Stenar är bara lägga in direkt, även om jag brukar borsta bort den värsta skiten först.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Jag brukar bara lägga in grenar, rotvältor, stammar, löv och liknande direkt, ser det mest som en tillgång i den goda bakteriefloran, även små insekter är positiva. En spindel här och där skadar inte heller då den kan hålla borta jobbiga flugor. Ibland sköljer jag bort eventuell smuts på grenar, men det är endast för utseendets skull :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild