Myter...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

270
80
Mjos:

Jaha? Stämmer inte det heller om huggormsungar (känner mig dum). Jag som är så trött på folk som går på alla möjliga konstiga myter :D

Finns det fler orm-myter? 

264
125
Bildpunkt:
Det jag fått höra att de kan ha svårare att kontrollera sin giftmängd, och att de helt enkelt injicerar mer gift vid bett. Men är inte säker på att det stämmer heller, även om det låter rimligare :)

1275
1725
Falk:
Har också hört den där med ormen som mätar, den är ju en riktig höjdare faktiskt. Undrar om den tänker metriskt eller om den höftar till =)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Ormar som mäter sina byten innan dom bestämmer sig är en riktig klassiker :)

En annan väldigt vanlig myt om ormar är ju att dom är kalla & slemmiga vilket är tvärtemot vad dom egentligen är. 

205
26
Strunten:
SJukt kul att höra varje gång, och så visar man en majsorm och säger tror du den kan äta en chiuauauauaauaua(hur fan det nu stavas) bara för att den är över en meter? ;) dom verkar tro att hela ormen är en hyffsat stum påse du kan packa hur mkt som helst i från munnen till svanstipp :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
En annan vanlig myt jag hörde senast idag från folk som har egna ormar & haft det i flera år är att ormar växer beroende på terrariets storlek, alltså ett stort terrarium då blir ormen större & vice versa... Det stämmer ju absolut inte!!

205
26
Strunten:
nej det låter tveksamt :P har också hört det mkt :P har också hört att de växer snabbare i en stor burk :P

953
1840
peter54:
Det där med att ormen skulle växa olika mycket beroende på terrariets storlek är en myt som finns inom andra djurrelaterade hobbies också. Samma myt finns exempelvis inom akvariehobbyn.

Den där mätmyten (kul ord) har säkert sitt ursprung i något aprilskämt eller liknande från början. Den som startade myten för länge sedan tror jag skämtade och anade inte att någon kunde tro att boaormar kunde vara slängda i den högre matematiken.

Det finns en hel del myter om hur ofattbart giftiga vissa ormar kan vara. Jag hörde nyligen en taxichaufför från mellanöstern ge luft åt den gamla myten om "trestegsormen" härförleden. Ormen är alltså enligt denna myt, såpass giftig att den som blir biten tar tre steg och faller sedan död ner.

Sedan har vi alla myter runt stora pytonormar och anakondor som påstås ha ätit människor. Att jätteormarna kan döda människor är självklart, men att en orm skulle kunna svälja en vuxen människa är en skröna. Vi har axlar och är inte spolformade som övriga däggdjur i samma viktklass. Det finns inte en chans att en orm, oavsett storlek, skulle kunna kränga käkarna 25 cm i sidled åt vardera hållet och ta sig förbi axlarna.

Det finns ett antal klipp på Youtube som påstås visa ormar (nätpyton) som avlivats efter att de ska ha ätit en människa. Alla som har sett hur ett uppspytt bytesdjur ser ut och kan jämföra det med bilderna på människan som placerats i den uppskurna ormen, inser direkt att det är bluff eftersom kläderna knappt är våta ens. De borde vara helt insmorda i slem, såpass att man knappt skulle kunna urskilja konturena ordentligt.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Trodde faktiskt att de fanns dokumenterade fall där ormar ätit människor faktiskt? Sen att de inte hör till vanligheten är ju en annan sak :) dock så har det vart mindre människor (om än fullvuxna) :)

953
1840
peter54:
Det betvivlar jag starkt och de beläggen skulle jag vilja se. Att små barn har dödats och ätits är en sak, de är inte en halvmeter breda över axlarna, men vuxna tror inte jag är möjligt just pga axlarna som inte går att komma förbi för ormen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild