Myter...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

264
125
Bildpunkt:
Om jag inte minns fel var det ventilationen som ormen kröp i som ramlade ner vilket ledde till att barnen dog. Men är inte säker.
Har för mig att det inte riktigt var ormen som dödade dem iaf.

270
80
Mjos:

Bra tråd! Jag har lärt mig mycket. Dock känner jag mig kanska korkad då det som sägs faktiskt är logiskt när jag tänker efter. 

Haha Peter54! Ser framför mig ormen som plockar fram snöret och binder ihop fötterna :D 

Jag får väl försvara mig med att jag fick höra storyn från en som hållt på med reptiler i många år. :S  Tror dock inte det funkar att skratta och håna folk som går på myter och berättar dem vidare. Tror ganska många av oss här lever med myter man växt upp med och fortfarande tror på som t.e.x den att man får kramp om man badar efter man ätit. Att man blir sjuk av att bli kall, etc, etc. 

82
16
Bremnes:
Jag var självklart inte allvarlig med mitt förslag om att skratta och håna folk som tror på myter. Trodde alla förstod det. :)

74
13
larsson88:
Det där med orm snabbare än en människa har jag läst om i naturens under (Charlie Bood) men det var bara kortare sträckor den kunde komma upp i 30 km/h, tror det var så snabbt

2966
1648
Hoggaforfan:
larsson88 skrev:
Det där med orm snabbare än en människa har jag läst om i naturens under (Charlie bood) men det var bara kortare sträckor den kunde komma upp i 30 km/h, tror det var så snabbt

Svart mamba ska komma upp i 11-20km/h och kunna pusha upp till 29km/h på korta sträckor tydligen.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Tvångsbada sina reptiler är kanske oxå nån myt vi skulle behöva slå hål på??? :/

MvH Alex

953
1840
peter54:
Vilken exakt hastighet en orm kommer upp till är egentligen helt ointressant i alla andra avseenden än just nyfikenheten på hur fort de egentligen kan röra sig. När det gäller just svart mamba spelar det bara roll att den kan röra sig fort om man hamnar inom dess revir, vilket är ett ganska litet område enligt den vetenskap som finns på området.

Det finns undersökningar som visar att det är omöjligt att få en svart mamba att agera aggressivt utanför sitt revir, den vill bara fly tillbaka till reviret. Det som är problemet när eller om man hamnar innanför revirgränsen, är att ormen rör sig absolut snabbast där vi människor knappt kan röra oss alls - i tät bush. Ingen orm kommer ifatt en människa på platt, hård mark.

TV-kanaler som Discovery älskar att skrämma upp folk och verkligen elda på myter så att folk får för sig både den ena och den andra galenskapen. De kör också med samma speakerprinciper som terrorister gör för att skrämma folk, de skriker och gormar.

2966
1648
Hoggaforfan:
Ja de använder ju hastigheten för att fly, inte jaga. Är väl en myt där med :-P

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild