Tappar vi bort ord och termer kring djur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Står man och tittar på ett terrarium framifrån så är ju den längsta sidan bredden, därav att en del anger "bredd" istället för "längd".
Jag tycker det är svårt att missförstå oavsett om längsta sidan anges som "bredd" eller "längd".

953
1840
peter54:
Jimmy
Varför är det bredden för att man står rakt framifrån? I konsekvensens namn innebär det att om jag står vid långsidan av en buss så är den sidan bredden på bussen.

Om jag sågar till en 28 x 200 mm-bräda till 1 meter, ställer den på högkant på bordet och betraktar den, är det långa måttet bredden då?

Djupmåttet skulle jag kunna gå med på att kalla bredd på ett terrarium, men inte längdmåttet.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Tja, för att tex om du tittar på en TV eller skåp framifrån så säger du ju bredden om det "breda" måttet.

Då har jag ett litet exempel till dig Peter, om du ska renovera köket och beställa över/underskåp så är det ju breddxdjupxhöjd man går efter, och att beskriva måtten på ett terrarium på samma sätt är inte ologiskt.

Jag har nog beskrivit terrarier på båda sätten, jag tycker det är viktigast att man i samband med annonsering helt enkelt anger BDH eller LBH och inte bara radar siffror tex 30x45x30.
ddr:

Om man kör en bredsladd med en bil så kommer man ju med sidan först..

Ska det då heta längdsladd? ;-)

953
1840
peter54:
Jimmy
Möbelskåp har väl aldrig något längdmått? En TV har jag aldrig hört vare sig längd eller breddmått på. Där brukar man mäta diagonalt och ange måttet i engelska tum (2,54 cm).

Vad jag är ytterst ute efter är att ibland uppger man längdmåttet som "bredd" och ibland är djupet "bredd" på terrarium och då blir det inte enhetligt, utan istället förvirrande.

ddr
Där pratar man väl inte om något mått? Heter det verkligen "bredsladd"? Säger man inte bresladd för att man brer ut sig över hela vägen?

412
419
Hadara:
Nu har jag inte läst allt. Men anledningen till att jag tycker att folk bör skriva BREDD DJUP och HÖJD är för att längd verkar vara missvisande för många. Många tror att längd är höjd och tvärt om. När man skriver bredd djup och höjd blir det inga missförstånd. 

som Tamfågelägare blir jag galen när folk skaffar papegojor och sätter som i en bur som är 170 hög men bara 90x60 i bottenyta.  sen att de inte kan tänka själva att fåglar inte flyger på höjden och måtten egentligen bör vara 170 bred 60 djup och 90 hög... Men då får man i ansiktet att det stog "längd" någonstans.... Suck. 

Nä alla måste lära sig att skriva rätt. BREDD DJUP HÖJD är det. inget annat. 

953
1840
peter54:
Hadara
Hur kan någon tro att höjden är längd om det står längd x djup x höjd? Då blir det ju två mått som är höjd. Samma förvirring råder redan när det gäller djup och bredd.

1275
1725
Falk:
LBH punkt slut =)

412
419
Hadara:
nu tog jag exemplet på fåglar och där är bredden och djupet de viktiga måtten. Ibland skriver folk bara ut dom och då blir det förvirringar.  Där skriver man att bredden minst ska vara exempelvis 160 och djupet minst 2 gånger fågelns längd. 
alltid skrivit BDH

1275
1725
Falk:
Inom möbelbranchen där det är viktigt att vara tydlig med storlek så har alltid måtten skrivits som lbh
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild