Myter...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

478
592
Rottenroth:
Vipera ammodytes
Vipera berus bosniensis
Vipera ursini macrops

Finns ju i Bosnien och resterande f.d Jugoslaviska områdena, men inte fan dricker de mjölk! :D

1275
1725
Falk:
Det finns inte fågelspindlar som snusar heller fästän att jag påstår det =)

135
130
Hellemar:
Tjabba...

När man läser Bengt Sjögrens bok: Våra groddjur, ödlor och ormar, och läser om hjulormar, hur huggormshonor klättrar upp i grenverket när hon ska föda så att ungarna ramlar ner till backen så att de inte ska bita ihjäl henne och hur ormslån dricker mjölk från korna så inser man att Sverige bara är pyttelite före i tiden vad gäller kunskap om herptilerna, men allvarligt - hur många gånger hör vi inte fortfarande att ormar är kalla och slemmiga ? Vilka skrönor och vilken okunskap är mest eller minst värd? Tror inte att det är någon gränsfråga eller etnicitetsfråga, det hela handlar nog bara om att tiden och kunskapen skall hinna ikapp mottagaren... Själv anser jag mig inte ha några förutfattade meningar eller fördomar om någonting, men ändå häpnar jag allt för ofta över mig själv, när jag kommer på mig själv om just dylika saker...

Henke :)

953
1840
peter54:
Min gissning om detta är att i flera av de länder där de riktigt farliga reptilerna lever, Russels huggorm med flera, har myter lättare att överleva för att de fyller en funktion - de skrämmer folk så att de håller sig undan ormar om de kan och möjligen kan några människoliv sparas på det viset. Jag har hittills aldrig träffat på en person från exempelvis mellanöstern som inte är fullständigt skräckslagen för alla ormar.

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Ja precis - det är ju precis på detta sätt vi lär oss att undvika faror... Man överdriver i syfte att skrämmas. Ibland/ofta förvrängs och förstärks myterna allt eftersom de sprids... Läste nyss i en tråd om grenar från naturen där fakta så sakta förbytts till att mer likna myt... Numera sägs gran innehålla mest terpentin och blir en gas om man höjer temperaturen till "kokpunkten"...

Henke :)

205
26
Strunten:
Ta den mest klassiska som jag har hört tyop 123890 ggr.

En tjej har en boa/python(det varierar från gång till gång), 2-4m lång (varierar det med), och den är helt lös i lägenheten, som en hund ungefär :) 

En dag ska hon resa bort och ber sin vänionna att vara ormvakt, väninnan vaknar på natten av att ormen ligger spikrak i sängen som en pinne brevid henne?! Hon ringer bestört till sin kompis och frågar vad som händer? 

Kompisen(ägaren) svarar att -"det är nog ingen fara"

Ett par veckor efter detta händer samma sak för ägaren själv, hon tar den till veterinär under vad som är fel, dom tittar och kontrollerar den en stund och säger slutligen att dom måste avliva den.

-Varför?, undrar ägaren
- Jo, den gör så en gång och det är för att mäta om bytet får plats i magen och därefter äter upp det.

Första gången jag hörde denna skröna var jag ca 8år, sist jag hörde den var nu 17år senare och det hade hänt min sambos->bästa väns-> mammas bästa vän! 
Svarade emot på denna något roande historia och fick varet att JAG TROR INTE MAMMAS BÄSTA VÄN LJUGER OM EN SÅN SAK!!!!

Roande till lördagsgroggen må jag säga, någon mer som hört denna? :)

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Den om den mätande ormen har vi nog alla hört :P

Likaså den med personen som vaknat upp med en orm som har ätit ena benet :P

Mjölkdrickade ormar verkar vara vanliga runt om i världen

att om man dödar ormar så kommer ormarnas släktingar och hämnas finns ju oxå :P

Lite roligt att höra allt faktiskt!

MvH ALex

270
80
Mjos:

Jag har hört den fast i lite annan version. Jag som inte kan ormar får väl erkänna att jag trodde på denna historia. :-/

Edit: Jag fick höra den från en zooaffärs-innehavare, som har mycket ormar och reptiler och dennes kompis hade råkat ut för detta. Just att den hade mätt personen i fråga. 

205
26
Strunten:
jag trodde väll lite på den just för att jag 8år :)

264
125
Bildpunkt:
Ja min mormor som är 60+ berättade för mig att kackerlackorna har sina ägg under vingarna och att om trampar på dem så kläcks de. Och det är något hon fick höra när hon bodde i Spanien ett par år för länge sen.

Och ett uns av sanning finns det i det då t ex Blaptica dubia kan föda sina ungar i förtid om de skulle bli dödligt skadade, något jag sett med egna ögon då jag matade en spindel.
Och jag kan tänka mig att det inte är helt omöjligt att en kackerlacka man trampat på kan göra samma sak.

Sen berättade min pappa att huggormsungar är mycket giftigare än vuxna, vilket också verkar vara en ganska vanlig myt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild